۳۴ کشور هدف صادراتی کفش در نمایشگاه قم حضور خواهند داشت

0
331
جواد شعبان زاده

به‌واسطه رشد صنعت کفش در استان قم، این استان پنج دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت کفش برگزار کرده است. بهمن ماه امسال نیز ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت کفش و صندل در قم برگزار می‌شود. هدف‌گذاری این نمایشگاه تقویت بازار صادرات است و پیش‌بینی می‌شود بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تاجر خارجی در این نمایشگاه گردهم آیند. سفیر خارجی کفش ایران – قم به ۳۴ کشور سفر کرده و بازار هدف آنها را شناسایی و دعوت‌نامه حضوری تقدیم تجار خارجی کرده است.
رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم و رئیس ستاد برگزاری ششمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم، می‌گوید که نمایشگاه قم را در سطح بین‌المللی برگزار می‌کنیم تا هدف صادراتی آن محقق شود.
جواد شعبان‌زاده در گفت‌و‌گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره برگزاری نمایشگاه قم عنوان کرد: ۹۵ درصد تشکیل پرونده‌های نمایشگاه انجام شده است و در مرحله پایانی آن قرار دارد. نمایشگاه کفش قم به عنوان نخستین نمایشگاهی بود که ثبت‌نام و جانمایی و حتی پیش‌ثبت‌نام اولیه و اطلاع‌رسانی همگی از طریق سایت انجمن و کاملا الکترونیکی انجام گرفت. در جانمایی‌ها نیز یک تیم سه نفره کاملا بی‌طرف که هیچ غرضی نداشتند را به کار گماشتیم و بدون هیچ نگاه ویژه‌ای جانمایی‌ها را انجام داده‌ایم و افرادی که از استان قم بودند، خودشان در جانمایی‌ها در انتهای سالن قرار گرفتند.


تقاضا برای نمایشگاه بیش از فضای آن
شعبان‌زاده در ادامه با اشاره به میزان تقاضا برای نمایشگاه عنوان کرد: بالغ بر 32 هزار متر تقاضا داشتیم اما فضای موجود ما نزدیک به 8 هزار متر است و از این‌رو شرمنده دوستان شدیم، اما از آن جهت که قرار است هیات‌های مختلفی در نمایشگاه حضور داشته باشند و به لحاظ صادراتی بودن نمایشگاه قم و حضور تجار خارجی و داخلی و همچنین برای نمایش سبد کالایی کاملی از پایپوش کشور، سعی ما بر این اساس است که تمام شرکت‌هایی که تقاضا برای حضور در نمایشگاه قم داده‌اند را پذیرا باشیم و به گونه‌ای جانمایی کنیم که همه ولو با متراژ کم حضور داشته باشند. البته از برخی تولیدکنندگان استان قم تشکر می‌کنم که درخواست هیات مدیره و ستاد برگزاری نمایشگاه را اجابت کردند و جای خود را به دوستان غیرقمی دادند، چراکه بازدیدکنندگان نمایشگاه صبح تا ظهر می‌توانند از دفاتر، کارخانه‌ها و تولیدکنندگان استان قم دیدن به عمل آورند، از این‌رو سه تا چهار برند در استان قم را در یک جای مشترک جا داده‌ایم و تولیدکنندگان قمی نیز به رسم مهمان نوازی این موضوع را پذیرفته‌اند و ما سعی کردیم که پذیرای دوستانی از اصفهان، هیدج، اسلامشهر و … در نمایشگاه قم باشیم. امیدواریم در دوره‌های بعد تدابیری اندیشیده شود که فضای بیشتری به نمایشگاه قم داده شود. هدف‌گذاری ما این بود که تمام برندهایی که تقاضای حضور داشتند، ولو با فضای کم حضور داشته باشند و از تجار خارجی و داخلی بهره‌مند شوند.


قیمت نمایشگاه
وی همچنین درباره قیمت نمایشگاه خاطرنشان کرد: برخی قیمت‌ها را با سایر نمایشگاه‌های کفش در کشور مقایسه می‌کردند، اما وقتی متوجه نحوه برگزاری، خدمات، تبلیغات و امکانات آن شدند، این قیمت‌ها را پذیرفتند. سفیر ایران – قم در کشورهای مختلف تبلیغات انجام داده است، همین روش را نیز در داخل انجام دادیم. حدود سه میلیارد تومان هزینه تبلیغات کرده‌ایم. بیلبوردهایی که در استان‌ها و شهرهای هدف زده‌ایم و بیلبوردی که در نمایشگاه قاضی‌آنتپ نصب کردیم که این نمایشگاه در حوزه کفش یکی از نمایشگاه پرکاربرد در دنیاست و تجار خارجی بسیاری در آن نمایشگاه شرکت می‌کنند، بسیار هزینه برداشت.
هزینه یک مورد تبلیغات در نمایشگاه قاضی‌آنتپ در ترکیه ۳۵۰۰ دلار برای ما هزینه برداشت یا به عنوان نمونه ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کارت دعوت کرده‌ایم. گیت ثبت‌نام ورودی نمایشگاه و ثبت اطلاعات، هزینه سرسام‌آوری برای ما به همراه داشته است. تمام این هزینه‌ها سرشکن در واگذاری غرفه می‌شود. حال اگر یک غرفه ۳۰ متری، متری ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر باشد، حدود ۱۰ میلیون تومان می‌شود، اما از سوی دیگر باید به کاربرد نمایشگاه دقت کرد که این هزینه به جایی برنمی‌خورد و پس از نمایشگاه بازتاب آن برای شرکت‌کنندگان مشخص خواهد شد. امیدواریم که ماحصل کار باعث رشد صادرات کفش کشور شود.

غرفه‌سازی در سطح بین‌المللی
شعبان‌زاده در ادامه یادآور شد: وقتی ما مدعی نمایشگاه بین‌المللی هستیم باید برخی گریدها را اجرا کنیم، یکی از آیتم‌های آن بحث غرفه‌سازی و شکیل بودن و طراحی خوب است. برخی که تاکنون تجربه نمایشگاه نداشته‌اند یا از استان‌های دورتر به قم می‌آیند، ممکن است که غرفه‌سازی برای آنها سخت باشد. در این راستا ما از کارخانه نزدیک به نمایشگاه نزدیک به 8 تریلی نئوپان خریداری کرده‌ایم. هزینه‌های نجار، برق‌کش و رنگ‌کار را به‌صورت اجرتی و جدا در نظر گرفته‌ایم که ماحصل آن یک غرفه‌سازی با هزینه‌ تمام‌شده مناسب باشد. کار کاملا حرفه‌ای و در راستای قیمت تمام‌شده مناسب است. تمام غرفه‌ها متحدالشکل هستند و نیازی به بنر و … ندارد تا جایگاه بین‌المللی آن برای تجار خارجی حفظ شود.
وی ادامه داد: برآورد ما این است که از تمام استان‌ها و شهرهای بزرگ کشور حضور خواهند داشت. دو نفر به عنوان سفیر استان قم به اقصی نقاط کشور رفته‌اند و پوستر نمایشگاه را در شهرهای مختلف نصب کرده‌اند و تبلیغات انجام داده‌اند. سامانه دعوت‌نامه‌ها را نیز فعال کرده‌ایم. پیش‌بینی ما این است که حدود ۷۵۰۰ تاجر داخلی در قالب بنکدار و مشتریان تک‌فروش حضور خواهند داشت و حدود ۵۰۰ نفر نیز تجار خارجی می‌آیند. گیت ورود و گردن‌ آویز برای شرکت‌کنندگان نمایشگاه داریم. پیامک لینک برای ثبت‌نام‌کنندگان خواهیم فرستاد که از طریق این لینک می‌توانند وارد سامانه شوند و با کدی که دریافت می‌کنند هنگام ورود کارت آماده شده به آنها تحویل داده می‌شود. افرادی که به هر دلیلی ثبت‌نام نکرده‌اند، ۱۶ نفر در گیت‌های ثبت‌نام، برای ثبت‌نام این افراد در نظر گرفته‌ایم که نام، نام خانوادگی، شماره موبایل و شهر یا کشور آنها را ثبت‌نام می‌کنند و گردن آویز آنها صادر می‌شود.

هدف‌گذاری روی ۳۴ کشور هدف صادراتی
وی در ادامه افزود: ما به تمام اتاق‌های بازرگانی و هیات‌مدیره‌های آنها، تمام اتحادیه‌ها و اعضای آنها، تمام روسای اتحادیه‌ها و هیات‌مدیره‌های آنها و تمامی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و تمامی اتاق‌های مشترک ایران و ۳۴ کشور هدف دعوت‌نامه داده‌ایم. ما روی ۳۴ کشور هدف‌گذاری صادراتی انجام داده‌ایم و سفیر ایران – قم در این ۳۴ کشور حضور یافته و دعوت‌نامه دیداری به تجار داده است. همچنین بسیاری از مسئولان ‌وزارت کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت به لحاظ پتروشیمی و صنایع بالادستی و دوستان انجمن ملی پلیمر را دعوت کرده‌ایم. این مهمانان دو شب اقامت در قم مهمان انجمن کفش ماشینی استان قم خواهند بود. در نمایشگاه یک جایگاه نیز به خبرنگاران اختصاص داده شده است. در این راستا نیز یک ستاد خبرنگاری را در نظر گرفته‌ایم که در خدمت دوستانه رسانه هستیم که در یک فضای کاملا آرام بتوانند پوشش خبری‌ خود را انجام دهند. برخی خبرنگاران ویژه از سوی خود ستاد نمایشگاه اختصاصی مستندسازی انجام خواهند داد. بخشی از نمایشگاه را نیز به سازمان صمت، تامین اجتماعی و اداره کار اختصاص داده‌ایم که مدیران کل‌های این سازمان‌ها در آنجا حضور خواهند داشت تا به مشکلات واحدهای تولیدی در قم رسیدگی ‌کنند. این درخواست را از مدیرکل‌های استان قم داشته‌ایم که به ما جواب مثبت داده‌اند و یک اتاق وی‌آی‌پی مدیریتی برایشان در نظر گرفته‌ایم که پاسخگوی صنعتگران باشند.

«رویداد صنعت کفش ایران»
اقدام دیگری که حین برگزاری نمایشگاه داریم، قراردادی است که با مرکز پژوهشگاه دانشگاه قم با عنوان «رویداد صنعت کفش ایران» نوشته‌ایم. افرادی در سطح نمایشگاه در حال تردد هستند و پرسشنامه‌ای به غرفه‌داران و صنعتگران ارائه می‌دهند که قصد داریم با پر کردن این پرسشنامه‌ها به این نتیجه برسیم که صنعت کفش در ایران با چه کمبودهایی روبه‌رو است. از غرفه‌داران و صنعتگران تقاضا داریم که با این دوستان جهت پر کردن پرسشنامه همکاری لازم را داشته باشند. در این طرح، قصد داریم کمبودهای مشترک را اولویت‌بندی کنیم تا برطرف کردن آن را برعهده شرکت‌های دانش‌بنیان قرار بدهیم. ممکن است که در چرم مصنوعی، مواد اولیه و تامین مشکل داشته باشیم. هر نوعی مشکلاتی حتی بازرگانی و صادرات باشد، دوستان عنوان کنند. یک تیم دانشگاهی درباره این موضوع تحقیق می‌کند تا مشکلات صنعت کفش را تا آنجا که امکان دارد، مرتفع کنیم.
وی در پایان از تمام فعالان صنعت کفش و صنایع وابسته دعوت کرد که از نمایشگاه قم دیدن و آن را نقد کرده و ایرادات را گوشزد کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید