حامی صنعت باشیم

0
377
شراره کدخدازاده- مجله اخبار صنعت چرم و کفش

ماه گذشته مملو از اتفاقات تلخ و ناخوشایندی بود که مطمئنا تا سالیان سال از خاطرمان نخواهد رفت. در این میان تمرکز برای چاپ مجله، گفت و گو کردن با اهالی صنعت و برنامه‌ریزی برای کسب و کار بسیار دشوار بود حتی برای رسیدن از خانه تا محل کار که در باغ سپهسالار واقع شده نیز باید از هفت خوان رستم عبور می‌کردیم. چشمهایمان نه فقط به دلیل گازهای اشک آور بلکه به دلیل شنیدن اخبار و وقایعی که در کشورمان اتفاق می‌افتاد هر روز اشک آلود بود به گونه‌ای که توان نوشتن از ما سلب شد. به هر حال ما در سرزمینی زندگی می‎کنیم که چنین روزگارانی بسیار به خود دیده است و خوشبختانه همچنان در نقشه جغرافیا پایدار مانده و ساکنانش برای عزت، افتخار و سربلندی‌اش جان‌ها فدا خواهند کرد.
چهار ماهی که در پیش داریم ماه‌های نمایشگاهی برای صنعت چرم و کفش کشور است. نمایشگاه‌های مشهد، تهران، قم و احتمالا نمایشگاه شابز را پیش رو داریم. برگزارکنندگان این نمایشگاه‌ها اکثرا اتحادیه‌ها هستند که با همکاری یکدیگر و با هدف رشد و تعالی صنعت دست به کار شده‌اند تا نمایشگاه‌های داخلی را برگزار کنند. اما سئوالی که اکنون مطرح است این است که در موقعیت کنونی و با اوضاع اقتصادی حاکم بر جامعه آیا برگزاری 3 یا 4 نمایشگاه در 4 ماه پایانی سال توجیهی برای تولیدکننده دارد؟
آیا صنعت چرم و کفش ما توان و ظرفیت حضور در 3 نمایشگاه متوالی در شرایط کنونی کسب و کار را دارد؟ البته این موضوع را باید در نظر گرفت که تقریبا بیش از 50 درصد غرفه‌داران در تمام نمایشگاه‌های داخلی ثابت هستند و در شهرهای مختلف برای معرفی محصولاتشان شرکت می‌کنند. به نظر می‌رسد که برگزارکنندگان باید بیش از آنکه به فکر برگزار کردن نمایشگاه باشند به این مسئله فکر کنند که چه مزیتی و چه امکانی باید برای شرکت کنندگان در نظر بگیرند تا هزینه‌هایی که آنها جهت مشارکت در نمایشگاه پرداخت می‌کنند جبران شود، چرا که به عنوان اتحادیه و متولی صنعت، حمایت از صنف و اعضا نسبت به برگزاری نمایشگاه در اولویت است.
از طرف دیگر مهم‌ترین چالشی که دوباره صنعت با آن روبرو خواهد شد افزایش نرخ ارز است. در روزهای اخیر نرخ ارز روند رو به رشدی داشته و این طور به نظر می‌رسد که این روند ادامه‌دار خواهد بود. از اتحادیه‌ها انتظار می‌رود در این راستا فکری به حال صنعت کنند و راهکاری بیندیشند. رکودی که در بازار حکمفرما خواهد شد در آینده‌ای نه چندان دور تعطیلی یا تعدیل نیروهای کارگری را به همراه خواهد داشت.
در پایان امیدواریم که اصناف و صنایع چرم و کفش با اتحاد و یکپارچگی بهترین راهکار را برای عبور از مقاطع بحرانی برگزینند.

شراره کدخدا زاده
سردبیر 
نشریه اخبار صنعت چرم و کفش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید