در اکسیر زنجیره تولید کفش را تکمیل کرده‌ایم

0
179
اکسير فرآيند شيمی
اکسير فرآيند شيمی

مدیرعامل شرکت اکسير فرآيند شيمی: در اکسیر زنجیره تولید کفش را تکمیل کرده‌ایم

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، صنعت کفش در کشور جزو صنايعی محسوب می‌شود که بيشتر مواد اوليه آن در داخل قابل تامين است. در زمينه رنگ مواد اوليه صنعت کفش برخی شرکت‌های داخلی به خوبی قادر شده‌اند که زنجیره تولید صنعت کفش را برای خود ایجاد کنند. یکی از این شرکت‌ها، «شرکت اکسير فرآيند شيمی» است که به‌صورت تخصصی در زنجیره کفش، در زمینه رنگ، رزين و چسب کفش، پلی‌یورتان و … تولیداتی دارد. درباره محصولات این شرکت با مديرعامل جوان اين شرکت به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

اکسیر چگونه آغاز به کار کرد؟

سهیل طالبی مدیرعامل شرکت اکسیر در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش و در پاسخ به این پرسش که کار کفش را از چه تاریخی آغاز کردید و چگونه و به چه دلیلی وارد بخش لوازم کفش شدید، گفت: از سال ۱۳۹۲ به حوزه مواد شیمیایی ورود پیدا کردیم. ابتدا حدود 4 سال واردکننده حلال‌ها بودیم. سال وارد حوزه فروش ابزارآلات، مواد شیمیایی، حلال‌ها و تا حدی هم پی‌یو شدیم. اواخر سال ۱۳۹۶ اکسیر را راه‌اندازی کردیم. تا قبل از آن واردات خود را با عنوان کاسپین انجام می‌دادیم همچنان که مغازه ما در سعدی با عنوان کاسپین شناخته می‌شود. اکسیر را سال ۱۳۹۶ در زمینه رنگ‌سازی و با مشارکت شرکت‌های ایتالیایی و در زمینه فرمولاسیون آغاز کردیم که تا هم‌اکنون نیز مشغول به کار هستیم. در حال حاضر رنگ را براساس‌ پی‌یو، پی‌وی‌سی، ای‌وی‌آ، ترمو، ای‌بی‌اس اضافه کرده‌ایم. سپس وارد ساخت چسب و چسب پلی‌یورتان و انواع افزودنی‌های آن و واکس شدیم. بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ تولید رنگ را کامل کردیم و بین سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در زمینه چسب و واکس تولیدات خود را کامل کردیم. در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ رزین چرم مصنوعی را کامل کردیم و از اواخر سال ۱۴۰۱ تولید پلی‌یورتان کفشی را آغاز کردیم. فضای اولیه ما شامل یک سالن بود که فضای تولید چسب نیز به آن اضافه شد و از یک سوله تبدیل به ۵ تا ۶ سوله در شهرک صنعتی پایتخت شدیم.
طالبی در ادامه با اشاره به این موضوع که شرکت اکسیر نخستین شرکتی است که زنجیره کفش را تکمیل کرده و مواد پایه کفش را تولید می‌کند، گفت: قصد داریم در انواع زمینه‌ها تولید پلی‌یورتان داشته باشیم. امیدواریم طی سال‌های آینده به سمت تولیدات جدید در سطح دنیا پیش برویم. در حال حاضر روی سیستم‌های حلال کار می‌کنیم، البته مواد پلی‌یورتان در زمینه چرم و کفش را نیز تولید می‌کنیم.

تنوع محصولات اکسیر

وی همچنین با اشاره به تنوع محصولات اکسیر عنوان کرد: تنوع محصولات ما در اکسیر بسیار بالاست و در زمینه چرم طبیعی و مصنوعی یا رنگ تنوعات بسیاری داریم که با توجه به این تنوع تولید پیش می‌رویم، البته تنوع ما در زمینه چسب کمتر از سایر محصولات است اما یکی از منحصربه فردترین گریدهای چسب‌ را تولید می‌کنیم که قابل رقابت کامل با چسب‌های اروپایی است.
در زمینه پلی‌یورتان همه نوع موادی داریم و تنوع ما در این زمینه خوب است که امیدواریم در آینده در این زمینه روی تناژ و کیفیت بیشتر بتوانیم کار کنیم. بنابراین در زمینه کیفیت نیز یک آزمایشگاه جدا طراحی کرده‌ایم. در کارخانه جدید پلی‌یورتان خود نیز قصد داریم بخش تحقیق و توسعه (R&D) کامل راه‌اندازی کنیم تا تمام محصولات خود را بتوانیم از نظر کیفیت ارتقا بخشیم.
مدیرعامل اکسیر در پاسخ به این پرسش که با وجود تنوع بالا در دوران شیوع کرونا تولیدات شما به چه صورت بود، گفت:‌ در دوران بیماری کرونا ما تنوع محصولات خود را افزایش دادیم، حتی می‌توانیم اذعان کنیم که تنوع محصولات خود را مدیون کرونا هستیم.
طی این دوره سعی کردیم دانش فنی روز را از اروپایی‌ها بگیریم که هم‌اکنون به تولیدات این دانش رسیده‌ایم و محصولات ما بدون شک نسبت به سال گذشته بسیار متفاوت است و تنوعی که ایجاد کردیم را امسال تولید می‌کنیم، درحالی‌که سال‌های گذشته این محصولات را در بازار نداشتیم. در این راستا چرم مصنوعی پلی‌یورتان را از سه سال پیش تولید ‌کردیم، اما پلی‌یورتان کفشی را از زمستان سال گذشته شروع به تولید کردیم و در یک ماه آینده واحد جدید ما تکمیل خواهد شد و امیدواریم حجم خوبی از بازار را در اختیار بگیریم در کل پلی‌یورتان موضوع جدیدی برای تولید ما به شمار نمی‌رود.

تولیدات مختلف

طالبی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه پلی‌یورتان چرم مصنوعی تمام گریدها را تولید می‌کنیم. چسب پی‌یو کفش و چسب رویه چرم مصنوعی را نیز تولید می‌کنیم.
همچنین در زمینه پی‌یو کفشی در گریدهای مختلف سبک که از 40 A تا 45 A شروع می‌شود که T400 نرم می‌شود تا FX که سختی ۹۰ دارد را تولید می‌کنیم. همچنین مواد برای کفی گرم، مواد نرم با سختی ۳۵ معادل T400 است که متوسط AL ماست که تقریبا ۵۵ است که تمام این گریدها مثبت و منفی ۵ هستند. در زمینه دانسیته، دانسیته ۲۰ را داریم که برای کفی کاربرد دارد تا دانسیته‌های بالای ۴۰ تا ۴۵ که برای T400 است.
طالبی همچنین در پاسخ به این پرسش که نمایندگی فروش دارید، گفت: ما نمایندگی فروش نداریم، اما عامل فروش هرکس که بخواهد و شرایط آن را داشته باشد، به او می‌دهیم.

صادرات غیرمستقیم داریم

طالبی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات دارید، گفت: در زمینه صادرات نیز برخی کشورها هدف صادراتی ما بودند، اما این بازار را از دست دادیم برای نمونه مراکش را داشتیم؛ البته رنگ و چسب را به برخی کشورها از جمله آذربایجان و پاکستان صادر کرده‌ایم، البته خود ما مستقیم صادر نکرده‌ایم و دوستان دیگر ما در کنار محصولات خود محصولات ما را نیز صادر کردند. حقیقتش با توجه به مشکلاتی که در حوزه صادرات وجود دارد انگیزه کافی برای صادرات نداریم. اگر بخش صادرات سوددهی خوبی داشته باشد و اگر شرکت‌ها بتوانند با ارز دریافتی واردات خود را تهاتر کنند، برای صادرکنندگان بسیار شرایط خوبی خواهد بود، اما زمانی که ارز وارد کشور می‌شود شرکت‌ها نمی‌توانند آن را تبدیل کنند، از این‌رو چندان انگیزه لازم را نداریم. شاید در سال میلادی جدید به حوزه صادرات وارد شدیم.

حضور در نمایشگاه‌های داخلی

وی همچنین درباره حضور اکسیر در نمایشگاه‌ها عنوان کرد: در بخش نمایشگاهی، نمایشگاه‌های اصلی مانند نمایشگاه‌های قم، تهران و تبریز همیشه شرکت کرده‌ایم و خواهیم کرد. البته اگر در بخش صادرات انگیزه پیدا کردیم، بدون شک در نمایشگاه‌های خارجی هم حضور خواهیم داشت.

سخن آخر

مدیرعامل اکسیر در پایان تاکید کرد: ما کیفیت و کمیت محصولات خود را به سطح قابل قبولی رسانده‌ایم که قصد داریم آن را بسط و توسعه دهیم. در حقیقت تصمیم داریم برند ما بیشتر با کیفیت شناخته شود و اینکه اگر مقدور بود بخش صادراتی نیز ایجاد کنیم. البته در درجه اول موادی تولید می‌کنیم که در ایران یافت نمی‌شود. کالایی که دیگران تولید می‌کنند، چندان مورد علاقه ما نیست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید