کارآفرینان جوان قم، شبکه‌ سازی می‌ شوند

0
511
کارآفرینان جوان قم، شبکه‌ سازی می‌ شوند

مژده پورزکی

مطالعه تغییر و تحولات اقتصاد جهانی نشان می‌‌دهد که صنعت و بازرگانی ایران نیازمند تحول و گذر از کلیشه‌هاست. از این رو در نشست‌های بی‌شماری از اعتماد به جوانان سخن گفته می‌شود اما در عرصه عمل تا به امروز کارهای بزرگ کم شماری به جوانان سپرده شده است. برای به فعل رسیدن این مهم، انجمن‌هایی با عنوان «انجمن جوانان کارآفرین» ذیل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان‌ها تاسیس کرده‌اند که روندی رو به رشد برای اقتصاد آینده را نوید می‌دهند. انجمن جوانان کارآفرین قم یکی از نهادهای مردم نهاد است که تلاش دارد با معرفی جوانان کارآفرین و توانمندی‌های ایشان در امر مدیریت اقتصاد، حمایتی واقعی از حضور جوانان در عرصه‌های تصمیم‌گیری برای اقتصاد داشته باشد. مهسا الهیاری، رئیس انجمن جوانان کارآفرین قم به همراه علی مسبح نایب رئیس اول، امیرحسین دانایی‌سرشت نایب رئیس دوم، مسعود توانگر و علی اشعری‌فرد به عنوان اعضای هیات مدیره انجمن گردهم آمده و آستین بالا زده‌اند تا از جوانان کارآفرین این استان صنعتی، شبکه‌ای موفق و پویا بسازند. خبرنگار اخبار صنعت چرم و کفش گفت‌وگویی داشتیم با مهسا الهیاری، رئیس انجمن کارآفرینان جوان قم که در ادامه شرح این گفت و گو را می‌خوانید.

پیشنهاد تاسیس اتاق بازرگانی جوانان در سال 1387 مطرح شد اما مراحل تشکیل آن تا سال 1397 طول کشید و در نهایت نام آن به انجمن جوانان کارآفرین تغییر یافت. این انجمن با مجوز رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ثبت شده است. موسسان آن، جوانانی زیر 39 سال تمام بودند که کارت بازرگانی داشتند و از میان ایشان می‌توان به پدرام سلطانی اشاره کرد که ایده این انجمن با ایشان بود. به طور کلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بیشترین نقش را در تشکیل این انجمن داشت. بنابراین اصل، افراد کمتر از 39 سال که دارای کارت بازرگانی یا کارت عضویت از اتاق بازرگانی استان خود هستند، می‌توانند عضو این انجمن‌ها باشند. امروز هفت استان این انجمن را تشکیل داده‌اند و برای ملی شدن نیز نیاز است که هر هفت استان در کنار هم قرار گیرد.

معرفی ظرفیت های انجمن
در دوره پیش، علی اشعری‌فرد زحمات زیادی کشید که مهم‌ترین آن ثبت انجمن بود که روندی بسیار طولانی داشت. هیات رئیسه انجمن جوانان کارآفرین قم تیرماه 1401 تغییر کرد. هنوز عضوگیری نکرده‌ایم اما 900 نفر در قم کارت بازرگانی دارند که بیش از 300 نفر ایشان، افرادی هستند که زیر 39 سال تمام دارند؛ لذا این افراد اعضای بالقوه ما هستند.
هدف اول این انجمن، تقویت مهارت‌های اعضاست و مهم‌ترین مقوله‌ای که ما در شش ماه گذشته دنبال کرده‌ایم هم آموزش بوده است. در این زمینه دو همایش برگزار کردیم. اولین همایش، انگیزشی بود و مدرس آن بانویی بود که یکی از 10 کارآفرین برتر ایران و عضو کلوپ 300 نفره کارآفرینان برتر دنیاست. همایش دوم درباره مدیریت نیروی انسانی و نیروی کار بود. البته طراحی دوره‌های آموزشی متعددی را در برنامه داریم.
«آموزش مدیریت، حفظ و نگهداشت منابع انسانی» یکی از دوره‌هایی است که در نظر داریم برگزار کنیم. آموزش مدیریت مالی، آموزش کار تیمی و… را نیز در دستور کار داریم. بحث کار گروهی در ایران بسیار اهمیت یافته است و ما معتقدیم که جوانان در کار گروهی موفق خواهند بود. برای این منظور از خودمان شروع کرده‌ایم و در این انجمن کار گروهی انجام می‌دهیم.
یکی دیگر از کارهای اصلی انجمن فرهنگ‌سازی است. ما در جوان‌گرایی درگیر شعارزدگی شده‌ایم و حالا می‌خواهیم از شعارها فاصله بگیریم. لذا در همایش از سایر اقشار نیز دعوت به حضور می‌کنیم. این فرصتی است برای این کارآفرینان جوان تا توانایی خود را به جمیع کارآفرینان و اعضای اتاق بازرگانی قم نشان دهند. ما می‌خواهیم افراد موفق را معرفی کنیم و از سوی دیگر به افرادی هم کمک کنیم که رشد کنند. از دیگر اهداف مهم این انجمن، شبکه سازی جوانان است. با این روش می‌توان کارهای جدیدی را رقم زد. تلاش خواهیم کرد که از سایر انجمن‌های مشابه در استان‌های دیگر فعال‌تر باشیم. به عنوان نمونه در حال تدوین تفاهم‌نامه با بانک‌های عامل هستیم. روی موسسات ورزشی کار می‌کنیم. همکاری با هتل‌های مختلف را نیز در برنامه داریم و…

کمیسیون‌های تخصصی
مسئولیت اجتماعی برای ما بسیار مهم است باید کمیسیون مسئولیت اجتماعی را تشکیل دهیم. ضروری است کمیسیون صادرات نیز تشکیل شود تا صادرات را رشد بدهیم. کمیسیون‌های تخصصی را نیز تشکیل خواهیم داد. علاوه بر اینها، حضور در مجامع تصمیم‌گیری را در برنامه داریم. در حال حاضر فقط در شورای گفت‌وگو حضور داریم که لازم است برای این که بتوانیم در تصمیم‌گیری‌های کلان مشارکت کنیم در این مجامع حضور داشته باشیم.
گاها صنایع سنتی کار کرده‌اند و گاها سیاست‌های اشتباه دولتی موجب ضعف در تولید و صادرات شده‌اند. ما قصد داریم در کاهش این اشتباهات کمک کنیم. در این راستا اتاق بازرگانی قم حمایت‌های فکری زیادی از این انجمن کرده است. اما از نظر درآمدزایی می‌خواهیم مستقل باشیم. لذا برنامه‌های خوبی برای تامین مالی انجمن داریم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید