برگزاری سیزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت کیف و کفش در مشهد

0
233
برگزاری سیزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت کیف و کفش در مشهد

کودکی ده ساله‌ از قطاری که قرار بود با 10 دقیقه تاخیر تهران را به مقصد مشهد ترک کند، با نگاهی ذوق زده از پشت شیشه کوپه به بیرون خیره شده بود. در دستش کاغذی داشت که آرزوهایش را در آن نوشته بود چون می‎دانست برای اولین بار که به پابوس امام هشتم برود دل شکسته برنمی‌گردد و آرزوهایش برآورده خواهد شد. آن شب تا صبح پلک بر هم نگذاشت. قرار بود در نمایشگاه بین‌المللی مشهد به همراه پدر و همکارانش شرکت کند.
آن کودک من بود که امروز دوباره راهی مشهد شدم و دوباره خاطرات برایم زنده شد. نمایشگاه آن سال را هرگز از یاد نمی‌برم. وقتی برای اولین بار قدم بر موکت قرمز نمایشگاه گذاشتم و حضور پرشور شرکت‌کنندگان و نور پروژکتورها در نظرم چه عظمتی داشت. از آن سال‌ها خیلی دور شده‌ایم سال‌هایی که صنعتگران با شوق و ذوق فراوان آماده نمایشگاه می‌شدند و روز موعود با لبخند بازدیدکنندگان را به صرف چای در غرفه دعوت می‌کردند و محصولات خود را به آنها معرفی می‌کردند. این روزها در نمایشگاه نه خبری از جمعیت پرشور بازدیدکنندگان است و نه شور و شعفی برای غرفه‌داران گویی همه ما فقط داریم از روی عادت در نمایشگاه شرکت می‌کنیم. به دستور مدیر و بر حسب مسئولیتی که داشتیم از ما خواسته شد تا مطلبی بنویسیم از حضور دو روزه‌مان در مشهد مقدس به مناسبت نمایشگاه بین‌المللی که اگر به اختیار من بود فقط یک جمله می‌نوشتم ما این نبودیم !!!

سیزدهمین نمایشگاه تخصصی، کفش، کیف، محصولات پوست و چرم، ماشین آلات و مواد اولیه مشهد از ۲۹ آذرماه لغایت ۲ دی ماه سال جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی مشهد برگزار شد.
در این نمایشگاه ۶۵ شرکت از استان خراسان رضوی و ۴۱ شرکت از استان‌های قم، تهران، اصفهان، تبریز، همدان، هیدج و در فضایی به وسعت ۵۰۰۰ هزار مترمربع در دو سالن عطار و فردوسی شرکت داشتند.
مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور مدیران اتحادیه‌های شهرهای تهران، مشهدو همدان انجام شد. در طول ۴ روز برگزاری نمایشگاه علاوه بر علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و محسن گرجی مدیر کل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و چرم، اعضای شورای شهر مشهد نیز از نمایشگاه کفش، کیف مشهد بازدید کردند.
در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در نشست هم اندیشی که با فعالان صنایع کیف، کفش و نساجی خراسان رضوی در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی مشهد انجام شد مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و مدیر دفتر صنایع نساجی، پوشاک و چرم پای صحبت‌های فعالان اقتصادی صنایع چرم و کفش نشستند.
در این نشست علی رسولیان، با اشاره به قابلیت‌های صنایع کیف، کفش و نساجی، افزود: این صنایع هزینه کمی برای سرمایه گذاری نیاز دارند اما فرصت‌های شغلی فراوانی ایجاد می‌کنند، در این میان مشکلاتی نیز وجود دارد، زیرا برندسازی و بازاریابی در این زمینه کمتر انجام شده است. زنجیره‌ها در این صنایع هنوز کامل نیستند، خوشه‌های صنعتی در این بخش‌ها در دست اجرا است که هدف تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنایع کیف و کفش و نساجی را دنبال می‌کنند.
وی همچنین نوسازی و بهسازی خطوط تولید صنایع چرم و کفش را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: تامین مالی لازم در این حوزه از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران انجام گرفته است و بزودی وارد مرحله اجرایی می‌شود که در این صورت بخش‌های مرتبط با صنایع کیف، کفش و نساجی شرایط بهتری خواهند داشت.
محسن گرجی مدیر کل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: صنعت کفش، صنعت اشتغال آفرینی است که عمق ساخت داخلی بسیار خوبی دارد. تقریباً حدود ۹۵ درصد مواد عمده ساخت در صنعت کفش در اجزای مختلف از زیره، مواد اولیه زیره تا رویه چرمی و چرم مصنوعی ساخت داخل است.
 گرجی در پایان تاکید کرد: امیدواریم که در سال‌های آینده صنعت تولید کفش رشد بیشتری را تجربه کند.
محمد محمدی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار اخبار صنعت چرم و کفش درباره برگزاری سیزدهمین دوره نمایشگاه تخصصی صنعت کفش مشهد گفت: ما در سال گذشته حدود 2000 متر مربع فضا برای برگزاری نمایشگاه کفش مشهد داشتیم که امسال در مقایسه با سال گذشته این فضا به حدود 4300 متر مربع افزایش یافت و نمایشگاه با حضور 110برند از شهرهای مشهد، تهران، تبریز، قم، اصفهان و هیدج برگزار شد.
محمدی در پاسخ به این سوال که چرا در این نمایشگاه چرمسازان مشهد حضور ندارند گفت: متاسفانه امسال چرمسازان در این نمایشگاه حضور ندارند و دلیل خاصی هم برای عدم مشارکت این عزیزان وجود ندارد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش مشهد درباره وضعیت بازار مشهد گفت: برگزاری همین نمایشگاه نوید بخش بازار خوب است. ما شب عید و ولادت حضرت زهرا را پیش رو داریم و قطعا حضور در این رویداد باعث خواهد شد که تولیدکنندگان فروش بهتری داشته باشند.
مصطفی محمدی مدیرعامل برند آناک چرم که سال 1390 در تولید چرم و محصولات چرمی فعالیت می کند با انتقاد از عدم استقبال از نمایشگاه چرم و کفش مشهد گفت: ما در نمایشگاه های بسیاری شرکت داریم و تقریبا ازهمه این نمایشگاه های نتیجه گرفتیم. نمایشگاه مشهد تا امروز که دومین روز برگزاری آن است استقبالی صورت نگرفته است خوب دلیل آن هم عدم اطلاع رسانی است. بسیاری از همکاران صنعت کفش مشهد نیز از برگزاری آن بی اطلاع بودند. امیدواریم این نمایشگاه در سالهای آتی بهتر برگزار شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید