با دستگاه‌های لیزرچگونه می‌توان چرم و کفش را برش زد

0
172
لیزر چرم
لیزر چرم
در حوزه کفش‌، اگرچه می‌توان تولیدکننده نبود، اما می‌توان کارهای بسیار دیگری انجام داد؛ یکی از این کارها، برش لیزری روی کفش و چرم است.

کیوان پولادی با اصالت شیرازی، کار خود را در زمینه برش با دستگاه لیزر از صفر شروع کرده است. وی از سال ۱۳۸۷ در زمینه خدمات لیزر در حوزه کفش مشغول به کار است.

چگونگی کار با دستگاه لیزر

کیوان پولادی در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: تا پیش از آن در زمینه طراحی و تبلیغات کار می‌کردم و در صنف کفش نبودم.
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه وارد این حرفه شدید، عنوان کرد: با پیشنهاد یکی از آشنایان روی دستگاه لیزرکار خود را آغاز کردم. در آن زمان یک دستگاه تخصصی بود که هر کسی نمی‌توانست روی آن کار کند، البته خود من نیز تخصصی روی آن نداشتم، اما چون در حوزه طراحی و تبلیغاتی کار می‌کردم به من پیشنهاد داده شد که وارد این حوزه شوم و روی این دستگاه کار کنم، که برای این کار برخی آموزش‌ها نیز از طریق واردکننده دستگاه گذراندم. پولادی در ادامه‌ خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ما در دفتر خود ۵ دستگاه لیزر داریم که چهار دستگاه آن «سه‌اودو» است که برش چرم، چوب و هر چیزی به غیر از فلز را انجام می‌دهد. همچنین یک دستگاه فایبر داریم که مخصوص حکاکی روی فلز و سنگ است. این دستگاه لیزر کاربردهای بسیاری برای صنف‌های مختلف از جمله کار تبلیغات لباس و پوشاک، چوب و … دارد.

با سه شیفت کار، هزار جفت کفش را می‌توان برش زد
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که به چه میزان سفارش می‌گیرید، گفت: سفارش ما بستگی به تایم کاری ما دارد در صنف کفش هر دستگاهی شاید بتواند بین ۱۸ تا ۲۰ ساعت کار ۲۰۰ کفش را برش بزند و تقریباً سه شیفته کاری یک روز را می‌تواند هزار جفت برش بزند.

برای کار کردن، موقعیت مهیاست

پولادی در پاسخ به اين پرسش که چه توصیه‌ای برای جوانان که می‌خواهند کار خود را آغاز کنند دارید، گفت: من خود را در حدی نمی‌بینم که کسی را نصیحت کنم، اما گمان می‌کنم وضعیت برای کار کردن راحت شده است و جوانان اگر بخواهند در هر صنفی مشغول به کار شوند زمینه فراهم است. میزان تقاضا نیز افزایش یافته زمان ما تبلیغات سخت بود، اما هم‌اکنون هر کس می‌تواند در فضاهای مجازی یک پیج باز کند و اگر کار خوب ارائه دهد، بدون شک کارش می‌گیرد. در نهایت اینکه برای رسیدن به اهداف خود باید نهایت تلاش را به کار گرفت.
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت استهلاک دستگاه‌ها چگونه است آیا فروشنده دستگاه، ضمانت یا پشتیبانی از این دستگاه‌ها می‌کند، تصریح کرد: این دستگاه‌ها در کل یک قطعه مصرفی دارد که ممکن است در اثر نارسایی و نوسان جریان برق دچار آسیب شود که این اتفاق هم کمتر روی می‌دهد. در حقیقت این قطعه تایم کاری دارد برای نمونه ۱۰ هزار ساعت می‌تواند کار کند که آن هم بستگی به قدرتی که از آن قطعه می‌گیرید دارد که بعد از یک تایمی نیاز به تعویض دارد. قیمت این قطعه حدود بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون است که معمولاً هر یک سال و نیم نیاز به تعویض دارد البته بستگی به نوع کار هم دارد اگر چوب یا چرم بریده باشید بین یک سال تا یک سال و نیم نیاز به تعویض خواهد داشت. سایر قطعات نیز یک سال گارانتی دارد که طی این یک سال اگر آسیبی دید شرکت آن را تعویض خواهد کرد یا هزینه آن را پرداخت می‌کند.
پولادی همچنین در پاسخ به این پرسش که کار هنری که شما انجام می‌دهید قابلیت ارائه به خارج از کشور را دارد، گفت: ما در صنف خود کار می‌کنیم، البته این دستگاه، دستگاهی است که همه جای دنیا با آن کار می‌کنند و به نوعی دستگاه خدماتی است و ما با آن برش چرم طبیعی و مصنوعی برای صنف کیف و کفش انجام می‌دهیم که البته همان‌گونه که عنوان شد این دستگاه کاربردهای بسیاری دارد که این به مقصود شما بازمی‌گردد که بخواهید در چه حوزه‌ای از آن استفاده کنید.

برنامه‌های آینده

پولادی در ادامه با اشاره به برنامه‌های آینده خود بیان کرد: هدف من این است که در آینده در کار خود پیشرفت کنم و میزان تیراژ کار خود را افزایش دهم و دستگاه‌های به‌روزتر بیاورم. هم‌اکنون در دنیا دستگاه‌های به‌روزتری در زمینه لیزر به بازار آمده است که کارایی‌های خاص‌تر و تخصصی‌تری دارد، برای نمونه دستگاه‌های لیزر چرم به بازار آمده است که با توجه به اینکه چرم قواره ندارد آن را اسکن می‌کند و این امکان را به شما می‌دهد تا روی چرم به گونه‌ای طراحی انجام بدهید که کمترین میزان دورریز را داشته باشید که البته قیمت این دستگاه بسیار بالاست. این دستگاه هم‌اکنون در ایران موجود است. در کل باید به‌روز بود و منتظر دستگاه‌های جدید باشیم تا از آن دستگاه‌ها برای پیشرفت کار خود بهره بگیریم، برای نمونه دستگاه‌های جدیدی به بازار آمده است که با آب کار می‌کند این دستگاه‌ها با یک آموزش کوچک قابل کاربرد برای ما هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید در کار تلاش خود کنیم و همچنین در صنف خود باید وجدان داشته باشیم و سعی کنیم بهترین خود باشیم.

پارسا شادی مهر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید