کفش طبی! کفش آناتومیک! کفش ارتوپتیک!

0
272
کفش طبی

به نظر شما چه کسی و از کدام گروه باید از کفش های یاد شده استفاده کند؟

کفش طبی ! کفش آناتومیک ! کفش ارتوپتیک !

تا کنون تعاریف مختلف و گاها مبهمی از هر یک از گروه‌ها مطرح شده اما تفکیک درستی از آنها انجام نشده است.
در این مجموعه از مقالات سعی خواهیم کرد که تعریف درستی از هر کدام از گروه‌هایی که نام بردیم ارائه دهیم. اما قبل از دست یافتن به مفاهیم مدنظر باید اطلاعاتی همه گیر و عمومی از ساختار کلی پا داشته باشیم. کلیه فعالان صنعت کفش باید اطلاعات حداقلی از ساختار و آناتومیک پا داشته باشند. پس در دولین مقاله از این مجموعه به بررسی پا و ساختار آن خواهیم پرداخت.

عروق کف پا:
عروق پا انتهایی‌ترین عروق اندام تحتانی هستند که از مچ پا شروع شده و به نوک انگشتان پا ختم می‌شوند. عروق پا شاما شریان یا سرخرگ‌ها و ورید یا سیاهرگ‌ها هستند. وریدهای پا در کنار شریان‌ها قرار گرفته‌اند و همنام آنها هستند. پا سه رگ عمده دارد.
شریان تیبیال قدامی : که از جلوی مچ پا عبور کرده و در سطح پشتی پا سیر می‌کند .در پشت پا به آن شریان پشت پایی می‌گویند. این شریان به بافت‌های پشت پا خونرسانی می‌کند.
شریان تیبیال خلفی : از پشت قوزک داخلی عبور کرده و در کف پا به دو شریان کف پایی خارجی و کف پایی داخلی تقسیم می‌شود که به کف پا خونرسانی می‌کند.
شریان پرونئال : خونرسانی پشت و خارج پاشنه پا را به عهده دارد. 

اعصاب کف پا:
 اعصاب پا موجب برقراری حس پا و تحریک عضلات پشت و کف پا می‌شوند. مهمترین اعصابی که از ناحیه مچ پا عبور کرده و به کف پا می‌رسند عبارتند از:عصب پرونئال عمقی که نزدیک به شریان تیبیال قدامی و سپس پشت پایی است و به عضله اکستانسور کوتاه انگشتان حرکت و سپس به پوست بین انگشتان اول و دوم پا حس می‌دهد .عصب پرونئال سطحی که در پشت پا قرار داشته و حس قسمت اعظم پوست پشت پا را تامین می‌کند. عصب پلانتار داخلی که شاخه‌ای از عصب تیبیال است. این عصب تعدادی از عضلات کف پا را که در قسمت داخلی قرار دارند تحریک کرده و حس پوست کف پایی چهار انگشت اول پا را تامین می‌کند. عصب پلانتار خارجی که شاخه‌ای از عصب تیبیال است .این عصب تعدادی از عضلات کف پا را که در قسمت خارجی قرار دارند تحریک کرده و حس پوست کف پایی انگشت پنجم پا را تامین می‌کند.

مسعود موفقی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید