تشخیص نوع زیره ی کفش

0
103
زیره کفش
زیره کفش

تشخیص نوع زیره ی کفش

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از رسام پلیمر نامی،تشخیص انواع زیره کفش به افراد کمک میکند تا انتخاب متناسب با نوع مصرف خود را در هنگام خرید داشته باشند .زیره ی کفش ها از مواد مختلفی مثل پلی یورتان (Pu)- Pvc پی وی سی(پلی وینیل کلراید) ها ، ترمو(TPR)،پلی یورتان ترموپلاستیک (Tpu)، اتیلن وینیل استات (EVA)ای وی ا و چرم و… ساخته میشود که در این مقاله به بررسی هریک و نهایتا راه تشخیص آنها میپردازیم:

زیره ی پلی یورتانی (PU) :

این نوع زیره ها یکی از سبک ترین انواع زیره است و از لحاظ قیمت نیز قیمت بالاتری را نسبت به سایرین دارد . این نوع زیره ها مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش، ترک خوردگی و رطوبت دارند. برای تست انعطاف پذیری میتوان آنرا کاملا خم کرد و نگران شکستگی یا ترک خوردگی آن نبود . این نوع زیره ها عموما سوراخ های بسیار ریز یا اصطلاحا حباب زدگی های بسیار کوچکی دارند و ظاهر صاف و براق تر و کم بافت تر و لایه ای نسبت به سایرین دارند و صدای تولید شده توسط این زیره هنگام قدم زدن صدایی شبیه به تیک تیک است.

پلی یورتان ترموپلاستیک (TPU) :

پلی اورتان ترموپلاستیک با اختصار تی پی یو از جمله متریالی است که در طراحی زیره کفش  استفاده می‌شود. تی پی یو، ترموپلاستیک الاستومری بر پایه پلی اورتان است و از ترکیب پلی یورتان پلی استر وام دی ای MDI به روش تزریق قالبی تولید میشود.

این ترکیب شیمایی برای محیط زیست بی خطر است و قابلیت ارتجاعی و مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش ، اصطکاک و حرارت دارد.

این نوع زیره در حالت کلی شفاف و بی رنگ است برای همین تولید کنندگان به راحتی میتوانند آنرا به رنگ دلخواه در آورند.

صدای تولید شده توسط این نوع زیره حین راه رفتن صدایی شبیه به پت پت است.

ای وی ای(EVA) :

این نوع زیره بسیار سبک و ارزان است  قابلیت جذب شوک و ضربه ی زیادی دارد و به روش تزریق قالبی و اکستروژن تولید میشود و بسیار نرم و منعطف است و ظاهری مات دارد و در سطوح مرطوب احتمال لیز خوردن بالایی را ایجاد میکند این نوع زیره در ساختار بافتی از سلول های کوچک هوا پر شده که به تدریج پس ازاستفاده فشردگی حالت اولیه ی خود را از دست داده  به حالت قبل برنخواهد گشت و اصطلاحا له میشود .صدای حاصل از راه رفتن با این زیره عموما شنیده نمیشود ولی پس از استفاده زیاده گاها صدای جیر جیر از آن شنیده میشود.  

زیره پی وی سی (PVC) :

این نوع زیره ها سنگین و با قیمت پائین تری از سایرین در بازار یافت میشوند ، این زیره ها اصولا مقاومت خاصی در برابر سایش و یا حرارت ندارند انعطاف زیادی را از خود نشان نمیدهند و قابل شکستن اند و در زمستان کمی سخت و در تابستان کمی نرم اند ولی مقاومت بالایی در برابر آب دارند و مقداری رطوبت به خود جذب میکند و در حالت ظاهری صاف بوده و سوراخی بعنوان سوراخ تزریق و… ندارند . صدای تولید شده توسط این زیره ها هنگام راه رفتن بلند تر و سخت تر از سایر مواد است و صدایی شبیه به ضربه های ریز به سطح و پم پم از آن شنیده میشود.

زیره ی ترمو (TERMO):

این نوع زیره ترکیبی از تی پی یو و پی وی سی است و مقاومت بالایی در برابر لغزش و سایش داردو در سطوح لغزنده اصطکاک خوبی را ایجاد میکند و از نظر ظاهری زبر و روشن است و سوراخ های تزریق زیاد و خاصی دارد و صدای تولیدی از آن حین قدم زدن شبیه به صدای پرنده یا جیر جیر است و در سالن های بسته ممکن است خجالت آور به نظربرسد.

زیره ی چرمی :

این نوع زیره از جنس چرم ضخیم و محکم و کوبیده شده است و ظاهر آن کاملا با سایر چرم ها مشابه و قابل تشخیص است و مقاومت خاصی ندارد. این نوع زیره هنگام راه رفتن صدایی بم شبیه تپ تپ را تولید میکند.

در نتیجه:

زیره های پیو معمولا سبک وزن اند و سطح صاف و براقی دارند از نظر ظاهری نسبت به زیره های پلاستیکی یا پی وی سی کم ضخامت تر اند و بافت کمتری دارند.

زیره های تی پیو از نظر ظاهری شبیه پی وسی هستند اما مستحکم تر هستند .

انعطاف زیره های پیو از سایرین بیشتر است  تی پیو انعطاف کمتری دارد و محکم تر است و زیره های پی وسی عموما منعطف نیستند.

 زیره های پیو و ترمو ، تی پیو کشش و اصطکاک خوبی را در سطوح لغزنده ایجاد میکنند در حالی که پی وی سی اغلب در سطوح مرطوب لغزنده است.

دوام زیره های تی پیو از بقیه بیشتر است پس از آن پیو و پی وی سی اند ، پی وی سی به مرور زمان ممکن است ترک بخورد یا پوسته پوسته شود و پیو پس از گذشت زمان ممکن است فرسوده شود.

زیره های پیو از نظر راحتی نسبت به تی پیو ، ترمو و پی وی سی راحت تر اند و اگر بطور صحیح قالب گیری شود فشار را بطور یکسان در تمام جهات وارد میکند و اذیت کننده نیست.

از لحاظ وزن پی وی سی سنگین ترین و پیو و ای وی ا سبک ترین اند.

مواد پیو قیمت بالاتر از تی پیو و ترمو دارد و پی وی سی قیمت کمتری دارد.

همچنین تفاوت بین پیو و پی وی سی از نظر ظاهری بارز است و اگر از گوشه ی زیر نگاه کنید پیو از پی وی سی ضخیم تر است و اگر آنها را با آتش بسوزانید بوی پیو از پی وی سی رقیق تر است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید