۴۰ درصد دستگاه‌ های کفش به‌دلیل نبود کارگر کار نمی‌ کنند

0
135
۴۰ درصد دستگاه‌ های کفش به‌دلیل نبود کارگر کار نمی‌ کنند

فعالان حوزه کفش این روزها با کمبود کارگر روبه‌رو هستند با توجه به کاهش نرخ جمعیت، دیگر نسل جوان‌تر حاضر به کارگری نیستند و این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای واحدهایی که نیاز به نیروی کارگر دارند، ایجاد کند که در صنعت کفش این معضل بیشتر به چشم می‌خورد.
یاشار آلتونتاش مدیر شرکت زیلان در ایران در غرفه نمایشگاه آیسف استانبول و در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره وضعیت بازار کفش و مشکلات این صنف به‌ویژه در زمینه کارگری عنوان کرد: ما در نمایشگاه آیسف استانبول با ۴۰۰ تا ۵۰۰ مدل زنانه، مردانه، ترمو، پی‌یو، کائوچو، ای‌وی‌یا و اوا حضور یافته‌ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که چند مدل را به ایران می‌آورید، گفت: بین ۷۰ تا ۸۰ مدل را به ایران می‌آورم. از تبریز و تهران به نمایشگاه می‌آیند و هم‌اکنون ۳۰ تا ۴۰ نفر از ایران در نمایشگاه حضور دارند. اول دی ماه نیز مدل‌های خود را وارد بازار می‌کنیم. ماه پیش ۳۰ مدل وارد بازار کردیم و برای دی‌ماه نیز ۱۰ تا ۱۵ مدل آماده می‌شود. البته هم‌اکنون مشتریان ما برای سال ۱۴۰۱ سفارش می‌دهند.

کمبود کارگر داریم
این فعال حوزه کفش در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکلات حوزه شما چیست، عنوان کرد: در ایران حدود یک تا یک و نیم سال است که با مشکلات کارگری روبه‌رو هستیم. البته در ایران سفارش‌های ما خوب است، اما با ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کنیم و ۴۰ درصد دستگاه‌ها به‌دلیل نبود کارگر کار نمی‌کنند. این روزها جوانان تحصیلکرده شده‌اند و بیشتر دنبال کار پشت میزی هستند، از همین‌رو با کمبود کارگر روبه‌رو هستیم. ما ۶ برادر هستیم، اما این در حالی است که برادر و خواهرهای من هر کدام، یک بچه بیشتر ندارند. با این شرایط سال به سال جمعیت پیر می‌شود، اما باید جمعیت را به سمت جوان شدن پیش برد. این موضوع در ترکیه هم وجود دارد. کفاش‌ها و تولیدکنندگان زیره، با کمبود کارگر مواجه هستند.

تغییرات زیلان
یاشار در پاسخ به این پرسش که در زیلان چه تغییراتی داشته‌اید، عنوان کرد: زیلان ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر با ایران فاصله دارد و قرار است که تولید زیره در آنجا باشد. اینجا دفتر مرکزی می‌شود و کارخانه هم اینجا می‌ماند.
وی در ادامه درباره وضعیت زیلان ایران تصریح کرد: وضعیت زیلان نیز خوب است، سفارش‌ داریم و در این شرایط کار می‌کنیم. البته قیمت مواد اولیه بسیار گران شده است. قیمت‌ها به شدت در حال افزایش هستند و برخی مواد اولیه طی ۴ ماه گذشته با افزایش ۸۵درصدی همراه بوده‌اند. یا قیمت مواد پی‌یو گران شده است. ترمو نیز بسیار گران شده است، به‌گونه‌ای که طی سه ماه قیمت آن سه برابر شده است. تمام این مواد اولیه روی قیمت زیره تاثیر می‌گذارد. البته باید یادآوری کنم که قیمت مواد اولیه در سطح جهان گران شده است. یک جفت زیره ۵۵۰ تا ۶۰۰ گرم مواد اولیه می‌برد و قیمت یک کیلو مواد ۱۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. این مواد را در قالب می‌سازیم. تمام مواد و ابزارآلات ۱۰۰ درصد گران شده است.

بازار رونق دو سال گذشته را ندارد
طی یکی دو سال گذشته دو عامل بسیار مهمی که بازار کفش را از رونق انداخته است، گران شدن مواد اولیه از یک‌سو و شیوع بیماری کرونا از سوی دیگر بوده است، عواملی که سبب شده در این بازار واحدهای کوچک رمقی برای تولید نداشته باشند.
یاشار آلتونتاش، در پاسخ به این پرسش که با توجه شرایط تورم بازار واحدهای تولیدی قادر به تولید خواهند بود، عنوان کرد:‌ البته واحدهای تولیدی با توجه به قدرتی که دارند، قادر به تولید هستند.
خود من به عنوان تولیدکننده، سفارش‌های خوبی دارم، البته واحدهایی که ضعیف‌تر هستند، در این بازار قادر به ادامه کار نخواند بود، زیرا قیمت‌ها به‌شدت افزایش یافته و همچنان هم در حال افزایش است؛ برای نمونه در حال حاضر هزار جفت زیره ۱۰۰ میلیون تومان قیمت آن است، در حالی که دو سال پیش این تعداد زیره ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان داشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به گرانی بازار، سفارش‌ها کمتر شده و به علت گران شدن دلار، واردات نیز ممنوع شده است. بنابراین این تورم و گران شدن مواد اولیه، سبب رکود بازار کفش شده است و بازار همانند دو سه سال پیش از رونق آنچنانی برخوردار نیست. البته مشکل دیگری که بر بازار بسیار اثرات منفی برجای گذاشت، شیوع بیماری کرونا بود که سبب شد بیشتر بازارها از جمله بازار کفش بسته شوند.
این فعال صنعت کفش در پاسخ به این پرسش که روابط ایران و ترکیه به چه صورت است؟ مشکل آذربایجان حل شد و آیا این روابط تاثیری بر بازار شما دارد، بیان کرد: کار ما تجارت است نه سیاست، البته این سیاست‌ها تاثیری بر بازار تجاری ما نگذاشته است، چراکه این سیاست‌ها همواره تغییر کرده و ما نیز کار خود را می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید