پای گرانی در کفش تولیدکنندگان خراسان رضوی

چرم
چرم

پای گرانی در کفش تولیدکنندگان خراسان رضوی

گرانی بی‌سابقه چرم و مسائل مربوط به نقدینگی، تولیدکنندگان کفش خراسان رضوی را با مشکل جدیدی در تامین مواد اولیه برای توسعه این صنعت مواجه کرده است چنانکه آنان ادامه کار با تداوم این شرایط را مقرون به صرفه نمی‌دانند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از ایرنا، برپایی چهاردهمین نمایشگاه تخصصی کیف و کفش، محصولات پوست و چرم، ماشین‌آلات و مواد اولیه در مشهد بهانه ای شد تا به سراغ شماری از فعالان و تولیدکنندگان این بخش به ویژه کفاشان برویم که محصولات آنها مصرف بیشتری دارد و آنان هرچند از برپایی این نمایشگاه خرسند بوده و آنرا فرصتی برای یافتن بازارهای جدید و تعامل بیشتر با صنعتگران و تجار می دانستند، اما بر این اعتقاد بودند که مشکلات تولید، آنان را به شدت گرفتار کرده است.

رییس اتحادیه صنف کفاشان مشهد، به عنوان یکی از پرمخاطب ترین های این رسته در نمایشگاه مشهد در گفتگو با خبرنگار ما نسبت به افزایش قیمت کفش هشدار داد و گفت: زمینه عرضه پوست و چرم در بازار کم شده است که این به کاهش کشتار دام در استان بازمی گردد.

محمد محمدی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۶۰۰ پروانه کسب معتبر برای تولیدکنندگان و فروشندگان کفش در مشهد افزود: ۲ تا سه هفته است که قیمت چرم افزایش قابل توجهی داشته است که این موضوع روی قیمت تمام شده محصول نیز اثر می گذارد.

۲ تا سه هفته ای است که قیمت چرم افزایش قابل توجهی داشته است که این موضوع روی قیمت تمام شده کفش نیز اثر می گذارد.وی مشکلات مربوط به کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را از دیگر گرفتاریهای فعالان صنعت کفش مشهد برشمرد و گفت: تولیدکنندگان در انتظار دریافت تسهیلات بانکی هستند.

محمدی با این حال برپایی نمایشگاه و میزان استقبال صنعتگران و تجار از آن را بسیار مطلوب خواند و گفت: با روند استقبالی که از این نمایشگاه شد، گمان می رود بیش از ۱۰ هزار نفر در چهار روز برپایی این نمایشگاه از آن بازدید کرده باشند.

به گفته رییس اتحادیه صنف کفاشان مشهد، بازرگانانی از عراق و افغانستان نیز از این نمایشگاه کفش دیدن کردند که زمینه خوبی برای تولیدکنندگان در ثبت سفارش و تولید کفش فراهم شد.

وی به قابلیتهای صنعت کفش مشهد اشاره و بیان کرد: این شهر در زمینه تولید کفش زنانه در کشور سرآمد است، همچنین در زمینه کفش های دست دوز، ویژندهای معتبری دارد و شاید بتوان بتوان گفت که این شهر بزرگترین تولیدکننده کفش دست دوز کشور است.

محمدی، بسترسازی برای صدور کفش مشهد و همچنین حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه “اربیل” عراق را از برنامه های این اتحادیه ذکر و بیان کرد: تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کفش در این کلانشهر خواستار راه‌اندازی شهرک صنعتی برای تولید تا عرضه محصول در نزدیکی مشهد هستند و تاکنون زمینی را بدین منظور در نظر گرفته اند.

پای گرانی در کفش تولیدکنندگان خراسان رضوی

افزایش بی سابقه قیمت چرم و مواد اولیه آن

خراسان رضوی رتبه نخست تولید گوشت قرمز در کشور را دارد، هم اینک جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار راس و جمعیت دام سنگین (گاو و گوساله) ۳۱۶ هزار راس است، همچنین ۱۲ درصد گوشت قرمز کشور در خراسان رضوی و ۷۵ درصد پروتئین این استان نیز توسط دامداران سبک این استان تولید می‌شود.

کاهش نزولات آسمانی، وابستگی دام سبک به واردات نهاده و افزایش هزینه‌های تولید بخش از عمده مشکلات ایجاد شده در حوزه دام این استان است که سبب کاهش توان نگهداری دام توسط دامدار و نیز کشتار دام مولد شده است و البته این موضوع روی تامین چرم و فروش آن نیز تاثیر گذاشته است.

رییس انجمن چرم سازان و شرکت تعاونی چرم سازان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش بی سابقه قیمت چرم در این استان خبر داد و گفت: یادمان نمی آید که پوست چرم تا این حد گران شده باشد، در کنار آن مواد شیمیایی مورد استفاده چرم سازان نیز به شدت افزایش قیمت داشته است که این با شرایط تولید محصولات چرمین به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

اصغر محمدزاده افزود: واحدهای چرم سازی پیش از این همیشه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار جلد چرم برای مصرف داشتند اما اکنون شرایط تغییر کرده و هزینه چرم سازی با این مواد اولیه وارداتی و پوست گران تقریبا ۲ برابر شده که بی سابقه است، هم اینک هزینه تامین هر کیلوگرم اسید استیک از کشور سوئد برای تولیدکنندگان یک میلیون ریال درمی آید، حتی هزینه هر کیلو روغن مصرفی برای چرم سازی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تمام می شود که بدون روغن عملا کار چرم سازی غیرممکن است.اینکه قیمت گوشت قرمز در بازار به هر کیلو پنج تا ۶ میلیون ریال رسیده است باید به کاهش کشتار دام پی برد، تقریبا میزان کشتار دام در شرایط کنونی نسبت به قبل به یک سوم کاهش یافته است.

وی سرمنشا این گرانی را کاهش کشتار دام دانست و گفت: اینکه قیمت گوشت قرمز در بازار به هر کیلویی پنج تا ۶ میلیون ریال رسیده است باید به کاهش کشتار دام پی برد، تقریبا میزان کشتار دام در شرایط کنونی نسبت به قبل به یک سوم کاهش یافته است، البته این موضوع به کاهش دام زنده برنمی گردد، چرا که دام وجود دارد اما قدرت خرید و کشتار آن برای مصرف کننده نیست، به تبع آن پوست چرم هم کاهش یافته و قیمتش رو به افزایش می گذارد.

رییس انجمن چرم سازان خراسان رضوی هشدار داد که با تداوم این وضعیت، کارخانجات چرم سازی یک به یک از گردونه فعالیت خارج می شوند.

محمدزاده تاکید کرد که واحدهای تولیدکننده مشکلی برای فروش چرم ندارند اما قیمت آن برای مصرف کننده توجیه اقتصادی ندارد، از سوی دیگر چرم نیز تاریخ مصرف دارد و نباید مدت طولانی بماند.

وی به صادرات چرم اشاره و بیان کرد: تورم در کشور و افزایش قیمت تمام شده تولیدات باعث شده است که تولیدکنندگان چرم قادر به رقابت با کشورهای دیگر نباشند، لذا بازارهای صادراتی خود را نیز از دست می دهند، زمانی ایران در صنعت چرم رتبه پنجم دنیا را داشت اما اکنون رتبه ۱۰۵ دنیا را دارد و البته در این شرایط چرم سازان عربستان رشد کرده و جای ایران را گرفته اند.

رییس انجمن چرم سازان خراسان رضوی، شمار واحدهای چرم سازی فعال استان را ۱۵ واحد ذکر و بیان کرد: چرم گوسفند، گاو و بز در استان خراسان رضوی تولید می شود اما از آن میان، استان جایگاه برتری در تولید چرم بز نسبت به سایر استانهای کشور دارد، با وجود گرانی مواد اولیه، کیفیت تولیدات چرمی استان روند رو به رشدی را طی کرده است و از سایر استانها سبقت گرفته است.

محمدزاده اضافه کرد: قیمت چرم به میزان قبلی خود بازخواهد گشت اما نگرانی اصلی مربوط به قیمت مواد اولیه وارداتی چرم سازان است که با این شدت قیمت، تولید در این بخش توجیه اقتصادی خود را از دست خواهد داد.

مجید جعفری، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی نیز پیش از این به رسانه ها گفته بود که هر سال در اواخر پاییز و فصل زمستان دام سبک قابل عرضه برای کشتار وجود ندارد، این وضعیت بر کل کشور حاکم است و تا اواسط اردیبهشت ماه که بره‌های پرواری وارد بازار می‌شوند، ادامه دارد.

پای گرانی در کفش تولیدکنندگان خراسان رضوی

خوشه کفش و افق های پیش رو برای توسعه این صنعت

۹۰ درصد چرم طبیعی به کار رفته در کفش تولیدی مشهد، از داخل استان و کشور تامین می شود و عمده چرم های مصنوعی به کار رفته در تولید کفش، وارداتی از کشور چین است، خوشه صنعتی کفش که چند سالی است در مشهد شکل گرفته، در حوزه های مختلف به ویژه کفش زنانه و کفش دست دوز سرآمد است و حدود هفت هزار نفر در این خوشه مشغول به فعالیت هستند.

۸۰ درصد تولیدات این خوشه در مشهد کفش زنانه است که کار دست بوده و جنبه سنتی و هنری دارد. کلونی واحدهای تولیدی کفش خوشه در مرکز شهر مشهد مستقر هستند و به علت دستی بودن کار کفش زنانه، قسمت رویه کفش در خانه ها طراحی و ساخته می شود. طراحی کفش های زنانه این خوشه صنعتی در مشهد کاملا داخلی و براساس آموزش های لازم به صنعتگران‌، از طریق اساتیدث صورت می گیرد که هنر لازم را در کشورهای دیگر فراگرفته اند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی، به عنوان حامی راه اندازی خوشه کفش مشهد با اشاره به ظرفیتهای بازار کفش در استان اظهار کرد: بیش از ۲ هزار واحد تولیدی در صنعت کفش استان فعال هستند که در رسته‌های بچه‌گانه، زنانه و مردانه‌های دست‌دوز مشغول به فعالیت هستند.

سالانه بیش از ۲۰ میلیون جفت کفش در خراسان رضوی تولید و این تولیدات به کشورهایی نظیر عراق، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان صادر می‌شود، لذا مشهد از قطب‌های مهم تولید کفش در کشور است.جعفر فرشچی اظهار کرد: سالانه بیش از ۲۰ میلیون جفت کفش در خراسان رضوی تولید و عمدتا به کشورهایی نظیر عراق، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان صادر می‌شود، لذا مشهد از قطب‌های مهم تولید کفش در کشور است.

وی سطح فناوری تولید کفش در خراسان رضوی را بالا دانست و گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی تاکنون خدماتی را در قالب آموزش‌های مختلف، تشکیل خوشه‌های صنعتی و تولید کفش به صنعتگران ارائه داده است و به صنعت کیف و کفش که اشتغالزایی زیادی نیز دارد، توجه ویژه کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی بیان کرد: ممنوعیت واردات کفش به کشور نیز به توسعه این صنعت با وجود ظرفیتهای ویژه استان کمک شایانی کرده است و صنعتگران باید از این فرصت برای رقابتی کردن صنایع خود در کشور بهره جویند تا ضمن ویژندسازی و تقویت تولیدات خود، بازارهای مناسبی برای عرضه محصولاتشان در ایران و دیگر نقاط دنیا بیابند.

فرشچی با مهم خواندن توجه به فروش و خدمات پس از فروش در صنعت کفش افزود: آموزش های مختلف در حوزه های ویژندسازی، مدل سازی و طراحی در قالب خوشه صنعتی کیف و کفش خراسان رضوی توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و شرکت شهرکهای صنعتی استان به صنعتگران ارائه می شود و برای این کار، مرکز طراحی با هدف توسعه این خوشه صنعتی در استان راه اندازی خواهد شد.

با توجه به شرایط مطلوب برای توسعه صنعت کفش در خراسان رضوی بهتر است تدبیری برای تامین مواد اولیه و کاهش هزینه های تولیدی در این رسته اندیشیده شود چرا که در غیر این صورت میزان زیادی از اشتغال در این بخش از بین خواهد رفت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید