تولید لایه جذب‌کننده عرق که با رطوبت آن انرژی تولید می‌شود

0
627
تولید لایه جذب‌کننده عرق که با رطوبت آن انرژی تولید می‌شود

محققان دانشگاه سنگاپور یک لایه جذب‌کننده عرق برای استفاده در کفش تولید کرده‌اند که هم می تواند تغییر رنگ دهد و هم از رطوبت عرق برای تولید انرژی استفاده می‌کند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از مهر، عرق کردن انسان برای خنک نگهداشتن بدن ضروری است. اما عرق بیش از حد به خصوص برای پاهای افراد مشکل ایجاد می کند. لایه جدید جاذب عرق می تواند برای اولین بار از رطوبت آن برای تأمین انرژی مورد نیاز پوشیدنی های هوشمند استفاده کند.
لایه یادشده نسبت به نمونه های مشابه با سرعت بیشتری عرق را جذب می کند؛ به گونه ای که سرعت جذب آن شش برابر بیشتر است و علاوه بر این توانایی جذب عرق آن هم تا ۱۵ برابر بیشتر از مواد مشابه است.
استفاده از کلرید کبالت و اتانولامین در تولید این لایه توانایی جذب آن را افزایش داده و از سوی دیگر افزودن یک لایه PTFE (پلی تترا فلورواتیلن ) باعث ضدآب شدن و منعطف تر شدن آن به خصوص در هوای گرم شده است.
لایه یادشده در ابتدای جذب رطوبت آبی می شود و با افزایش جذب رنگ آن به بنفش و در نهایت صورتی تغییر می کند که نشانگر پر شدن ظرفیت آن است. این ماده همچنین هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آب محبوس شده را آزاد می کند و محققان می گویند که می تواند بیش از ۱۰۰ بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد.
از این لایه دارای آب می توان به عنوان یک الکترولیت استفاده کرد و با قرار دادن آن در بین هشت سلول الکتروشیمیایی، از هر یک از آنها نیم ولت برق به دست آورد که در مجموع برای روشن کردن یک ال ای دی کافی است. پیش بینی می شود در آینده بتوان از این ترکیب برای تولید پوشیدنی های هوشمند متنوع و خلاقانه استفاده کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید