روتاری جدید ام‌گروپ صد درصد داخلی است

0
242
بهروز فرزام

شرکت ام‌گروپ یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ماشین‌سازی در صنعت کفش به شمار می‌رود. این شرکت همواره تلاش می‌کند نیازهای بازار را بسنجد و براساس این نیازسنجی دستگاه‌های موردنظر تولیدکنندگان در حوزه صنعت کفش را تولید کنند. یکی از تخصص‌های این شرکت جوان، ساخت دستگاه‌های تزریق مستقیم است.
ساخت روتاری
بهروز فرزام مدیر شرکت ام‌گروپ در گفت وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: موفق به ساخت دستگاه روتاری جدید شده‌ایم، سال گذشته طراحی آن را انجام دادیم، اما به دلیل مشغله‌های بسیار موفق به ساخت آن نشدیم که در نهایت این ماشین را ساختیم. این دستگاه دارای ۶۰ تا ۸۰ ایستگاه است که بستگی به سفارش مشتری دارد. از صفر تا صد این دستگاه حتی کالسکه آن را خودمان ساخته‌ایم. گیربکس آن نیز یک گیربکس خاص است که فناوری آن متفاوت و حرفه‌ای است. وی در پاسخ به این پرسش که گارانتی آن چند سال است، گفت: سینی آن ۵۰ سال ضمانت دارد. آلیاژهایی که ما در آن استفاده کردیم، آلیاژ‌های خاص هستند و کار به صورت کاملاً تخصصی انجام شده است.
فرزام در ادامه درباره عملکرد دستگاه و در پاسخ به این پرسش که در روز چه اندازه کار می‌کند، گفت: بستگی به عملکرد دستگاه ۶۰ یا ۸۰ ایستگاه متفاوت است، اما هر ۵ ثانیه یک بار می‌تواند تزریق کند، البته زمان تزریق یک ثانیه و نیم است. در سه دقیقه ۶۰ کار به شما تحویل می‌دهد. در حقیقت دستگاه با تیراژ کار بالا کار می‌کند. وی ادامه داد: هم‌اکنون در فضای ۲۰۰۰ متری که ۱۷۰۰ متر آن مختص سوله است، مشغول به کار هستیم. به راحتی می‌توان دستگاه‌های روتاری و کاموایر را در اینجا ساخت.

لطمه‌ای که از نوسان نرخ دلار خوردیم
مدیر شرکت ام‌گروپ در پاسخ به این پرسش که سال گذشته شاهد نوسان قیمت دلار بودیم، آیا این موضوع تاثیری روی شما داشت، گفت: بیشترین لطمه‌ای که ما سال گذشته دیدیم، از نوسان نرخ دلار بود. تمام کسانی که در این صنف هستند از جمله فروشندگان زیره، تولیدکنندگان و… در نهایت چک‌های ۳ تا ۴ ماهه می‌گیرند. یا موادفروش‌ها در نهایت چک‌های ۲ تا ۳ ماهه می‌دادند، ولی ما دستگاه‌های خود را با چک‌های ۱۲ تا ۱۴ ماهه داده بودیم؛ بنابراین مجبور بودیم که با این شرایط بسازیم و بسوزیم تا چک‌های ما پاس شود. شرایط به گونه‌ای نبود که چک‌ها را بتوانیم طی سه ماه تبدیل به نقدینگی کنیم تا این تورم دوبرابری را جبران کنیم. بنابراین بیشترین ضرر را متحمل شدیم.
فرزام همچنین در پاسخ به این پرسش که وضعیت قیمت‌ها در سال‌جاری چگونه است، گفت: روند قیمت‌ها افزایشی است که سبب شده هزینه‌ها افزایش یابد، ما نیز محصولات خود را افزایش قیمت داده‌ایم، اما باز هم نمی‌توانیم به پای تورم برسیم. برای نمونه یک دستگاه ما ۸۵۰ میلیون تومان قیمت دارد، ممکن است در بازار قیمت بیشتری داشته باشد، اما ما با سود کم قصد رقابت داریم. با سایر لوازم جانبی و تجهیزات این دستگاه در بازار زیر یک میلیارد و 600 تومان در نمی‌آید، اگر به ایستگاه ببرد ممکن است دو میلیارد تا دو میلیارد و۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان تمام شود.
وی ادامه داد: موضوع این است که تولیدکنندگان ممکن است نتوانند به‌صورت نقدی جنس خود را خریداری کنند، از سوی دیگر، اگر بخواهند مواد و لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنند باید همه را به صورت نقدی خریداری کنند. این قیمت‌ها و در کل این شرایط به تولیدکننده فشار وارد می‌کند. در این شرایط تولیدکنندگانی که فروش بالا دارند، می‌توانند کار کنند و سایر تولیدکنندگان به صورت دست و پا شکسته کار می‌کنند.

مالیات نفس تولید را می‌گیرد
مدیر شرکت ام‌گروپ در پاسخ به این پرسش که سرانجام هایپر به کجا رسید، گفت: قرار ما بر این بود که سه شعبه در قالیباف، اسلامشهر و هیدج تاسیس کنیم، حتی برای یکی از آنها مکان نیز در نظر گرفتیم.
براساس کارهایی که انجام داده بودیم، موضوع مالیات به میان آمد. باید یک دفتر ایجاد می‌کردیم تا کارهای مربوط به آنجا را انجام بدهد، سپس به این نتیجه رسیدیم که برای سایر شعبه‌های دیگر نیز باید این اقدام‌ها را انجام بدهیم که نیازمند کار بزرگی بود. حتی پراید وانت صفر هم گرفته بودیم که قرار بود کابین روی آن سوار کنیم که خدمات سیار داشته باشیم، ولی شرایط مالیات به گونه‌ای است که جلوی کار را می‌گیرد.
فرزام افزود: اگر ۱۵۰ میلیارد تومان گردش مالی شرکت باشد، دارایی ۲۰ درصد آن را طلب می‌کند. وقتی گردش مالی بیشتر می‌شود مالیات نیز تصاعدی افزایش پیدا می‌کند، درحالی‌که در ساخت دستگاه‌ها ما سود حداقلی داریم. اداره مالیات زیر بار نمی‌رود. از سوی دیگر، دارایی عنوان می‌کند که دستگاه‌های کمتری به فروش برسانید که مبلغ کمتری به دارایی بدهید.
یکی از دلایلی که جلوی افزایش تیراژ کار ما را می‌گیرد همین دارایی و مالیات است. پرداخت مالیات نیز به صورت سیستمی شده است. کار ما نیز این‌گونه نیست که براساس ماده 100 تعدیل یابد یا ما این‌گونه نیستیم که ۱۰ حساب برای خود باز کنیم تا از زیر بار مالیات فرار کنیم.
وی گفت: از سوی دیگر با برخی تولیدکنندگان که تازه می‌خواهند کار خود را آغاز کنند، مشورت می‌کنیم. اگر زیر ۲میلیارد سرمایه در گردش داشته باشند ما نمی‌توانیم با آنها کار کنیم، به آنها می‌گویم نباید به بازار نگاه کنند که آیا بازار دارند یا ندارند، بلکه چک آنها باید پاس شود. از سوی دیگر با کمبود مواد روبه‌رو هستیم و سایر هزینه‌ها مانند نیروی انسانی، انرژی و … هم وجود دارد. در کل هزینه‌ها افزایش یافته و قیمت تمام‌شده آنها نیز بالا رفته و قیمت دستگاه نیز نسبت به پارسال بسیار گران شده است؛ این عوامل روی فروش تاثیر می‌گذارد، وگرنه اگر بخواهیم فروش انجام بدهیم شرایط این را داریم که از دم‌قسط دستگاه بفروشیم، ولی می‌ترسیم که مشتری نتواند قسط‌های خود را پرداخت کند.

کلام آخر
مدیر شرکت ام‌گروپ در پایان خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش و عمر خود را صرف این کار کرده‌ایم، ولی متاسفانه عملکرد دولت سبب می‌شود که خستگی تمام این کارها به تن ما بماند؛ یعنی دولت به جای اینکه مشوق و پشتیبان تولیدکننده باشد تا چرخ صنعت حرکت کرده و رو به جلو پیش برود، شرایطی را به وجود می‌آورد که کار را برای تولیدکنندگان سخت می‌کند، به گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد کسی که در زمینه تولید کار می‌کند، خیلی مرد است.

مجله اخبار صنعت چرم و کفش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید