از قم‌شوز تا سفر به کشورهای آفریقایی

0
170
مهدی یزدخواست
مهدی یزدخواست

با مهدی یزدخواست از قم‌شوز تا سفر به کشورهای آفریقایی

مهدی یزدخواست مدیر شرکت کفش پیشروگام غزال تندیس و سفیر قم‌شوز به کشورهای آفریقایی، سال گذشته در راستای جذب بازارهای هدف و دعوت آنها به نمایشگاه قم‌شوز به کشورهای مختلف در آفریقا سفر کرده است. مهدی یزدخواست در تشریح این سفرها در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد:
رسالت بنده در نمایشگاه قم‌شوز این بود که به عنوان یک سفیر مشتری‌های خارجی را جذب نمایشگاه کنم تا بتوانیم صادرات را وسعت دهیم. صادرات به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و عراق را نباید در نظر گرفت، زیرا به لحاظ صادراتی جزو یکی از استان‌های ایران در نظر گرفته می‌شوند. زیرا در صادرات به این کشورها دلاری به دست نمی‌آید، چراکه خود این کشورها با صرافی‌های ما قرارداد بسته‌اند و تولیدکننده اگرچه صادر می‌کند اما دلاری نصیبش نمی‌شود و ریال دریافت می‌کند. بنابراین با وجود چنین شرایطی تصمیم گرفتیم پا فراتر بگذاریم و کشورهایی که مصرف‌کننده دمپایی هستند را پوشش دهیم. کشورهای آفریقایی از کشورهای هدف ما بودند چرا که این کشورها از یک سو، تولید ندارند و از سوی دیگر، به دلیل شرایط آب و هوایی خود تمام سال را دمپایی می‌پوشند. از همین‌رو با تشویق جواد شعبان‌زاده (رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی قم) به کشورهای آفریقایی سفر کرده و آنها را دعوت کردیم. به‌دنبال این پیگیری‌ها، یک کشور به ‌صورت مرتب از ما خرید می‌کند و هفته‌ای یک کانتینر از ما کالا می‌برد.

باید صادرات را به دوردست‌ها برد

یزدخواست در پاسخ به اين پرسش که فقط از قم صندل صادر می‌کنید، عنوان کرد: نه اینگونه نیست، این صادرات ملی است و از سایر استان‌ها و کل کشور صادرات انجام می‌دهیم. ممکن است برخی مشتری‌ها سفارش‌هایی داشته باشند که قم توانایی آن را نداشته باشد یا ممکن است سفارشی در نمایشگاه از تهران، قم یا جاهای دیگر دیده باشند که ما آن سفارش را برایشان خواهیم فرستاد. این صادرات از هر کجای ایران باشد، برای ما فرقی ندارد.
موضوع آن است که کالا از ایران خارج شود. هر اندازه که کفش خارج شود، فضا برای تولیدکنندگان داخلی بیشتر می‌شود و کسی هم که صادرات ندارد حداقل در داخل بهتر می‌تواند فعالیت داشته باشد. در حقیقت رسالت این نمایشگاه بین‌المللی است تا ما نیز بتوانیم مانند کشور ترکیه و سایر کشورها بازارهای جهانی را به خود جذب کنیم و تولیدات خود را به کشورهای جدید صادر کنیم نه به کشورهای پاکستان و تاجیکستان و … که در اطراف ما هستند. تاکنون دو کشور به صورت مرتب از ما کالا می‌برند که پیش از ما از کشورهایی مانند چین، هند و ترکیه خرید می‌کردند. اینکه هم‌اکنون از ما خرید می‌کنند، خود موفقیت بزرگی است.
وی در پاسخ به این پرسش که معاملات مالی به این کشورها چگونه انجام می‌شود، گفت: معاملات ما برحسب دلار است و همانند کشورهای اطراف و همسایه نیست که برحسب ریال از ما خرید کنند. دلار را نیز از طریق چین و ترکیه دریافت می‌کنیم یا به جای آن از چین و ترکیه جنس وارد می‌کنیم.

چگونه به آفریقا رفتیم

یزدخواست درباره فرایند ورود به بازار آفریقا عنوان کرد: کالایی که ما می‌فروشیم ۹۵ درصد پی‌یو است. ما سه محصول دمپایی داریم، که پی‌یو یکی از آنهاست. در دو محصول دیگرچین بسیار قدرتمند است و ما مزیت رقابتی نداریم، بنابراین در زمینه پی‌یو وارد شده‌ایم. ما در قم ۲۰۰ کارخانه پی‌یو داریم. در زمینه پی‌یو، مقداری هند و مابقی آن را ترکیه به این کشورها می‌دهند که ما هم‌اکنون حريف این دو کشور هستیم، چراکه حامل‌های انرژی و نیروی انسانی در ایران قیمت پایینی دارند، کار ما در مقابل ترکیه مناسب‌تر و رقابتی‌تر است و تنوع بالاتری داریم؛ همچنین کیفیت محصول قابل توجهی داریم بنابراین تمرکز خود را روی صادرات پی‌یو گذاشتیم و کار خود را با هشت شرکت شروع کردیم که به ۲۰ شرکت رسید و هم اکنون به بالای ۳۰ شرکت رسیده است.
وی همچنین درباره چگونگی ورود به این کشورها گفت: من به توصیه جواد شعبان‌زاده به ۵ کشور آفریقایی از جمله سنگال، ساحل آج، گینه و… سفر کردم که جواد شعبان‌زاده عنوان کردند که یک کشور را انتخاب و یک کانتینر دمپایی به آنجا ببرم. به همین منظور ما ساحل آج را انتخاب کردیم که این کشور از پیش از انقلاب تاکنون با ما روابط خوبی داشته و همچنین دارای بندر است و دیگر اینکه دروازه فرانسه زبانان غرب آفریقا به‌شمار می‌رود. همچنین پیمانی به نام اکواس بین کشورهای غرب آفریقا وجود دارد که اگر باری به آنجا ببرید بین ۱۴ کشور هم پیمان اکواس تقسیم می‌شود. به کمک یک لبنانی بار خود را ابتدا به غنا رساندیم. بار از دو طریق به غرب آفریقا می‌رود. برای رفتن به غرب آفریقا مستقیم نمی‌توانیم به آنجا برویم یا باید از طریق ترکیه یا از طریق دبی برویم. این سفر از طریق ترکیه ۲۵ روز و از طریق دبی دو ماه طول می‌کشد. ما نیز از طریق ترکیه اقدام کردیم اما برای اینکه سایر مارک‌ها در بین دمپایی‌های ما نباشد تمام کالاهای ما را باز کرده بودند.
کالای ما به غنا رفت و زمانی که به ساحل آج رسید کل آن به صورت فله بود و بسته‌بندی نداشت. سه کارگر گرفتم و یک هفته تا ۱۰ روز طول کشید دوباره کار را براساس‌ زنانه، مردانه و بچگانه بسته‌بندی کنم. در آنجا دفتر و انباری باز کردیم با سردر ایران که کار این دفتر روز به روز در حال بهتر شدن است.
یزدخواست در ادامه یادآور شد: بار فرستادن برای شرق آفریقا، راحت‌تر است و کانتینری بار می‌رود و پول آن هم پرداخت می‌شود. بار برای شرق از زمانی که از بندرعباس راه می‌افتد تا زمانی که به شرق آفریقا می‌رسد در کل ۹ روز در راه است، اما با توجه به اینکه میزان صادرات ما به شرق آفریقا کم است بعضاً بار ما یک ماه در بندرعباس می‌ماند تا کشتی برای صادرات به شرق آفریقا پر شود که جواد شعبان‌زاده پیگیر این موضوع است که کشتی کوچک‌تری به ما اختصاص دهند که زودتر راه بیفتد و بارهای ما زودتر به مقصد برسد یا اینکه بار خود را زیاد کنیم که به یکباره فرستاده شود.

تولیدی غزال

مهدی یزدخواست که متولد سال ۱۳۵۶ است، خود نیز تولیدی غزال را دارد. وی درباره آغاز فعالیتش گفت: از سال ۱۳۸۰ یک تولیدی راه‌اندازی کردم. هم تولیدی داشتم و هم کار بازرگانی انجام می‌دادم سال ۱۳۸۲ به چین رفتم، تولیدی خود را با همان دستگاه‌های قدیمی پی‌وی‌سی شروع کردم. سال ۱۳۸۶ دستگاه ای‌وی‌ای را خریدم.

حضور قدرتمند در مترکس

وی در ادامه یادآور شد: هم‌اکنون دستگاه‌های جدید خریداری کرده‌ام. در نمایشگاه مترکس ۱۸۰ متر جا گرفته‌ام. قصد داریم در مترکس قدرتمند حاضر شویم. دستگاه‌های جدید را در کارخانه نصب کرده‌ایم. نمونه دیگر این دستگاه به‌زودی به گمرک می‌رسد که آن را در نمایشگاه نصب می‌کنیم و همان جا ۳۰۰ تا ۴۰۰ کتانی تولید می‌کنیم.
یزدخواست در پاسخ به این پرسش که اصل کار شما تولید است یا بازرگانی گفت: کار اصلی من بازرگانی است. با برادران خود شریک هستم البته تولید اهمیت بیشتری دارد و این امر را با شدت و علاقه دنبال می‌کنم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که روی ماشین آلات بافت کار می‌کنید، خاطرنشان کرد: در کارخانه دستگاه بافت نیز داشتیم. بافت کار خوبی است ولی با توجه به اینکه تخصص و نیروی متخصص می‌خواهد و مقوله آن از سایر دستگاه‌ها مانند پی‌یو و ای‌وی‌ای و … متفاوت است اگر کسی بخواهد با بافت کار کند، باید روی آن متمرکز شود. اگر روی سایر دستگاه‌ها تمرکز کنید موفق‌تر خواهید بود.
یزدخواست در ادامه توضیح داد: حدود ۱۸ سال است که دمپایی تولید می‌کنیم، حدود ۵ سال است که وارد تولید زیره شده‌ایم. ۲ سال هم دمپایی و هم زیره تولید می‌کردیم اما اکنون سه سالی است که تخصصی زیره تولید می‌کنیم و کار دمپایی را جمع کرده‌ایم. همواره در کار خود از کار کسی کپی نکرده‌ایم و صاحب سبک خود هستیم. هیچگاه از قالب دیگران کپی نکردم، چراکه خود قالب‌ساز هستم و خود صاحب سبک شده‌ام. در زمینه زیره نیز به صورت تخصصی وارد شده و کارهای سخت دو تیکه سه تیکه را ساخته‌ایم. قالب‌های سختی ساخته‌ایم و در این زمینه جزو هفت تا هشت نفر این حوزه هستیم و کسانی در تهران از زیره ما استفاده می‌کنند که در زمینه تولید حرفی برای گفتن دارند.

سخن آخر

یزدخواست در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه کفش ورزشی هم کسانی که کتانی تولید می‌کنند بهتر است از روش سنتی خارج شوند و کار ماشینی تولید کنند و آن را مکانیزه کنند. در نمایشگاه مشاهده خواهند کرد دستگاهی که ما می‌آوریم با چه کیفیتی تولید می‌کند. یک زیره‌ساز قوی متوجه‌ خواهد شد که این کار دست است یا کار تزریقی است، چراکه بسیاری از بنکدارها تشخیص نمی‌دهند که کار دستی است یا ماشینی.
وی افزود: امیدواریم دوستان ما را دنبال کنند تا آنچه عنوان کرده‌ایم و ادعای ماست را در نمایشگاه به عنوان یک کار قوی به نمایش بگذاریم تا کمکی به این صنعت کنیم، به‌خصوص برای کسانی که می‌خواهند کفش ورزشی تولید کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید