مراسم عزاداری اتحادیه کفاشان دست‌ دوز در ایام محرم

0
462
عزاداری هیئت صنف کفاشان تهران

تاسوعا برای تهیه گزارشی از آیین و مراسم عزاداری هیئت صنف کفاشان تهران به منطقه بازار و مسجد سید ولی رفتیم. همه ساله در ایام محرم و صفر مسجد سیدولی که به مسجد خازن الملک نیز معروف است میزبان عزاداران حسینی است.
مسجد سید ولی یکی از مساجد قدیمی تهران است که بر اساس اسناد موجود 127 سال قدمت دارد. مجاورت این مسجد با بازار کفاشان و ارسی‌دوزان سبب شده تا این مسجد به محل هیئت صنف کفاشان تهران تبدیل شود. براساس مستندات موجود بزرگانی مانند آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله فلسفی و… در این مسجد به منبر رفته‌اند.
این مسجد علاوه بر جایگاه مذهبی دارای پایگاه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بالایی در ادوار گذشته بوده است. هیئت صنف کفاشان تهران همه سالانه در تمامی مراسم اعیاد و عزاداری به ویژه مراسم محرم و صفر فعالیت چشمگیری دارد.
مسجد و مدرسه سیدولی یا همان خازن الملک یکی از مساجد تاریخی استان تهران است که در سال 1383 به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است. این مسجد به همت محمدرحیم خان، صندوق‌‌دار خاصه دربار قاجار ساخته شده است. این مسجد در کنار امامزاده سید ولی واقع است.
رسول شجری رئیس اتحادیه صنف کفاشان دستدوز تهران و یکی از اعضای هیئت عزاداران صنف کفاشان تهران در گفت و گو با اخبار صنعت چرم و کفش درباره پیشینه این هیئت گفت: در این هیئت افراد بسیار مسئولیت‌پذیری را داشته‌ایم که بسیار برای صنف کفاشان زحمت کشیده‌اند و همگی آنها چه در زمان‌های گذشته و چه در حال حاضر از بزرگان این صنعت می‌باشند.
شجری در ادامه ابراز امیدواری کرد جوانان به این هیئت بپیوندند چرا که در این هیئت علاوه بر عزاداری مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بسیاری پیگیری می‌شود. برای مثال در همین مساله کرونا هیئت صنف کفاشان تهران‌ بسیار فعال عمل کرده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید