قالب گیری زیره

0
308
زیره پلی یورتان
رمضان حسن‌پور کارشناس ارشد فروش، تولید و خدمات فنی مواد پلی یورتان کفش
تالیف: رمضان حسن‌پور
کارشناس ارشد فروش، تولید و خدمات فنی مواد پلی یورتان کفش
  • فرض کنیم دستگاه ریزش پلی یورتان به درستی تنظیم شده است. یک آزمایش لیوانی گرفته و با برش دادن عمودی تست لیوان بعد از 3 دقیقه، موارد زیر را بررسی‌ می‌کنیم:

1- صحیح بودن نسبت پلی به ایزو
2- مواد اولیه پلی ال و ایزوسیانات به طور همگن و یکنواخت مخلوط شده باشند.
3- مواد پلی و ایزو همزمان به سر میکسر رسیده و همزمان تمام شده باشند.
4- عدم وجود حباب درون و یا در سطح فوم لیوان
5- فوم دارای سطح (سطح خارجی) مسطح و قوی است.

برای تولید انبوه زیره، مراحل زیر باید دنبال شود:

تنظیم وزن زیره در قالب‌‌های مختلف

وزن مورد نظر زیره تولید شده، باید با ضرب حجم زیره در دانسیته مورد نظر زیره تعیین شود:
دانسیته زیره*حجم زیره= وزن زیره
= دانستیه زیره

تنظیم زمان ریزش مواد که باید مستقیما روی نمایشگر دستگاه ریزش انجام شود.

وزن واقعی زیره را با توزین کردن بدست آورده و با وزن ست شده روی دستگاه مقایسه کنید. به دلیل بیرون زدگی احتمالی فوم از قالب، وزن واقعی زیره ممکن است کمتر از مقدار وارد شده باشد، بنابراین باید تنظیم شود.

پخت زیره را بررسی کنید، به این معنی که آیا، زیره‌‌‌ها در زمان تعیین شده توسط تامین کننده مواد، کاملا پخت‌ می‌شوند یا خیر؟ پس از قالب‌گیری نباید هیچ ترکی در زیره ایجاد شود، خاصیت ارتجاعی زیره باید خوب باشد و پس از فشار دادن زیره با انگشتان، اثر دائمی در آن باقی نماند.

سختی زیره را بررسی کنید. آیا مطابق با درخواست شما یا مشتری شما است؟ البته سختی واقعی و نهایی زیره را‌ می‌توان پس از 24 ساعت اندازه‌گیری کرد. با این حال،‌ می‌توان رابطه‌ای بین سختی زیره در زمان قالب گیری و سختی زیره پس از 24 ساعت به دست آورد.

سرعت تولید دستگاه:
اگر سرعت تولید دستگاه خیلی کم باشد، قالب‌‌های باز که در معرض هوای آزاد هستند، سرد‌ می‌شوند. در این صورت نیاز به حرارت دادن قالب وجود دارد. ولی اگر سرعت تولید زیاد باشد و قالبها پس از بیرون آوردن یک سری زیره سریعا برای تولید سری جدید بسته شوند، با توجه به گرمازا بودن واکنش، حرارت واکنش منتقل شده به قالب، قالبها را گرم کرده و در نتیجه به حرارت دادن با المنت نیاز نخواهد بود. زیره تولید شده با قالب سرد، از کیفیت بسیار ضعیفی برخوردار است و زیره‌‌‌ها پوسته پوسته‌ می‌شوند و نیز پخت زیره در قالب سرد، کامل نخواهد بود.

تاثیر دمای قالب بر کیفیت زیره
دمای قالب‌‌‌ها تاثیر زیادی بر کیفیت زیره دارد. اگر مواد اولیه پلی‌یورتان شما بر پایه پلی استر است، دمای قالب‌‌‌ها باید بین 55 تا 60 درجه سانتیگراد باشد، در حالی که در سیستم‌‌های پلی‌اتر باید بین 45 تا 50 درجه سانتیگراد باشد. باید در نظر داشت که اثرات فصلی‌ می‌تواند در تنظیم دمای قالب موثر باشد. برای مثال در فصل زمستان قالب‌‌‌ها سردتر از ماه‌‌های گرم سال بوده و دمای آن‌‌‌ها باید متناسب با فصل سرد سال و بالاتر تنظیم شوند.

اگر دمای قالب خیلی پایین باشد:
پوسته خارجی زیره ضعیف شده و دلیل آن:

تبخیر کمتر واکس آزادکننده (سیلیکون) زیره است که به قالب زده‌ایم. در این حالت‌ می‌توان واکس (سیلیکون) را در سطح زیره تولید شده دید.
-پخت زیره کامل نمی‌شود و باعث ایجاد ترک پس از قالب‌گیری زیره‌ می‌شود.
-فوم مواد کمتر شده و مواد با وزن داده شده همیشگی، قالب را پر نمی‌کند.

اگر حرارت قالب‌‌‌ها خیلی زیاد باشد:

سطح خارجی زیره پوسته پوسته‌ می‌شود.

سطح خارجی زیره، ضعیف شده و مقاومت در برابر سایش را کم‌ می‌کند.

فوم بیش از حد مواد و بیرون زدگی زیاد ایجاد‌ می‌شود.

روندگی و جریان حرکت مواد خیلی سریع شده و حباب‌ها در جاهای مختلف زیره‌گیر‌ می‌افتند.

آثار سوختگی در قسمت‌های مختلف زیره دیده‌ می‌شود.

انواع جنس قالب
ویژگی انتقال حرارت قالب در قالب‌‌های فلزی بهتر از قالب‌‌های اپوکسی است. در مورد قالب‌‌های اپوکسی، گرم کردن و خنک کردن قالب‌‌‌ها به سختی انجام‌ می‌شود که نتیجه آن کیفیت پایین زیره است. قالب‌‌های اپوکسی دیرتر گرم شده و نیز حرارت خود را دیرتر از دست‌ می‌دهند. در نتیجه قالب‌های اپوکسی دمای ثابتی را در خود حفظ نمی کنند. استفاده از آن‌‌‌ها فقط برای تولید نمونه‌‌های اولیه و سری‌‌های کوچک توصیه‌ می‌شود.

کج کردن قالب ها/ تنظیم وزن جزئی ریزش
بسیار مهم است که مواد به طور مساوی در جاهای مختلف یک قالب توزیع شود، تا مواد کوتاه‌ترین فاصله ممکن در قالب را پیموده و قالب پر شود. ریزش به طور مساوی در همه جای قالب‌ می‌تواند به موارد زیر کمک کند:

  • اجتناب یا کاهش گیر افتادن هوا/ حباب در زیره
  • اجتناب یا کاهش خطوط ریزش مواد در قالب

نکته: ریزش مواد با توجه به طراحی قالب‌‌‌ها در جاهای مختلف قالب،‌ می‌تواند متفاوت باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید