انجمن صنفی کارفرمايان کفش و صنايع وابسته تجلی فعالان حوزه تامين، توليد و توزيع

0
868
علی اژدرکش، رئيس اتحاديه کفش‌های ماشينی و لاستيکی تهران و رئيس انجمن صنفی کارفرمايی کفش و صنايع وابسته ايران

رئيس اتحاديه کفش‌های ماشينی و لاستيکی تهران و رئيس انجمن صنفی کارفرمايی کفش و صنايع وابسته ايران درمان زيربنايی مشکلات توليد را مهمترين چالش اقتصاد امروز کشور دانسته و تاکيد کرد: کمبود مواد اوليه لايه‌های مختلفی دارد که ابتدا بايد از کشور چين شروع کرد؛ چرا که زيربنايی‌ترين و ابتدايی‌ترين مواد مورد نياز را برای تهيه مواد اوليه مورد نياز می‌سازد.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از اتاق اصناف تهران، علی اژدرکش، رئيس اتحاديه کفش هاي ماشينی و لاستيکی تهران گفت: کشور چين مواد شيميايي مورد نياز دباغي ها که مراحل آن از ابتدايي ترين ساختارهاي توليد است را مي سازد و بزرگترين ها در نوع خود مي باشد. پاندومي کرونا در دو سال اخير تمام کشورهاي توليدکننده مواد اوليه از جمله چين را با کاهش توليد و رکود روبه روکرد. انبارها خالي و رشد اقتصادي بسيار کاهش يافت؛ اما پس از توليد واکسن اين رکود جاي خود را به پويايي داد و مجدد کارخانجات با توان مضاعف شروع به کار کردند. تقاضا در بازار نيز به جاي اول خود بازگشت و بازارها يک به يک رونق گرفت. هرچند پيش بيني مي کنيم جبران زيان هاي ايجاد شده و راه اندازي دوباره کارخانجات به مانند گذشته حداقل در بازه زماني بين شش تا ۹ ماه اتفاق مي افتد، خصوصاً اينکه گراني در لجستيک و حمل و نقل از سويي و مسدود شدن کانال سوئز از سوي ديگر بر رقم تجارت افزوده است.

اژدرکش در ادامه در خصوص ترکيه به عنوان دومين کشور تامين کننده مواد اوليه مورد نياز توليد داخلي گفت: با توجه به اينکه کشور ترکيه با کاهش ارزش پول ملي مواجه شد و از آنجا که جزو مهمترين کشورهاي تامين کننده مواد اوليه براي توليدکنندگان ايراني بود مشکلاتي نظير تغيير رويه در فروش ايجاد کرد؛ بطوريکه به خريداران در حجم کم و تنها به صورت نقدي کالا و يا مواد اوليه خود را مي فروشد که اين نيز به يکي از موانع بزرگ براي واردکنندگان ايراني تبديل شد.

او تصريح کرد: تمامي مشکلات خارجي يک طرف اما مهمترين و بزرگترين چالش ها و موانع توليد؛ خود تحريمي داخلي براي توليدکننده است. مهلت تمديد کارت بازرگاني ماه ها طول مي کشد. مشکلات گمرکي، ثبت سفارش و … هجمه هاي تند و تيزي است که تير خلاص را به توليدکننده مي زند. اين در حالي است که ميزان مبادلات در خارج از کشور آن چنان با سرعت، دقت و تقاضاي بالا در تهيه مواد اوليه انجام مي شود که واردکننده ايراني گاهاً به گرد پايشان هم نمي رسد.

رئيس اتحاديه کفش هاي ماشيني و لاستيکي تهران ادامه داد: مبادلات نقد، درجا و بدون دردسر براي ديگر تاجران مواد اوليه به گونه اي است که مواد اوليه در سريع ترين زمان ممکن به دست شان مي رسد. اکثر کشورها پس از پاندومي کرونا تمام هم و غم خود را بر سرعت توليد و به دست آوردن بازار تقاضا گذاشته اند؛ چرا که کوچکترين تعللي در اين بازار صدها کيلومتر عقب ماندن را در بر دارد. با اين اوصاف واردکننده ايراني در اين بازار بايد ماه ها منتظر دستورالعمل ها و موافقت ها معطل بماند.

وي تصريح کرد: اگر دست اندازهاي موجود بر سر توليد با سرعت، دقت، مهارت و به صورت تخصصي در کوتاه مدت با برنامه ريزي هاي مطمئن و براي طولاني مدت حل نشود، سال آينده با سختي هاي زيادي از جمله بيکاري، تعطيلي هاي بي شمار کارگاه ها و کارخانجات، عدم ارزآوري و عقب گردي با سرعت زياد و کاهش عجيب ارزش پول ملي رو به رو خواهيم شد. زمان را نبايد از دست بدهيم. هر موقع دلمان خواست نمي توانيم مديريت بحران کنيم و اين ظرفيت متعلق به زمان هاي خاصي است. بايد توليد و اقتصاد را نجات دهيم. ما نيازمند شرايط پايدار، ثابت و جهت دار هستيم .

اژدرکش در ادامه بيان داشت: اگر چه که بالا رفتن قيمت دلار به نفع صادرکننده است؛ اما تا چه ميزانش جاي بسي تامل است. اگر دلار بر پايه ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان باشد نسبتا رقابتي مي شود؛ اما بيشتر از آن حتي براي صادرکننده هم موجب بي ثباتي شده و براي تامين نقدينگي نياز به پول زياد خواهد بود.

وي تاکيد کرد: بايد در نظر داشت سهم کوچکي از اقتصاد مختص صادرکننده است و توليدکننده و مصرف کننده داخلي نيز سهم بزرگي در اين حوزه به خود اختصاص مي دهند. با رويه فوق تمامي ماشين‎آلات، دستگاه ها و مواد اوليه وارداتي با ارز بالا تهيه و قيمت تمام شده کالا بسيار افزايش مي يابد که براي توليدکننده به صرفه نبوده و براي مصرف‎کننده هم قابل تامين نيست.

انجمن صنفی کارفرمايان کفش و صنايع وابسته ايران تجلی فعالان حوزه تامين، توليد و توزيع

رئيس انجمن صنفي کارفرمايي کفش و صنايع وابسته ايران در بخشي از صحبت هاي خود به تشکيل اين انجمن اشاره کرده بيان داشت: اين انجمن با حضور بيش از ۵۰ تا ۶۰ اتحاديه و ۲۰ شرکت تاثيرگذار فعال در کشور با هدف يکپارچگي همه زنجيره هاي تامين، توليد و توزيع تشکيل شده است. در واقع فعالان حوزه تهيه مواد اوليه، توليدکنندگان کفش و توزيع کنندگان بزرگ و کوچک که هر يک در اتحاديه هاي متفاوت و در شهرهايي که هر يک در قطب هاي خاصي فعال بودند در اين انجمن گرد هم آمده اند.

وي در فلسفه تشکيل انجمن صنفي کارفرمايان کفش و صنايع وابسته ايران گفت: نياز به تشکيل اين انجمن آنجايي جلوه مي کند که بخواهيم در تجلي يک گروه فعال تامين، توليد و توزيع با ديگر کشورها وارد معامله و مباحث صادراتي و نمايشگاهي شويم. از آنجا که هماهنگي لازم بين اتحاديه ها و شرکت هاي فعال در حوزه کفش وجود دارد و جزوه يک زنجيره هستيم؛ اما داراي اتحاديه کشوري نيستيم و بسياري از مراکز مانند شوراي عالي کار و شوراي عالي بيمه (کارگري و کارفرمايي) اتحاديه ها را قبول نداشته و تنها در قالب انجمن مي توانند نماينده داشته باشند؛ لذا توانستيم با ايجاد هماهنگي بين همه فعالان به صورت واحد کنار هم جمع شويم.

رئيس اتحاديه کفش هاي ماشيني تهران تصريح کرد: در قالب اين انجمن بسيار پرتوان حرکت مي کنيم و اجازه نخواهيم داد هيچ تشکلي در کنار اتحاديه ها شروع به موازي کاري کند. بر آن شديم تا با کنار هم بودن و يک دست شدن براي کارهاي بزرگ متحد عمل کنيم. اين انجمن داراي هيئت مديره اي متشکل از بنده به عنوان رئيس و آقايان علي رضا جباريان رئيس اتحاديه کفش تبريز به عنوان نايب رئيس اول- حاج اکبر زاهدي رئيس اتحاديه کفش اصفهان به عنوان نايب رئيس دوم- سعيد حياتي رئيس اتحاديه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران خزانه دار- سعيد اورنگ از بزرگترين تامين کنندگان مواد اوليه دبير- جناب نامي از بزرگترين شرکت هاي تامين کننده مواد اوليه عضو هيات مديره- اباذري رئيس اتحاديه کفش شهر کرج عضو هيات مديره- محمدي رئيس اتحاديه کفش مشهد عضو هيات مديره و خاکسار رئيس اتحاديه کفش اسلامشهر بازرس مي باشد.

اژدرکش با اشاره به مذاکرات انجمن مذکور با رئيس سنديکاي ترکيه گفت: در دومين ماه شروع به کار انجمن توانستيم هفته گذشته در ترکيه در خصوص مواد اوليه با رئيس سنديکاي ترکيه مذاکراتي داشته باشيم. در صدديم انجمن ليستي از نمايشگاه هاي مورد تاييد داخل و خارجي خود تعيين کند تا به عنوان غرفه دار يا بازديدکننده شرايط خوبي را فراهم نماييم.

وي با بيان اينکه نمايشگاه ها به عنوان ويترين صنعت بايد پربار باشند افزود: اين نمايشگاه ها بايد آنچه مد نظر انجمن است از نظر شفافيت،کيفيت و کميت داشته باشد و ارزش افزوده خوبي را به صنعت اضافه نمايد. اين گزينه مهم در تقويم انجمن ثبت و به فعالان اعلام مي شود و از داخل انجمن مورد حمايت قرار مي گيرند..

اژدرکش ادامه داد: از سوي ديگر دبيران انجمن هاي ايران و ترکيه با يکديگر وارد مذاکره شده و مقرر گرديد تا به ساختاري درست و مورد توافق در مواد اوليه و توليد برسيم تا با مشارکت در نمايشگاه ها و رعايت اصول در باب خريد و فروش، ارسال و مراسلات مالي، کيفيت مواد اوليه، رعايت تعهدات و توافقات، قيمت ها و … تسهيلاتي را براي يکديگر ايجاد کينم .

برگزاري پرقدرت نمايشگاه ايران شابز تا پايان۱۴۰۰

رئيس اتحاديه کفش هاي ماشيني و لاستيکي تهران در پايان در خصوص برگزاري نمايشگاه ايران شابز نيز گفت: با توجه به موفقيت هاي زيادي که در دو نمايشگاه گذشته داشتيم در نظر داريم با تمام قدرت، تخصص و درايت اين نمايشگاه را تا قبل از پايان سال ۱۴۰۰ با حضور پرشور مشتاقان شرکت کننده و درخواست کننده برگزار نماييم. تلاش داريم بازديدکنندگاني از کشورهاي اوراسيا، ترکيه، عراق، افغانستان، ارمنستان و… داشته باشيم که متعاقباً تاريخ دقيق برگزاري اعلام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید