معاون استاندار آذربایجان شرقی: مشکلات صنعت چرم تبریز احصاء شود

0
472
معاون استاندار آذربایجان شرقی: مشکلات صنعت چرم تبریز احصاء شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه باید مشکلات صنعت چرم تبریز احصاء شود، گفت: این صنعت بایستی از منظر ارتقا دانش و همچنین رفع موانع و تسهیل‌گری مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از ایرنا، محمد کلامی روز شنبه در دیدار با فعالان صنعت چرم تبریز اظهار داشت: با توجه به قدمت دیرینه صنعت چرم در آذربایجان شرقی این صنعت بخشی از هویت اجتماعی و فرهنگی استان است.

وی ادامه داد: تبریز و آذربایجان را با محصولات چرم، فرش و خشکبار در کشور می شناسند و در واقع این صنایع پیشران اعتبار برند تبریز هستند.

کلامی با بیان اینکه بخش دولتی به عنوان تسهیل گر و رفع موانع در کنار بخش خصوصی قرار دارد، اضافه کرد: فعالان صنعت چرم برنامه خود را برای رفع مشکلات این صنعت ارایه دهند، تا هماهنگی ها لازم جهت حمایت از این صنعت انجام گیرد.

وی با تاکید بر لزوم وجود نقشه‌ راه برای آینده صنعت چرم، افزود: این صنعت قدیمی و ریشه دار، نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال ایفا می کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه دیرینه تبریز در حوزه کفش و چرم و حضور فعال واحدهای تولیدی این بخش ، ارتقای علمی و تجربی دست اندرکاران این صنعت ضروری است.

به گزارش ایرنا، ایرانیان از نخستین تولید کنندگان چرم و کفش در جهان هستند، به گونه ای که قدیمی ترین کفش جهان با حدود پنج هزار سال قدمت در بخش کفش موزه شهرداری تبریز نگهداری می شود.

اولین کارخانه چرم سازی در ایران به سال ١٣٠٨ شمسی در شهر تبریز شروع به فعالیت کرد و پس از آن در همدان، اصفهان و برخی شهرهای دیگر نیز کارخانه هایی تاسیس شد.

تبریز از دیرباز یکی از پیشگامان صنعت چرم و کفش بوده و قطب اصلی این صنعت در ایران شناخته می شود؛ شهرت و نام آوری تبریز در صنعت چرم و کفش بیش از هرچیز مرهون تولیدکنندگانی است که امروز با مشکلاتی در مسیر فعالیت خود مواجهند.

قاچاق و واردات بی رویه از جمله مشکلات اصلی پیش پای ادامه فعالیت صنعت کفش تبریز است؛ هر چند بنا بر آمار رسمی سالانه حدود ۱۰ میلیون دلار کفش از مبادی گمرکی وارد کشور می شود، اما به گفته فعالان صنعت کفش تبریز، آمار کشورهای صادرکننده حاکی از صادرات ۳۰۰ میلیون دلار از این محصول به ایران است.

البته صنعت دیرپای کفش تبریز با مشکلات دیگری مانند کهنه بودن ماشین آلات، ضعف آموزش، ضعیف بودن کیفیت محصولات تولیدی صنایع پایین دست از قبیل زیره، چسب و میخ و یراق آلات و تبلیغات بی رمق در بازار داخلی و خارجی نیز مواجه است.

در شهر تبریز حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کارگاه تولید کفش وجود دارد و حدود ۶۰۰ واحد به علت فعالیت در منازل، فاقد پروانه کسب هستند.

در صنعت کفش تبریز برای ۴۰ هزار نفر اشتغال فراهم شده است، به گونه ای که حدود ۵۵ واحد بزرگ صنعتی تولید کفش در تبریز فعالند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید