پمپ وکیوم صنعت چرم‌سازی

0
179
پمپ وکیوم صنعت چرم‌سازی

پمپ‌های وکیوم از جمله کاربردی‌ترین تجهیزاتی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گرفته و کاربردهای متعددی دارند. پمپ وکیوم می‌تواند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون قدرت، نحوه روغن پاشی، نحوه عملکرد، تعداد مراحل کار و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. پمپ وکیوم در صنعت چرم‌سازی می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد و همانگونه که انتخاب بهترین پمپ آب خانگی اهمیت بالایی دارد برای انتخاب یک پمپ وکیوم مناسب در چرم‌سازی نیز باید نکات و پارامترهای مختلفی را در نظر گرفت. در ادامه مطلب به بررسی کامل پمپ وکیوم صنعت چرم‌سازی، انواع آن و مزایایی که دارد پرداخته خواهد شد.

کاربردهای پمپ وکیوم صنعت چرم‌سازی

پمپ وکیوم در اصل یک سیستم مکانیکی است که می‌تواند فشار سیال داخلی را کاهش بدهد و برای حذف کردن هوای اضافی و عناصر دیگر به کار گرفته می‌شود. این پمپ‌ها قادرند که یک فضای خلأ ایجاد کنند و عملکرد آنها تحت تأثیر پارامترها و فاکتورهایی همچون توان پمپ، نوع پمپ، سرعت پمپاژ و … قرار خواهد داشت. پمپ وکیوم می‌تواند کاربردهای صنعتی متعددی داشته باشد و مهم‌ترین کاربردهای آن در صنعت چرم‌سازی به شرح زیر می‌باشد:

  • در صنعت چرم‌سازی برای ایجاد آج و نقش و نگار بر روی چرم مصنوعی از پمپ‌های وکیوم آبی استفاده می‌شود. در حقیقت چرم را بر روی غلتک‌های امباس(حکاکی شده) که دارای نقوش برجسته هستند حرارت می‌دهد و سپس با استفاده از پمپ وکیوم آبی چرم را نقش و نگارهای مورد نظر را بر روی چرم ایجاد می‌کنند.
  • از دیگر کاربردهای پمپ وکیوم در صنعت چرم می‌توان به نگه داشتن و انتقال مواد، خشک‌کردن چرم و اشباع چرم با رنگ و افزودنی‌های مختلف اشاره کرد.
  • در کنار تمامی کاربردهای گفته شده پمپ وکیوم می‌تواند برای عملیاتی همچون رسوب زدایی، خنک کردن عملیات حرارتی، بازیابی گازهای بیولوژیکی، بسته‌بندی و … در صنعت چرم به کار گرفته شود.

پارامترهای مهم در انتخاب پمپ وکیوم برای چرم‌سازی

استفاده از تجهیزات مختلف در هر صنعتی می‌تواند به شرایط و فاکتورهای مختلفی وابسته باشد و صنعت چرم‌سازی نیز از این قاعده خارج نخواهد بود. برای انتخاب یک پمپ وکیوم مناسب در چرم‌سازی لازم است که نکات و پارامترهای زیر در نظر گرفته شوند:

ملزومات صنعت چرم سازی

میزان مکش پمپ

پمپ‌های وکیوم بر اساس نحوه عملکرد می‌توانند به سه دسته اصلی شامل پمپ‌های وکیوم خشک، پمپ‌های وکیوم رینگ روغن و پمپ‌های وکیوم رینگ آب دسته‌بندی شوند. پمپ وکیوم می‌تواند میزان مکش متفاوتی داشته باشند و بر این اساس می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پمپ‌های دیافراگمی، پمپ‌های پیستونی و پمپ‌های خلأ دارای مکش نهایی 0.2 تا 0.3 (mbar)
  • پمپ‌های مکش دوار vane دارای مکش نهایی 1.5 تا 2 Torr
  • پمپ‌های مکش توربو مولکولی دارای مکش نهایی تا 7.5 m bar

میزان مصرف انرژی

مصرف انرژی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب پمپ وکیوم است چرا که پمپ‌ها می‌توانند از موتورهای برقی، دیزلی و … استفاده کنند و هر کدام مصرف انرژی متفاوتی داشته باشند.

تعمیر و نگهداری پمپ

تعمیر و نگهداری پمپ وکیوم از اهمیت بالایی برخوردار است و در زمان خرید حتماً باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. تعمیر و نگهداری هر کدام از انواع پمپ‌ها می‌تواند شرایط متفاوتی داشته باشد و هزینه‌های آنها نیز متفاوت خواهد بود.

حجم و اندازه پمپ

حجم و اندازه پمپ نیز از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در زمان انتخاب باید مد نظر قرار داد. هر کدام از پمپ‌ها می‌توانند در اندازه‌های صنعتی و نیمه صنعتی تولید شوند و از ویژگی‌ها و مشخصات مختلفی برخوردار باشند.

میزان صدای پمپ

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب پمپ‌های وکیوم میزان صدای آنها است. در حقیقت پمپ باید کمترین آلودگی صوتی را ایجاد کند و برای نیروها مزاحمتی ایجاد نکند.

  • در کنار تمامی موارد گفته شده برای انتخاب پمپ وکیوم در صنعت چرم‌سازی لازم است به نکات دیگری همچون شرایط محیط و محل استفاده از پمپ، نوع موتور پمپ وکیوم، نوع سیستم خنک کننده پمپ، قیمت پمپ، برند و شرکت تولید کننده پمپ، استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی پمپ، آپشن ها و فناوری‌های به کار رفته در پمپ وکیوم و … توجه ویژه‌ای داشت.

بهترین پمپ وکیوم برای صنعت چرم‌سازی

همان‌طور که گفته شد پمپ‌های وکیوم متعددی وجود دارند که می‌توانند در صنعت چرم‌سازی به کار بروند و کاربردهای مختلفی داشته باشند. با توجه به تمامی نکات و مواردی که گفته شد می‌توان گفت پمپ‌های وکیوم رینگ مایع تک مرحله‌ای می‌توانند بهترین و مناسب‌ترین پمپ برای صنعت چرم‌سازی باشند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های این پمپ‌های وکیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای عملکرد کاملاً قابل اعتمادی هستند
  • نگهداری این پمپ‌ها آسانتر از سایر پمپ‌ها بوده و از ساختار ساده‌ای برخوردارند
  • این پمپ‌ها از طراحی فشرده‌ای برخوردارند و پردازش آسانی دارند
  • میزان سائیدگی در این پمپ‌ها به دلیل عدم اصطکاک قطعات و فلزات باهمدیگر کم است
  • این پمپ‌ها از عملکرد پایدار و یکنواختی برخوردارند
  • میزان سروصدای این پمپ‌ها کم بوده و تعمیر و نگهداری آنها ساده است.
  • قیمت مناسبی دارند
  • این پمپ‌ها از طول عمر بیشتری برخوردارند
  • توان کار مستمر را داشته و می‌توانند نیاز این صنعت را به خوبی تامین کنند.
پمپ وکیوم در کارخانه چرم سازی

قیمت پمپ وکیوم چرم‌سازی

از آنجایی که پمپ‌های وکیوم از تنوع بالایی برخوردارند و می‌توانند در صنایع مختلفی به کار گرفته شوند قیمت آنها نیز متفاوت بوده و نمی‌توان نرخ مشخصی برای آنها عنوان کرد. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر روی قیمت پمپ‌های وکیوم صنعت چرم‌سازی می‌توان به مواردی همچون نوع پمپ و موتور آن، نحوه عملکرد پمپ، کیفیت ساخت، ابعاد و اندازه پمپ، ویژگی‌ها و مشخصات پمپ، برند و شرکت سازنده پمپ، نرخ ارز و نوسانات آن، میزان عرضه و تقاضا، استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی پمپ و … اشاره کرد.

جمع‌بندی نهایی

پمپ وکیوم به عنوان سیستم مکانیکی می‌تواند فشار سیال داخلی را کاهش داده و برای حذف کردن هوای اضافی و عناصر دیگر از محیط به کار گرفته شود. این پمپ کاربردهای صنعتی متعددی دارد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای پمپ وکیوم در صنعت چرم‌سازی می‌توان به مواردی همچون ایجاد آج و نقش و نگار بر روی چرم، خشک‌کردن چرم، رسوب زدایی و … اشاره کرد. بهترین نوع پمپ وکیوم برای صنعت چرم‌سازی پمپ وکیوم رینگ مایع است چرا که از مزیت‌های بیشتری نسبت به سایر پمپ‌ها برخوردار است و می‌تواند عملکرد و کارایی بهینه‌تری داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید