مدیر فروش و بازرگانی رسام پلیمر نامی: تداوم صادرات با بقای کیفیت میسر است

0
67
رسام پلیمر نامی
رسام پلیمر نامی

مدیر فروش و بازرگانی رسام پلیمر نامی: تداوم صادرات با بقای کیفیت میسر است

شرکت رسام پلیمر نامی طی سال گذشته در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی حضور داشته و هم‌اکنون خود را برای پایان سال آماده می‌کند. سامان نامی مدیر فروش و بازرگانی رسام پلیمر نامی در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: حال شرکت نامی خوب است و خود را برای شب عید و پایان سال آماده می‌کند. تا پیش از شب عید نمایشگاه قم‌شوز را در پیش‌رو داریم و فکر می‌کنم که این نمایشگاه بازخورد خوبی برای صنعت کفش به ارمغان خواهد آورد. البته امسال ما در نمایشگاه مترکس غرفه داشتیم چرا که در نمایشگاه قم شوز فقط تولیدکنندگان کفش غرفه‌دار خواهند بود.

نمره خوب برای اولین تجربه نمایشگاه مترکس
نامی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه مترکس قم چگونه بود، عنوان کرد: نمایشگاه مترکس به عنوان تجربه نخستین، خوب بود. می‌توان ادعا کرد که این نمایشگاه به عنوان تجربه اول، نمره قبولی خیلی خوبی می‌گیرد. در این نمایشگاه تمام صنایع وابسته به کفش دور هم جمع شده بودند، البته برخی نقصان‌ها در کنار هزاران خوبی نیز وجود داشت. بدون شک این نمایشگاه برای سالیان آینده بهتر از این خواهد بود و نقصان‌های آن نیز برطرف خواهد شد. ما ترجیح دادیم که نمایشگاه آیسف نرویم تا در مترکس حضور داشته باشیم. گردهمایی‌های این‌چنینی نشان‌دهنده همدلی صنعت کفش است. بزرگ‌ترین نکته مثبت این نمایشگاه، برگزاری نمایشگاه تخصصی مواد اولیه و صنایع وابسته به صنعت کفش به‌صورت جداگانه و مستقل بود و انتقادی که به این نمایشگاه دارم، زمان برگزاری آن بود. نمایشگاه تاحدودی زود برگزار شد البته می‌دانیم که دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان نمایشگاه با محدودیت‌هایی روبرو بوده‌اند. اگر نمایشگاه کمی دیرتر برگزار می‌شد، بسیار تاثیرگذارتر می‌بود. صنعت ما در ماه مهر، آبان و تا اواسط آذر با افت بازار همراه است، البته این موضوع ربطی به شرایط عمومی بازار و کشور ندارد. زمانی که نمایشگاه در آبان ماه برگزار می‌شود، تولیدکننده‌ای که کار خود را جمع کرده و با افت بازار خودش روبرو است، برای سفارش‌ها و خریدهای خود دچار تردید است و این تردید روی تصمیم‌گیری‌اش تاثیر می‌گذارد، درحالی‌که از ۱۵ آذر ماه که کار آغاز می‌شود، آن ترس و تردید از بین می‌رود و می‌تواند راحت‌تر برنامه‌ریزی کرده و تولید داشته باشد.
وی در ادامه عنوان کرد: ما برای نمایشگاه مترکس از ۵ کشور مهمان دعوت کرده‌ بودیم که اقامت میهمانانمان از یک کشور توسط برگزارکنندگان نمایشگاه و بقیه میهمانانمان نیز در هتل‌های قم مستقر بودند.

قاضی‌آنتپ امسال بسیار ضعیف بود
مدیر فروش و بازرگانی رسام پلیمر نامی درباره نمایشگاه قاضی‌آنتپ ترکیه که در سال‌جاری برگزار شد، خاطرنشان کرد: در قاضی‌آنتپ ایرانی‌های بسیاری حضور داشتند. البته نمایشگاه قاضی‌آنتپ امسال نسبت به سال‌های گذشته نمایشگاه بسیار ضعیفی بود. از دو سال پیش از شیوع بیماری کرونا، به عنوان بازدیدکننده در این نمایشگاه حضور داشتم، نمایشگاه قاضی‌آنتپ در دوران کرونا به حدی شلوغ می‌شد که حتی جا برای قدم زدن هم نبود و همه سالن‌ها پر می‌شد، اما متاسفانه امسال بسیار ضعیف بود که گمان نمی‌کنم طی ۴ روز بیش از هزار نفر بازدیدکننده به نمایشگاه آمده باشند. نمایشگاه بسیار خلوت بود و حتی قابل مقایسه با نمایشگاه مترکس نبود. غرفه رسام پلیمر نامی در نمایشگاه قاضی آنتپ حدود 100 متر بود.

کربنات کلسیم، دلیل بی‌کیفیتی کفش در ترکیه
سامان نامی در پاسخ به این پرسش که علت این عدم استقبال از نمایشگاه قاضی‌آنتپ چه بود، گفت: نمایشگاه قاضی‌آنتپ یک نمایشگاه بین‌المللی است که پیشترها از کشورهای مختلف مانند کشورهای آفریقایی، آسیای غربی مانند سوریه، عراق و حتی آسیای میانه برای خرید می‌آمدند. بی‌استقبالی از نمایشگاه قاضی‌آنتپ امسال تنها به موضوع کیفیت برمی‌گردد و آن هم به دلیل استفاده از کربنات کلسیم است. من سالیان گذشته که با تولیدکنندگان قاضی‌آنتپ صحبت می‌کردم، عنوان می‌کردند که حدود ۸۰ درصد تولیدکنندگان از کربنات کلسیم استفاده می‌کنند و مدعی بودند که مشتری‌ها از ما قیمت ارزان می‌خواهند و ما به‌خاطر قیمت این کار را انجام می‌دهیم.
نتیجه این کار را هم‌اکنون مشاهده می‌کنند که برای آنها آنقدر جنس‌های مرجوعی پیش آمده و آنقدر ضرر و زیان دیده‌اند که دیگر مشتری به ترکیه نمی‌آید. حتی برخی مشتریان عنوان می‌کردند که ما مجبور شدیم، ساخت ترکیه را از روی مارک کفش‌ها برداریم، چراکه کشورهای دیگر ساخت ترکیه را دیگر خریداری نمی‌کنند. دوستانی که از قم و ایران آمدند، این شرایط را در آنجا دیدند.
وی ادامه داد: ترکیه‌ای‌ها دستگاه‌های میکسری را ساخته بودند و به تولیدکنندگان صندل و دمپایی می‌فروختند که بتوانند راحت‌تر کربنات کلسیم را با هم ترکیب کنند، چراکه قیمت کربنات کلسیم بسیار ناچیز است. این موضوع می‌تواند یک تجربه و درس برای ما باشد که نتیجه آن سبب شده تا مشتری دیگر سراغ کفش ترکیه نرود و حتی برخی مشتری‌ها ساخت سوریه و کشورهای عربی را جایگزین کفش ترکیه می‌کنند تا بتوانند آنها را به فروش برسانند. کفش ترکیه بسیاری از بازارهای خود از جمله بازار امارات و آسیای میانه را از دست داده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با ۴ تولیدکننده در قاضی‌آنتپ صحبت کردم. آنها می‌گفتند که پیش از این قیمت ایران هر اندازه بود، ما بالاتر از قیمت ایران می‌گفتیم. هم‌اکنون کار به جایی رسیده که تولیدات خود را از جنس ایرانی ارزان‌تر می‌دهیم و تجار جنس ایرانی را باکیفیت‌تر از کار ما می‌دانند.
مدیر فروش و بازرگانی رسام پلیمر نامی درباره کربنات کلسیم عنوان کرد: کربنات کلسیم، در حقیقت فیلری است که با پلی‌یورتان مخلوط می‌کنند و پی‌یو را سبک نمی‌کند بلکه مصرف پی‌یو را کم می‌کند و در صندل، دمپایی و کفش به نوعی نقش گچ را بازی می‌کند و گویی بخشی از زیره به جای مواد با گچ تولید شده است. به عنوان مثال اگر ۵۰ درصد کربنات کلسیم مخلوط کرده باشند، نصف زیره گویی گچ و نصف آن پلی‌یورتان است و موقع شکستن پودر مانند می‌شود و به سرعت می‌شکند و اصلا دوامی ندارد. حتی ریختن ۱۰ درصد کربنات کلسیم هم خوب نیست و برخی ۵۰ درصد به آن اضافه می‌کنند که برای زیره کفش فاجعه به بار می‌آورد. زیره‌ای که به ۲۰۰ گرم مواد نیاز دارد، اگر تولیدکننده ۱۰۰ گرم کربنات کلسیم بریزد، گویی نیمی از کار را گچ ریخته است. این برند با این شیوه به مشکل برمی‌خورد تا در نهایت نه مصرف‌کننده و نه تاجر آن را خریداری نمی‌کند. نتیجه آن شد که نمایشگاه به آن بزرگی، دیگر بازدیدکننده نداشته باشد. البته تولیدکنندگان نمی‌خواستند این کار را انجام بدهند، به اصرار تاجرها در کم کردن قیمت کار بدینجا رسید که در نهایت همین تاجرها نیز خریدار این کار نشدند. به همین دلیل بازدیدکنندگان نمایشگاه قاضی‌آنتپ از آفریقا به ۲ درصد رسیده بود و از آسیای میانه هم کسی نیامده بود.

باید نام کفش ایران، با کیفیت آن شناخته شود
نامی در ادامه تاکید کرد: در ایران تعداد کمی از تولیدکنندگان این کار را انجام می‌دهند و مانند قاضی آنتپ فراگیر نشده است. برای ارتقای صنعت کفش ایران باید جلوی این کار را گرفت. باید نام کفش ایران، با کیفیت آن شناخته شود. بسیاری از تولیدکنندگان در نمایشگاه مدعی شدند که صندل و دمپایی ایرانی از ترکیه‌ای‌ها باکیفیت‌تر است و این موضوع را بدون اغراق می‌گویم.
وی ادامه داد: سال‌ها به دلیل تحریم‌ها کسی کفش ایران را نمی‌شناخت، اکنون به‌واسطه برگزاری این نمایشگاه‌ها ایران را معرفی کرده‌ایم و باید کفش ایران با کیفیت شناسانده شود، مانند ترکیه 5 تا 10 سال پیش، نه مانند ترکیه کنونی که هیچکس جنس آنها را خریداری نمی‌کند. امارات اصلا صندل و دمپایی ترکیه را نمی‌خرد، حتی برخی مشتریان از سوریه می‌خرند، اما از ترکیه خریداری نمی‌کنند.

آماده شدن برای شب عید
مدیر فروش و بازرگانی رسام پلیمر نامی درباره برنامه‌های تا پایان سال این شرکت عنوان کرد: نمایشگاه‌های باقیمانده امسال را دیگر شرکت نخواهیم کرد، البته بازدید از نمایشگاهی چون روسیه را داریم. نمایشگاه هند را دوست داشتیم حضور داشته باشیم، اما به دلیل مصادف بودن با بازار شب عید ترجیح می دهیم تمرکز بر بازار داخلی داشته باشیم.
نامی در ادامه یادآور شد: تولیدکنندگان از جهت مواد اولیه نگران نباشند و در نمایشگاه می‌توانند سفارش‌های خود را بگیرند و به راحتی مشتری‌های خود را تامین کنند. نکته‌‌ای که وجود دارد، صندل و دمپایی‌هایی است که با مواد اولیه ما تولید می‌شود و بسیار نرم و سبک است، از این‌رو برای مصرف‌کننده نهایی می‌تواند دارای مزیت باشد. امیدواریم که همه مشتریان را برای شب عید تامین کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهی برای شناختن وجود کربنات کلسیم در پی‌یو کفش برای مصرف‌کنندگان وجود دارد، گفت: اگر در کفش، دمپایی و صندل، کربنات کلسیم استفاده شود، زیره بسیار خشک می‌شود و انعطاف نرمال را ندارد و زمانی که پنجه کار را خم کنید، آرام شروع به ترک ریز برداشتن می‌کند. در اصطلاح زیره بی‌حال است و کار انعطاف سریع و همیشگی را ندارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید