در زمینه تامین مواد اولیه کیف و کفش مشکلی نداریم

رئیس اتحادیه کفش و کیف‌فروشان شهرستان همدان:

0
358
گازرانی: ظرفیت و توان اصناف را به نمایش خواهیم گذاشت

استان همدان جزو استان‌هایی است که در صنعت کیف، کفش و چمدان، قدمتی طولانی دارد و بسیاری از همدانی‌ها در این صنف قادر شده‌اند که در شهرهای مختلف ایران صاحب برندهای بنامی در این صنعت و در سطح کشور شوند.
احمد گازرانی رئیس اتحادیه کفش و کیف‌فروشان شهرستان همدان در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد:‌ از سال ۱۳۵۲ اتحادیه کیف و کفش در همدان مستقر شده است و بنده نیز به مدت ۱۶ سال است که مسئولیت این مجموعه را برعهده گرفته‌ام.

قدمت صنعت کیف و کفش و چرم در همدان
گازرانی در ادامه با اشاره به قدمت صنعت کیف و کفش و چرم در همدان عنوان کرد:‌ امروز اگر وارد بازار تهران شوید و از آنها استعلام بگیرید، متوجه خواهید شد که بخشی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان، بنکداران و فروشندگان آنها از همدان و اهل بخشی از شهرهای رزن، بهار و شهرها و روستاهای همدان هستند. اگر بخواهیم به سوابق اولیه صنعت کیف و کفش و چرم برگردیم، بنیان‌گذار و پایتخت آن همدان بوده است. امروزه بخشی از استادکاران و برندهای برتر که در کشور فعالیت دارند، همدانی هستند. برای مثال از مسئول نوین چرم سوال کنید، متوجه می‌شوید که همدانی است. صادرکنندگان چرم همدانی به خوبی در ایتالیا فعالیت دارند. این صنعت در همدان از سابقه طولانی برخوردار است و استادکاران باتجربه‌ای را تربیت کرده است. امروز نیز شاهد هستیم که بخشی از کیف و کفش کشور در همدان تولید می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که در همدان چه میزان واحد تولید و واحد فروشگاهی وجود دارد، گفت: اتحادیه همدان، مربوط به شهرستان همدان است، این در حالی است که در استان همدان و در شهرستان‌های بهار، ملایر و رزن، افراد بسیاری در این حوزه مشغول به کار هستند و حتی در برخی روستاها از زن و کودک و پیر، همه به نوعی در این صنعت مشغول به کار هستند. برخی روستاها همگی تولیدکنندگان کیف هستند و بخشی از نیاز کشور را این تولیدکنندگان همدانی تامین می‌کنند.

واحدهای فعال در همدان
رئیس اتحادیه کفش و کیف‌فروشان شهرستان همدان در ادامه خاطرنشان کرد: ۵۰۰ واحد تولیدی کیف و ساک در شهرستان همدان داریم. همکاران در رسته‌های مختلف فعالیت می‌کنند که بخش عظیمی از آنها در زمینه چرم و برخی نیز با پارچه تولید دارند. خود ما سال‌ها پیش با پارچه کیف اداری و کوله تولید می‌کردیم، امسال قصد داریم که با پارچه چمدان نیز تولید کنیم.

تامین در تهیه مواد اولیه نداریم
گازرانی در پاسخ به این پرسش که مواد اولیه و یراق‌آلات خود را نیز در داخل تهیه می‌کنید، گفت: در همدان مشکل مواد اولیه داریم، اما در تهران همه نوع مواد اولیه‌ای را می‌توان تهیه کرد. بخشی هم وارداتی است، البته خود ما هم‌اکنون وارد نمی‌کنیم، البته پیش‌تر از چین وارد می‌کردیم. تهران فاصله چندانی با همدان ندارد، از این‌رو به‌راحتی مواد اولیه خود را تامین می‌کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که سلیقه مردم چگونه است، گفت: در زمینه الگوبرداری، طراحان ما با توجه به نزدیکی همدان به تهران، بیشتر از تهران الگوبرداری می‌کنند. البته در کل سلیقه‌ ایرانی‌ها، سلیقه خوبی است و مردم به‌دنبال الگوها و رنگ‌های جدید و سال هستند. مردم زنده و پویایی داریم، اما به دلیل فشارهای اقتصادی، خریدها به سمت نیازهای اولیه پیش رفته است و گاهی پیش می‌آید که یک فرد یادش می‌رود که کیفش را طی یک سال عوض کند.
رئیس اتحادیه کفش و کیف‌فروشان شهرستان همدان ادامه داد‌: البته چمدان رونق خوبی دارد و این به دلیل افزایش میزان سفر طی سال‌های اخیر در ایران بوده است. البته اخیرا با فشارهای اقتصادی، میزان سفرها نیز کمتر شده است.

اعضای اتحادیه
گازرانی در ادامه با اشاره به اعضای اتحادیه کفش و کیف‌فروشان شهرستان همدان عنوان کرد: در اتحادیه در سه رده مختلف فعالیت می‌کنیم، بنده به عنوان رئیس اتحادیه تولیدکننده و بنکدار کیف، ساک و چمدان هستم. نایب رئیس اتحادیه، پرویز موقر‌پاک یکی از کارخانه‌داران کفش زنانه در همدان است. یوسف قهاری به عنوان یکی از بنکداران قوی غرب کشور است. مهدی گروسی به عنوان دبیر اتحادیه و یکی از پیشکسوتان کیف و کفش چرم همدان است. حاج مرتضی بادامی پیشکسوت و جزو خیران همدانی است. مهدی گازرانی برادر بنده نیز به‌عنوان فعال کیف، کفش چرم و چمدان کشور، بازرس اتحادیه است.
وی در پاسخ به این پرسش که هدف اصلی شما در اتحادیه چیست، گفت:‌ در اتحادیه‌ها، هدف بیشتر ساماندهی و هدایت و راهنمایی یک صنعت در یک استان یا منطقه است. با توجه به این موضوع که در فروش این کالا در کشور مشکلی نداریم و حتی به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در زمینه صادرات، کشورهای بسیاری متقاضی کالای ما هستند. از همین‌رو کارخانه‌دارهای بزرگ به هیچ عنوان مشکل فروش ندارند. تلاش ما در این راستا آن است که دوستان خود را در این صنف هدایت کنیم تا در مسیر بهتری حرکت کنند، چراکه نخستین هدف یک برند یا بنکدار، فروش است. هم‌اکنون بیشتر همکاران ما در همدان وضعیت خوبی دارند.
رئیس اتحادیه کفش و کیف‌فروشان شهرستان همدان ادامه داد: ما حدود ۱۰ سال است که برای دوستان کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم. در زمینه فروش نیز استادانی دعوت کرده‌ایم. خود ما نیز در کلاس‌ها مطالبی را ارائه می‌کنیم و تاکید ما این است که باید تولیدکنندگان و بنکداران، همت کنند و به‌دنبال مشتری بروند، چراکه در حالت کلی مشتری سراغ کسی نمی‌رود و این تولیدکننده و فروشنده است که باید به‌دنبال مشتری برود.
گازرانی همچنین در پاسخ به این پرسش که پایان دوره شما چه زمانی است، گفت: براساس قانون و دستورالعمل جدیدی که اعلام شده، تا بهمن سال آینده در این اتحادیه مستقر هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که طی دوره قبل چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌ام، بخش اعظمی از آن حضور در هیات‌رئیسه اتاق اصناف همدان و به عنوان رئیس اتاق اصناف همدان نیز بوده‌ام و به مدت ۹ سال در اتاق اصناف همدان بوده‌ام و در هر دوره به مدت یک تا یک سال و نیم به عنوان رئیس بوده‌ام. طی این سال‌ها در دو بخش مسئولیت اتاق را برعهده گرفته‌ایم و در تمام سال‌هایی که مسئولیت آن بخش‌ها را برعهده گرفته‌ایم، در زمینه‌های مختلف تولید و توزیع نظر ما بر این اساس بوده که ما بتوانیم حرکت خوبی را در این صنف در استان همدان داشته باشند.

حضور اتباع خارجی را باید در این صنف مدیریت کرد
رئیس اتحادیه کفش و کیف‌فروشان شهرستان همدان در پاسخ به این پرسش که اتباع خارجی به‌ویژه افغانستانی‌ها لطمه‌ای به شما وارد کرده‌اند، گفت: در کل می‌توان مدعی شد که افغانستانی‌ها به این صنف لطمه وارد کرده‌اند. اما باید این موضوع را در نظر داشت که هم‌اکنون در همدان در این صنف با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو هستیم و اگر افغانستانی‌ها از ایران بیرون بروند، با کمبود نیروی انسانی بیشتر روبه‌رو می‌شویم و تولید ما دچار مشکل می‌شود. در این راستا باید موضوع را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم که اتباع خارجی بر کار ما سوار شوند، چراکه افغانستانی‌ها به‌جای اینکه به تولید ما کمک کنند، بنکداری می‌کنند. در زمینه تولید کمک حال تولید هستند، اما نباید اجازه بدهیم که بنکداری کنند.

واردات ما لوکس است
گازرانی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا واردات کیف داریم، گفت: به‌صورت رسمی واردات نداریم، اما باید این موضوع را در نظر گرفت که بخشی از مردم به‌دنبال کالاهای مدرن و لوکس هستند و گاهی پیش می‌آید که متقاضی کالاهای کیف و چمدان خاص با برندهای خاص هستند، بنابراین تمام این کالاها نیز به‌صورت غیررسمی وارد کشور می‌شوند. وی درپاسخ به این پرسش که طراحی کیف کشور در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: در چند سال اخیر در زمینه طراحی، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. البته بیشتر طراحی‌های ما الگوبرداری از خارجی‌هاست. یا برخی الگوهای ما الگوی سال‌های قبل است.
رئیس اتحادیه کفش و کیف فروشان شهرستان همدان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سراجی با مشاغل خانگی نیز در ارتباط است، گفت: بخش عظیمی از تولید ما به‌ویژه در زمینه چرم‌دوزی در مشاغل خانگی انجام می‌شود. در این راستا اگر دولت فراتر از شعار از این مشاغل حمایت به عمل آورد، ایران در زمینه مشاغل خانگی کمتر از چین نخواهد بود.

انتظاری از دولت نداریم
گازرانی خطاب به دولتمردان گفت: ما چندان انتظار نداریم که دولت به ما کمک کند، چراکه تاکنون دولت در راستای حمایت از تولید، تنها شعار داده است. برخی کارخانه‌دارها به ما می‌گویند که هیچ انتظاری از دولت ندارند، زیرا نتیجه‌ای به همراه ندارد. یک کارخانه‌دار نباید در صف طولانی بانک برای گرفتن تسهیلات بماند. کارخانه‌داری که با این نوسان نرخ ارز دست به گریبان است، چگونه می‌تواند تولید کند، درحالی‌که وظیفه دولت حفظ ثبات در بازار است. در وضعیت کنونی ما هیچ انتظاری از مسئولان نداریم.

سخن پایانی
وی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از تولید در کشور ما به سمت تولید کالاهای لوکس حرکت کرده است. البته ما نیز معتقد هستیم که کار باید در حد خوب و کیفیت بالا انجام گیرد که این امر مستلزم هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده بالا می‌شود و همه مردم توان خرید این نوع کالاها را ندارند. تولیدکننده مواد اولیه باید به‌دنبال تولید کالا با کیفیت خوب و قیمت مناسب باشند تا مردم در چنین شرایط سخت اقتصادی، بخشی از درآمد خود را برای کالای ما بگذارند. من در حال برنامه‌ریزی این موضوع هستم که هم کالاهای خوب و درجه یک و هم کالاهای در سطح متوسط نیز تولید کنم که همه براساس وسع خود توان خرید داشته باشند. از همکاران خود نیز تقاضا دارم که تنها به فکر ۷ تا ۸ درصد افراد پولدار جامعه نباشند و باید به فکر مردمی که وضعیت مالی چندان خوبی ندارند، نیز بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید