اصطلاحات مد و فشن

0
682
اصطلاحات مد و فشن

اخبار صنعت چرم و کفش – اصطلاحات مد و فشن بسیار متنوع و گوناگون هستند اما به عنوان یک طراح لباس و همچنین یک فرد فعال در این حوزه، لازم است که با مهمترین مفاهیم آنها آشنا باشید. دنیای مد و فشن روز به روز در حال توسعه است که در همین پی نیز تعداد این لغات و واژگان هر روز بسیار زیادتر از روز پیش می‌شود. هنگامی که نسبت به این اصطلاحات آشنایی مناسبی داشته باشید، نسبت به اخبار دنیای مد مسلط‌تر خواهید بود. همچنین درک بهتری به مسائل و مفاهیم خواهید داشت و آنها را راحت‌تر متوجه می‌شود. خصوصا اگر حوزه فعالیت‌تان مرتبط با مد و فشن است، آشنایی با این مفاهیم باعث می‌شود حرفه‌ای‌تر به نظر برسید.
باتوجه به آنکه تعداد این اصطلاحات بسیار زیاد است، در ادامه تنها به معرفی آنها می‌پردازیم:
CITY STYLE: این اصطلاح همانطور که از نامش نیز پیداست برای نشان دادن لباس‌های خیابانی یا تیپ‌های بسیار پیچیده بکار گرفته می‌شود. امروزه در دنیای مد این سبک بسیار طرفدار دارد.
COLOR COORDINATION: یکی از اصطلاحات رایج مد و فشن، بحث هماهنگی رنگ می‌باشد. این اصطلاح با در نظر گرفتن تئوری رنگ‌ها به هماهنگی رنگ‌ها در کنار یکدیگر توجه دارد. افرادی که با روانشناسی رنگ‌ها بیشتر آشنا باشند، راحت‌تر می‌توانند این مباحث را درک نمایند. همچنین می‌توانید به مقاله اهمیت آشنایی با رنگ شناسی لباس مراجعه کنید.
COCKTAIL DRESS CODE: اصطلاح کد لباس بیشتر برای رویدادهای بزرگ و مهمانی‌ها بکار گرفته می‌شود. معمولا کت و شلوارها رسمی یا لباس‌های مجلسی در این دسته جای دارند.
CASUAL WEAR: پوشش کژوال که ممکن است به گوشتان نیز آشنا باشد در واقع شامل لباس‌هاییست که روزانه به تن می‌نماییم. از سوی دیگر به آن، لباس‌های عادی نیز گفته می‌شود.
CARE LABEL: این عبارت را می‌توان یک برچسب اجباری است که بر روی تمام لباس‌ها وجود دارد. این برچست بیانگر نحوه شستشوی لباس موردنظر است. در CARE LABEL عموما مواردی نظیر نحوه شستشو، درجه آب، نحوه خشک کردن و مواردی از این قبیل ذکر می‌گردد.
BLACK TIE EVENT: این عبارت در اصطلاحات مد و فشن به معنی رویداد کراوات مشکی است. عموما این اصطلاح برای رویدادها و مراسم شبانه کاربرد دارد. عموما در اینگونه مراسم‌ها از کفش، کراوات و لباس‌های رسمی استفاده می‌شود. البته این اصطلاح شامل بانوانی که تمام لباس رسمی مجلسی و بلند به تن کرده‌اند نیز می‌باشد.
BLING: هنگامی که در دنیای مد و فشن از اکسسوری‌ها و لوازم پر زرق و برق به منظور تکمیل استایل استفاده شود، این اصطلاح استفاده می‌شود.

سایر اصطلاحات مد
BIB AND TUCKER
: این عبارت یک عبارت عامیانه است و برای هنگامی استفاده می‌شود که بخواهید بهترین لباس خود را به تن نمایید.
BAROQUE: این اصطلاح بیانگر یک نوعی سبک است که از دید بیننده بسیار اغراق آمیز به نظر می‌رسد. در فارسی به آن باروک نیز می‌گویند که آیتم‌ها در آن به صورت باورنکردنی بزرگ یا غیر قابل تصور می‌باشند.
AVANT GARDE: آوانگارد یکی از اصطلاحات بسیار پر کاربرد در دنیای مد و فشن است. از این عبارت بیشتر در فشن شوها و برای سلبریتی ها استفاده می‌شود. در واقع سوپراستارهای سینما دارای این سبک می‌باشند که طراحان مد برای ارائه لباس هایی در این سبک، زمان و هزینه بسیاری صرف می‌کنند.
ART DECO: آرت دکو درواقع از انواع سبک های پرطرفدار دنیای مد و فشن است. در این استایل بیشتر از الگوهای هندسی و رنگ های معمولی همانند طلایی؛ سبز و… بکار گرفته می‌شود. طراحان باید از دیدگاه هنری خود در این سبک باید استفاده نمایند تا گزینه های مناسبی را ارائه دهند. سبک آرت دکو در بسیاری از دانشگاه های برتر دنیا تدریس می‌شود.
timeless: به معنای استایلیست که همواره در روند روزگار باقی می‌ماند و با هیچ ترندی تغییر نکرده و قدیمی نمی‌شود.
trend: جهت کلی که در آن چیزی در حال توسعه یا تغییر است و اصطلاحا مد ناپایدار یا زودگذر معنی می‌شود.
look: به چیدمان کلی یک استایل که در هر فرد می‌توان دید، می‌گویند.
silhouette: به دوردوخت و خطوط محیطی لباس که شکل کلی آن را نشان می‌دهد.
dress code: کد پوششی است که به تم مخصوص هر مهمانی گفته می‌شود.
basic: به معنای آیتم های اساسی یک استایل است.
monochrome: استایلی که در آن، از یک رنگ واحد در توناژ های مختلف استفاده می‌شود.

جمع بندی
همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، در دنیای مد و فشن، اصطلاحات بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد و آشنایی با همه آنها غیرممکن است. در این مقاله تنها قسمت بسیار ناچیزی از تمام مفاهیم موجود در مد را بیان کردیم. البته هیمن تعداد جز مهمترین و کاربردی‌ترین اصطلاحات است. دنیای فشن روز به روز در حال گسترش است و با سرعت نیز به جلو حرکت می‌کند. اگر تمایل دارید به جایگاه خوبی در این حوزه دست یابید و پیشرفت نمایید، نیاز است تا دانش خود را به روز نگه دارید. در همین راستا توصیه می شود تا همواره با این اصطلاحات آشنا گردند تا بتوانند مفاهیم موجود در این حوزه را بهتر درک کنید.
 منبع: خانه آموزش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید