تولیدکنندگان کفش ورزشی ساماندهی می‌ شوند

0
426
تولیدکنندگان کفش ورزشی ساماندهی می‌ شوند

یکی از اقدامات در دست اقدام در حوزه کفش، ایجاد تعاونی آینده‌سازان سرزمین کفش است که تمرکز خود را بر ساماندهی تولیدکنندگان کفش ورزشی قرار داده است. حمزه زعفران‌لو به عنوان عضو هیات‌مدیره تعاونی آینده‌سازان سرزمین کفش در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش به اقداماتی که درباره ایجاد این تعاونی صورت گرفته است، می‌پردازد.

زعفران‌لو ابتدا درباره سابقه خود در صنعت کفش گفت: اواخر سال ۱۳۵۴ کار خود را در کفش وین شروع کردم. در آن زمان همزمان که درس می‌خواندم، به‌عنوان فروشنده در این برند استخدام شدم. پس از انقلاب مدیر فروش چند منطقه از تهران بودم. پس از آن مدیر فروش وین در تهران شدم، کفش وین در آن زمان ۳۸ فروشگاه داشت. سپس مدیر بازرگانی و فروش کل کفش وین شدم که البته به فروش عمده ارگان‌ها مانند سپاه، نیروی انتظامی و… نیز کمک می‌کردم. از سال ۱۳۸۰ به بعد عضو هیات‌مدیره بازرگانی کفش وین شدم و چند سالی نیز مدیرعامل بودم که از سال ۱۳۹۰ به بعد با گروه وین خداحافظی کردم.

ایجاد تعاونی آینده‌سازان سرزمین کفش
زعفران‌لو در ادامه با اشاره به این موضوع که یک تعاونی در زمینه کفش راه‌اندازی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما بحثی را برای ساماندهی تعدادی از تولیدکنندگان کفش ورزشی، پیش برده‌ایم. برنامه‌ای در زمینه ایجاد یک تعاونی را پیش برده‌ایم و بدین منظور در شرکت شهرک‌ها برای آن زمین خریداری کرده‌ایم. در اواخر سال ۱۳۹۴ هیات امنا را تشکیل دادیم و برای اینکه کار به‌صورت مشخص هویت‌دار شده و آن را به‌صورت قانونی به پیش ببریم، در ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ نخستین مجموعه تعاونی را پایه‌گذاری کردیم که ۷ نفر به‌عنوان عضو اصلی، ۴ نفر عضو به ‌عنوان عضو علی‌البدل و ۳ نفر به عنوان بازرس این تعاونی انتخاب شدند. در ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ در اداره ثبت شرکت‌ها نیز با تایید وزارت تعاون، این تعاونی به ثبت رسید. عنوان این تعاونی تا پیش از این، شرکت تعاونی پارک فناوری سرزمین کفش بود، اما به دلایلی که در تعاریف پارک ایراداتی به ما وارد کردند، با نظر مجمع، نام تعاونی را شرکت «تعاونی آینده‌سازان سرزمین کفش» نهادیم. چندین تولیدکننده کفش یا مرتبط با صنعت کفش از جمله لمینت، زیره و.‌‌.. عضو این تعاونی هستند. همه اعضا سهامدار این تعاونی به‌شمار می‌روند. بنده نیز عضو هیات‌مدیره و منشی هیات‌مدیره هستم. نظر ما برای رئیس هیات‌مدیره روی آقای هاشمی‌نسب است که مورد و اطمینان و موثق تولیدکنندگان کفش‌های ورزشی در بازار هستند. امیدواریم در کنار این دوستان بتوانیم کار را به خوبی به پیش ببریم.

اقدامات انجام‌شده در آینده‌سازان سرزمین کفش
این عضو هیات‌مدیره تعاونی آینده‌سازان سرزمین کفش در پاسخ به این پرسش که از سال ۱۳۹۵ تاکنون چه اقداماتی برای ایجاد تعاونی انجام داده‌اید، گفت: در بررسی‌های میدانی خود، بسیار به‌دنبال زمین گشته‌ایم که در آخرین روز تیرماه سال ۱۳۹۶ موفق شدیم زمینی را در منطقه بهشاد در اتوبان ساوه خریداری کنیم. از سوی هیچ ارگانی نیز به ما کمک نشد و تسهیلات خاصی نیز دریافت نکرده‌ایم. براساس سرمایه تولیدکنندگان کفش در اواخر سال ۱۳۹۷ قادر شدیم زمینی خریداری کرده و اقساط آن را پرداخت کنیم تا وکالت بلاعوض به‌نام تعاونی صادر شود. این اتفاق اواخر دی‌ماه سال ۱۳۹۷ روی داد. این زمین به تملک ما درآمد و صورتجلسه شد و از آن روز تاکنون نیز برای به‌دست آوردن تغییر کاربری اقدامات شهرداری و استانداری را طی کردیم. هرچند دوباره مسیر پیگیری تغییر پیدا کرد و عنوان شد که باید از مسیر وزارت جهاد کشاورزی اقدام کنیم که آن مسیر را نیز رفتیم که در پایان سال ۱۴۰۰ عنوان کردند که به احتمال قوی مرکز صدور موافقت اصولی، شرکت شهرک‌های صنعتی خواهد بود که با تغییرات جزئی در اساسنامه تمامی مجوزها از آن ناحیه از اوایل سال ۱۴۰۱ انجام می‌گیرد.
زعفران‌لو افزود: دوباره کارها را از سر گرفتیم و مدارک مورد نیاز را به شرکت شهرک‌های استان تهران تحویل دادیم و مجدانه پیگیر این امور هستیم. نقشه‌های تکمیلی و چشم‌اندازها را از ما خواسته بودند که آنها را تحویل دادیم. تغییراتی نیز براساس نظر شرکت شهرک‌ها از جمله موضوعاتی همچون آتش‌نشانی، مساحت‌ها و محوطه‌ها مطرح کردند که تمام این موارد را براساس نظر آنها تهیه کرده و تحویل دادیم. دایره حقوقی باید استعلام کند که این استعلام نیز انجام شده است. واحد قضایی اعلام کرده که ما از مراکزی که قبلا استعلام گرفته بودیم، دوباره استعلام بگیریم. شرکت شهرک‌ها براساس روال کار خودش مجبور است دوباره این استعلام‌ها را درخواست کند که منتظر پاسخ استعلام‌ها هستیم و مرحله به مرحله براساس نظر آنها پیش خواهیم رفت.

انتخابات تعاونی آینده‌سازان سرزمین کفش
این عضو هیات‌مدیره تعاونی آینده‌سازان سرزمین کفش درباره انتخابات این تعاونی‌ عنوان کرد: انتخابات تعاونی‌ها براساس اساسنامه تمامی تعاونی‌ها سه سال یکبار برگزار می‌شود. از این هیات‌مدیره جدید ۶ نفر از هیات‌مدیره نخست حضور داشتند. در دوم مرداد ۱۴۰۱ مجمع مالی برگزار شد و صورت‌های مالی و هیات‌مدیره در حضور بازرسین ارائه شد و تغییرات در معامله و موارد دیگر به تصویب رسید‌. این مجمع با حضور ۱۴۹ نفر از ۲۰۶ نفر که حق رای داشتندبرگزار شد، درحالی‌که رسمیت جلسه با ۱۰۴ نفر ممکن بود. همچنین این جلسه با حضور سه نفر از ناظرین رسمیت داشت.

برنامه‌های تعاونی آینده‌سازان سرزمین کفش
زعفران‌لو در پاسخ به این پرسش که در راستای تعاونی شما چه اقدامات دیگری انجام داده‌اید، گفت: در حال حاضرکار دیگری انجام نداده‌، ولی براساس اساسنامه تمام پیش‌بینی‌ها را انجام داده‌ایم، از جمله اقدامات بازرگانی، اقداماتی در راستای ایجاد دانشگاه علمی و کاربردی، ایجاد نمایشگاه و زمینه حضور در نمایشگاه، هر آنچه در حیطه قانون به ما اجازه فعالیت داده، با هماهنگی وزارت تعاون و ایجاد صندوق قرضه‌الحسنه، همکاری با تعاونی مسکن برای دریافت تسهیلات، سرمایه‌گذاری در بانک توسعه تعاون انجام داده و به اساسنامه اضافه کرده‌یم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از کارها فرسایشی شده است. اگر این کارهای اولیه انجام شود، کارهای بزرگی در این شهرک انجام خواهیم داد، از جمله اینکه راه‌اندازی مجتمع بزرگ تجاری برای همکاران در نظر گرفته‌ایم که در طبقات مختلف آن  هتلینگ و هایپر و … در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم این طرح‌ها به‌زودی اجرایی شود.

اعضای تعاونی آینده‌سازان سرزمین کفش
زعفران‌لو با معرفی عضو هیات‌مدیره تعاونی آینده‌سازان سرزمین کفش عنوان کرد: آقایان سیدحسین هاشمی‌نسب، حمزه زعفران‌لو، منوچهر زنیال‌زاده، بهمن داداش‌پور، حجت‌الله عسگری، یاشار فیض‌الهی و اسماعیل آقامحمدی عضو اصلی هیات‌مدیره هستند. اعضای علی‌البدل شامل ۴ نفر آقایان موسی عباسی تیرآبادی، محمدحسن قهرمانی، یوسف بدلی و محمد صادقی هستند. انتخابات بازرسین ما سال به سال برگزار می‌شد، اما دو سال گذشته به‌دلیل شیوع بیماوری کرونا برگزار نشد و ما موظف بودیم از بازرسان قبلی استفاده کنیم که امسال انتخاب بازرسین نیز برگزار شد و آقایان امیر صفری، رضا دارایی، حسین بخش‌زاده به‌عنوان بازرسین اصلی و آقای علی صفری‌کوشا به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند. از هیات‌مدیره قبلی ۵ نفر حضور دارند. دو نفری که رفتند ۹۹ و ۹۸ رای کسب کرده بودند، ولی باتوجه به این موضوع که دوسوم رای را باید به اختصاص می‌دادند، یکی از دوستان با یک رای کمتر و دیگری نیز با دو رای کمتر در دور جدید همراه ما نشدند. وگرنه این دوستان مورد اعتماد ما بودند و از تجربه‌های آنها استفاده خواهیم کرد، چراکه بدون شک به هیات‌مدیره ما کمک خواهند کرد. رای‌ها بسیار بهم نزدیک بود. براساس قانون پیش رفتیم. اگر مسئولان به این تعاونی کمک کنند، کار بزرگی انجام خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که هیات‌مدیره حقوقی دریافت می‌کنند، گفت: هیات‌مدیره حقوقی دریافت نمی‌کنند.

افراد مشغول به کار در تعاونی
این عضو هیات‌مدیره تعاونی آینده‌سازان سرزمین کفش در ادامه با اشاره به افرادی که هم‌اکنون در تعاونی مشغول به کار هستند، گفت: در تعاونی ۳ نفر ثابت مشغول کار هستند، بنده، آقایان تبریزی و محمودنسب هستیم، یک نفر در امور مالی است که در هفته یک یا دو روز حضور دارد، مشاور فنی نیز داریم که در هفته یک یا دو روز در هفته حضور دارد، همچنین مشاور حقوقی داریم که در جلسه‌هایی و روزهایی که نیاز است، حضور دارد. ۴ نفر در محل پروژه کار نگهبانی و حفاظتی را انجام می‌دهند.
زعفران‌لو در پاسخ به این پرسش که عضوگیری نیز دارید، گفت: خیر، به تعداد زمین‌هایی که موجود است، عضو داریم، سرمایه را خود اعضا پرداخت کرده‌اند، از این‌رو هر آنچه است، متعلق به خود اعضاست. ۲۶۴ قطعه زمین داریم، البته قرار است که تعداد آنها بیشتر شود و در این زمینه توافقی با شهرداری داریم و با مشاورین طراحی، قرار است طرح توجیحی و امکان‌سنجی انجام بدهیم که این کار را برون‌سپاری کرده‌ایم و برای آن هزینه‌های بسیاری کرده‌ایم. در آینده قرار است که تعداد قطعات زمین را به حدود ۳۴۰ تا ۳۵۰ قطعه زمین برسانیم که اگر شهرداری سهم خواست سهم آن را بدهیم. قرار است که برای مسجد، مرکز درمانی، مرکز ورزشی و آتش‌نشانی اقدام کنیم. برای تامین آب شرب، تامین آب منطقه‌ای را در نظر گرفته‌ایم. ۳۷ هکتار زمین در اختیار داریم و برای ساخت آنها از مشاوران مجرب بهره می‌گیریم.
زعفران‌لو در ادامه خاطرنشان کرد: تمام اعضای این تعاونی تولیدکننده هستند و ما باید برای آنها کار استراتژی و اقتصادی انجام بدهیم تا بتوانند در بهترین حالت کار کنند. البته اگر زیر نظر شرکت شهرک‌ها برویم، بدون شک مشکلات ما کمتر خواهد بود. اگر هم نشود ما برای جبران هزینه‌ها باید پیش‌بینی‌های خود را داشته باشیم و راهکار ارائه بدهیم.
وی ادامه داد: در مجموعه، کانکس‌ها مستقر شده‌اند و تجهیز کارگاهی به‌ دستور شهرداری به‌صورت کانکسی انجام شده است و ورق‌های زوزنقی به دور آن کشیده‌ایم که مراجعه به اعضا یا کارشناسان شهرداری انجام گیرد. نگهبانان نیز در آنجا به‌صورت شبانه‌روزی حضور دارند.

اشتغالزایی در تعاونی را به ۳۰ هزار نفر می‌رسانیم
زعفران‌لو در پاسخ به این پرسش که کار شما مغایرتی با سایر شهرک‌هایی که در اسلامشهر هستند، ندارد، گفت: ما اعتقاد داریم که صنعت کفش جای پیشرفت بسیاری دارد. افزون بر ۳ هزار تولیدی در منطقه ۱۷، ۱۸ و ۱۹ تهران و اسلامشهر و بهارستان و… مستقر هستند و ما وظیفه داریم که برای ساماندهی بیشتر این صنعت بکوشیم. اگر در کنار یکدیگر باشیم، هیچ مشکلی به‌وجود نخواهد آمد و حتی نیاز است که پنج تا شش تعاونی دیگر مشابه تعاونی ما شکل بگیرد. تقاضای ما برای این تعاونی بسیار بالاست، اما زمین ما بیشتر از این کفاف نمی‌دهد. در جلسه‌هایی که با مسئولان داشتیم باورشان نمی‌شد که صنعت کفش با سرمایه‌گذاری کم، اشتغالزایی بالا داشته باشد. جا دارد که به صنعت پوشاک و کفش زمین‌های بیشتری تعلق بگیرد و حتی دولت باید به این صنعت کمک کند و تسهیلاتی ارائه بدهد. چراکه اعضای تولیدکننده حدود ۵ هزار نفر شاغل دارند. ما قول داده‌ایم که همین همکاران میزان اشتغال را به ۳۰ هزار نفر برسانند. ما 250 نفر تولیدکننده هستیم در صورتی که برندهای ورزشی کفش بسیاری در زیرزمین‌ها و پارکینگ‌ها مشغول به کار هستند و کفش‌های ورزشی خوبی نیز تولید می‌کنند. در حقیقت این تولیدکنندگان برای مبارزه با قاچاق در خط مقدم قرار دارند. بیشترین واردات کفش در زمینه کفش ورزشی است. این تولیدکنندگان توان دارند که نیروهای خود را به صد نفر برسانند. برخی کارگاه‌ها کارهای خود را برون‌سپاری می‌کنند، اگر این واحدها در کنار یکدیگر قرار بگیرند، بدون شک با مشارکت بالا می‌توان تولید کفش ورزشی را افزایش دهیم. طرح‌های خوبی برای شهرک در نظر گرفته شده است که نیاز به حمایت بیشتر دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید