مسیر صادرات کفش هموار نیست

یک فعال حوزه صنعت کفش عنوان کرد:

0
278
مسیر صادرات کفش هموار نیست

فراهم کردن لوازم جانبی برای کفش یکی از ضرورت‌های این صنعت به‌شمار می‌رود که بازار در خور توجهی را به خود اختصاص داده است. البته برخی از این لوازم از طریق تولیدکنندگان داخلی و برخی دیگر نیز از طریق بازرگانان و به صورت واردات تامین می‌شود. این بازار با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های برای واردات با مشکلاتی همراه است. مجله اخبار صنعت چرم و کفش در راستای واردات لوزام جانبی کفش، با سعید اورنگ بازرگان و فعال حوزه لوازم جانبی در صنعت کفش گفت‌وگویی انجام داده است.

سعید اورنگ در پاسخ به این پرسش که بازگشت تحریم‌ها و همزمان شدن با محدویت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا طی سال‌های اخیر، چه تاثیری بر واردات مواد اولیه کفش به همراه داشته است، گفت: در بحث تحریم‌ها واردات موادی که مورد نیاز کیف، کفش و کمربند است و البته مواد اولیه پایه‌ای مانند پی‌یو و … کمی با سختی همراه شد. شرکت‌هایی که با ما کار می‌کردند، از ترس این موضوع که مبادا آنها نیز تحریم شوند، دیگر با ما همکاری نمی‌کنند و حتی اسامی ما را از وب‌سایت‌های خود پاک‌ کرده‌ و ما نیز مجبور شدیم برای واردات کالا از مسیرهای دیگری اقدام کنیم و به‌نوعی تحریم‌ها را دور بزنیم.
وی در ادامه توضیح داد: حتی پس از تحریم‌ها، مدیران فروشی که همیشه به ایران سفر می‌کردند و در کارخانه‌ها حضور داشتند و نظر می‌دادند هم دیگر به ایران نمی‌آیند. بلاخره این شرکت‌ها در آمریکا شعبه دارند و ارتباط با ما برایشان مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در هر صورت ما به روش‌های دیگری اقدام به واردات کردیم.

دور زدن تحریم‌ها و هزینه‌های تحمیلی
وی در پاسخ به این پرسش که دور زدن تحریم‌ها چه تاثیری بر قیمت‌ها به همراه داشته است، گفت: در زمینه قیمت با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم، وقتی می‌خواهیم مسیری را دور بزنیم، هزینه‌های جانبی خواهیم داشت و راه رسیدن ما نیز دورتر خواهد شد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که رد کالای ما از کشور واردکننده ردیابی نشود و این امر مستلزم هزینه است.

بازار به ثبات نرخ ارز نیاز دارد
سعید اورنگ همچنین با اشاره به نوسان قیمت ارز و دلار و تاثیر آن بر بازار لوازم جانبی کفش عنوان کرد: اگر تولیدکنندگان دقت لازم را نداشته باشند، نوسانات دلار به نوعی سرمایه آنها را به باد می‌دهد، چراکه قیمت کالایی که به کشور وارد می‌شود، بستگی به نرخ دلار دارد و اگر برای نمونه واردکننده‌ای با دلار ۲۳ هزار تومان کالایی را وارد کند و تولیدکننده یا فروشنده برای پرداخت آن، یک زمان یک‌ ماهه به او فرصت بدهد، در فاصله این یک‌ ماهه اگر قیمت دلار تغییر کند، به همان اندازه به ضرر واردکننده خواهد شد. اگر قیمت هم پایین بیاید، باز به ضررش خواهد بود، چراکه در ایران فرهنگی وجود دارد که زمانی که یک کالا گران می‌شود، همه به‌دنبال تهیه آن کالا هستند و با کوچک‌ترین افت قیمت دلار، کاملا بازار راکد و فروش بسته می‌شود و این موضوع هم به نوعی ضررده خواهد بود. تنها و تنها ثبات قیمت است که موجب سود هم واردکننده، هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده خواهد شد. زمانی ثبات در بازار نباشد، همه به نوعی متضرر خواهند شد.

اعمال تعرفه‌ها و تاثیر آن بر بازار
این فعال بازار لوازم جانبی کفش در پاسخ به این پرسش که درخصوص اعمال تعرفه‌ها نظر شما چیست، گفت: ای کاش زمانی که دولت در حال اعمال تعرفه بر محصولاتی خاص است، با صنف آن محصولات مشورت کند و از آنها کمک‌های تخصصی بگیرد. بارها نیز خدمت سرکار خانم محرابی از وزارتخانه عنوان کرده‌ام و مثالی درباره قدک زدم که در تولید کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این کالا در تعرفه پارچه وارد کشور می‌شود و دوستان ما در گمرک آن را به عنوان پارچه تشخیص داده‌اند، چون ماده اولیه آن‌ تار و پود دارد و بعد یک‌ لایه پلی‌یورتان روی آن می‌آید، این در حالی است که تعرفه واردات پارچه بسیار بالاست و این سبب شده بی‌جهت تعرفه قدک نیز افزایش پیدا کند، در صورتی که این ماده اصلا مورد استفاده‌ای در پارچه ندارد. بنابراین در اعمال تعرفه‌ها اگر از اتحادیه‌های کفش و مواد اولیه مشورت می‌گرفتند، این ماده اولیه نیز با نازل‌ترین قیمت وارد می‌شد و با قیمت مناسب در اختیار تولیدکننده و در نهایت محصول نهایی با قیمت مناسب‌تر در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گرفت.

محدویت‌های ثبت سفارش
سعید اورنگ در پاسخ به این پرسش که در ثبت سفارش با چه مشکلی روبه‌رو هستید، عنوان کرد: ثبت سفارش‌های ما با مشکلات بسیاری همراه بوده و هست. برای ما مقدور نیست که به‌راحتی واردات داشته باشیم، چراکه وقتی کارخانه‌ای می‌خواهد به ما کالا بدهد، زمانی که نام ایران و بانک ایرانی می‌آید، بدنش می‌لرزد، زیرا نمی‌توانند وارد ایران شوند.‌ حتی برخی شرکت‌های ترکیه‌ای که با آمریکا یا آلمان در ارتباط هستند، از اینکه اسم ایران را ببرند یا حتی پاسپورت آنها مهر ایران را داشته باشد، فراری هستند یا حتی با پاسپورت دوم به ایران می‌آیند. در ویزای آمریکا از آنها پرسیده می‌شود که به ایران سفر کرده‌اید یا با آنها تجارت داشته‌اید، از این‌رو نمی‌توانند با ایران وارد معامله شوند. حتی برخی که وارد ایران می‌شوند با موبایل‌های قدیمی بدون‌ نرم‌افزار وارد ایران می‌شوند و از این جهت بسیار خوف دارند. امیدواریم که تحریم‌ها به‌زودی برداشته شده تا راحت‌تر بتوانیم‌ تجارت رسمی با سایر کشورهای جهان داشته باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که محدودیت ثبت سفارش از سوی داخل دارید، عنوان کرد: برخی کالاها چنین موردی دارند، اما خود ما نیز سراغ کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند، نمی‌رویم. ترجیح ما این است کالایی را وارد کنیم که مورد نیاز تولیدکننده باشد. برای بازرگان توجیه اقتصادی به همراه نخواهد داشت کالایی که در ایران تولید می‌شود را وارد کند.

بازار خوبی را برای شب عید می‌توان پیش‌بینی کرد
سعید اورنگ در پاسخ به این پرسش که با توجه به واکسیناسیون عمومی در کشور، پیش‌بینی شما برای نیمه دوم‌ سال چیست، گفت: تا شب عید بازار خوبی خواهیم داشت، البته اگر بحران قیمت ارز نداشته باشیم. اما کل دنیا در حال آماده شدن برای دوران پساکرونا است. از سویی مواد اولیه‌ای که در گذشته در چین تولید می‌شد، هم‌اکنون به اندازه‌ای نیست که نیاز دنیا را تامین کند. بنابراین تقاضا در حال افزایش است و تولید مواد اولیه مادر و اصلی در کشور چین، کفاف دنیا را نمی‌دهد و برخی صنایع اروپایی هم به‌خاطر باتری خودرو که مواد اولیه آن را چین تامین می‌کند، دچار مشکل شده‌اند. از سوی دیگر هزینه‌های حمل و نقل در سطح دنیا افزایش یافته و تنها مختص ایران نیست و‌ ایران هم مستثنی از این مسئله نیست. با تمام این شرایط صرف نظر از موضوع گرانی، بازار خوبی را برای کیف، کفش و کمربند برای شب عید پیش‌بینی می‌کنم.

مواد اولیه به اندازه کافی نداریم
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای تولید باکیفیت و بیشتر کفش به اندازه کافی مواد اولیه دارید، گفت: به اندازه کافی مواد اولیه نداریم، البته سفارش‌های خود را داده‌ایم، در زمان‌های عادی ۱۵ روزه این سفارش‌ها انجام می‌شد، اما برای نمونه حدود یک ماه است کالایی را سفارش داده‌ایم که در استانبول هنوز ترخیص نشده، چراکه سفارش‌ها آنجا زیاد است و کارخانه‌ای که با آنها در تعامل هستیم، برای ۳۵ کشور ارسالی دارد و ما در نوبت قرار داریم. در هر صورت کمبود مواد اولیه برای کارخانه‌های ترکیه و اسپانیا بسیار جدی شده است. در کل تهیه مواد اولیه با کیفیت بالا سخت شده است. چقدر خوب می‌شد سیستمی از واردات کالای بی‌کیفیت پیشگیری به عمل می‌آورد.
اورنگ ادامه داد: ما با برخی شرکت‌های بزرگ و دولتی کار می‌کنیم و به آنها کالا و نخ می‌فروشیم، استانداردهایی که آنها می‌خواهند، هیچ‌یک از شرکت‌ها قادر به پاس کردن آن‌ نیستند. ما به مشتری‌ها گفته‌ایم اگر کالایی می‌خواهید باید مبدا و فروشنده آن را نیز مشخص کنید تا ما کارخانه را و نخ مورد تقاضای شما را ببینیم که در چه کارخانه‌ای تولید و ارسال می‌شود. کارخانه‌ای که تولید ناقص می‌کند و رنگ‌بندی مناسب و کیفیت لازم را ندارد، نمی‌تواند تامین‌کننده‌ای مناسب باشد.

از واردات مواد اولیه بی‌کیفیت پیشگیری کنیم
وی درباره انجمن تازه تاسیس نیز عنوان کرد: واقعیت این است که سامان دادن به امور زمان‌ می‌برد و تولیدکننده خودش باید به این نقطه برسد که باید سیستمی ماده اولیه خوب را کنترل کند و مواد اولیه خوب با نامرغوب را تشخیص بدهد و از واردات مواد اولیه بی‌کیفیت پیشگیری نماید. مانند واردات کفش‌های چینی به ایران که به صنعت داخل لطمه زده و کالای چینی را هم بدنام کرده، در حالی که کالای بی‌کیفیت چینی وارد ایران می‌شود، وگرنه تمام کالاهای چینی که تمام دنیا از آن استفاده می‌کنند تا این اندازه بی‌کیفیت نیستند.

مسیر صادرات کفش
اورنگ همچنین در پاسخ به این پرسش که باوجود کمبود مواد اولیه و گران شدن قیمت‌ها و نبود ثبات ارز، چگونه می‌توان برای صادرات برنامه‌ریزی کرد، گفت: واقعیت این است که بسیاری از کالاهای صادراتی ما مزیت صادراتی ندارند. استفاده از منابع کشور و حراج آن، صادرات ما را تنزل داده است، وگرنه اگر شرایط را یکسان کنیم و ما بخواهیم پا به پای کشورهایی همانند ترکیه و چین رقابت کنیم که صادرکنندگان خوب کفش هستند، بسیار از آنها عقب‌تر هستیم. من از کشور ترکیه مدیر تولیدی به ایران می‌آورم که برای ما فقط نحوه چیدمان کارگران تولید را تنظیم کند.
وی در ادامه افزود: برای صادرات به آیتم‌های بسیاری نیاز داریم تا یک کالایی قابل صادرات باشد. اینکه به کشوری مانند افغانستان صادرات داشته باشیم، بد نیست، اما این کشور نیز به ناچار از ما خرید می‌کند و مزیتی برای ما ندارد. کالای ما از لحاظ کیفیت، مدل، برند و قیمت قدرت رقابت جهانی را ندارد. البته مواد اولیه ارزان داریم، اما نمی‌توانیم خوب از آن استفاده کنیم. دیگران چگونه مدل کفش را طراحی می‌کنند، چرا ما نمی‌توانیم؟ در زمینه صادرات، مواد اولیه مورد نیاز داریم و البته کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان و عراق نیز بازار صادراتی ما هستند، اما مهم این بود که ما قادر بودیم به کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، روسیه و ترکیه کفش صادر کنیم.

سخن پایانی
این بازرگان در حوزه لوزام جانبی کفش در پایان با آرزوی موفقیت برای تولیدکنندگان عنوان کرد: در شرایط سختی برای تولید قرار داریم. امیدوارم به روزی برسیم که کفش ایرانی، باعث افتخار ما باشد و ما با افتخار برند ایرانی را بپوشیم و در نمایشگاه‌‌ها حضور داشته باشیم و تمام ملل با حسرت به کفش و لباس و پوشاک ما نگاه کنند. راه طولانی و سختی در پیش‌رو داریم، اما با اهتمام و دلسوزی این امر شدنی خواهد بود. این نقطه، نقطه اوج برای آیندگان ماست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید