با مشکلات می‌ جنگیم تا در عرصه بمانیم

0
456
احمد گازرانی، رئیس اتحادیه کفش همدان
احمد گازرانی، رئیس اتحادیه کفش همدان

رشد صنعت کفش و چرم در سال‌های اخیر در همدان بسیار چشمگیر بوده است به طوری که فعالان استان در این حوزه توانسته‌اند محصولات خود را علاوه بر توزیع در سراسر ایران به کشورهای منطقه نیز ارسال کنند. در حاشیه برگزاری نمایشگاه تهران، فرصتی پیش آمد تا گفت و گوی کوتاهی با احمد گازرانی، رئیس اتحادیه کفش همدان داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

گازرانی ضمن تشکر از مجله اخبار صنعت چرم و کفش و افشین شادی‌مهر برای تلاش در راستای بهبود و رفع مشکلات صنعت چرم و کفش، درخصوص وضعیت این صنعت در همدان گفت: سرعت پیشرفت صنعت کیف و کفش و چرم در همدان در سال‌های اخیر بسیار خوب بوده و توانسته مهاجرت معکوس از تهران و دیگر شهرها را به دنبال داشته باشد و رونق خوب و ظرفیت خوبی برای اشتغال ایجاد کند. با این حال در چند سال اخیر نوسانات نرخ ارز مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.
در یک شرایط باثبات و آرام، کارخانه‌دار و تاجر و فروشنده مواد اولیه و… سر شرایط کار به توافقی می‌رسند که کار را برای همه راحت‌تر کنند و چرخه بهتر بچرخد اما در این شرایط با نوسانات روزانه ارز، تجار و کارخانه‌داران و دیگر فعالان نمی‌توانند راحت جنس‌های موردنیازشان را تهیه و توزیع کنند. خیلی از تولیدکنندگان ما شرایط خوبی دارند و در نمایشگاه‌های دوره‌ای تهران، مشهد، شیراز، تبریز و امپکس شرکت می‌کنند و همین‌ها باعث می‌شود در زنجیره تولید و توزیع کشور فعال باشند اما نگرانی بزرگ ما همین نوسانات ارز است چون مشکلات زیادی برایمان به وجود می‌آورد و باعث می‌شود فعالان هیچ ثباتی در کار خود نبینند. از مسئولان خواهش می‌کنیم برای بهبود اوضاع کشور و ارزآوری و اشتغال بیشتر تلاش کنند در وهله اول شرایط قیمت‌ها را ثابت نگه دارند. با وجود این شرایط، استان همدان در بحث تولید همچنان فعال است ولی همین مسئله نوسانات ارز باعث شده خیلی از تولیدکنندگان فعالیت‌های خود را متوقف کنند.
وی درخصوص اینکه با توجه به برنامه هرساله تولیدکنندگان و فروشندگان کیف و کفش برای بازار شب عید، وضعیت امسال را چگونه پیش بینی می‌کند، پاسخ داد: چند سال در همدان به خاطر وجود کرونا نمایشگاهی نبود و رفت و آمدها هم محدود بود و همین باعث افت تولید شده بود اما با توجه به نمایشگاه‌هایی مثل مشهد و شیراز که دوستان ما امسال در آن‌ها شرکت کردند، تولیدکنندگان ما خروجی خوبی داشتند و توانستند بخشی از صورت‌های شب عیدشان را بگیرند و حتی می‌گفتند نمی‌توانند در نمایشگاه امپکس حضور پیدا کنند چون ظرفیتشان پر شده است.
وی با تأکید مجدد بر اینکه نوسانات نرخ ارز، کار فعالان این حوزه را دچار مشکلات زیادی کرده است، ادامه داد: در همدان بخشی از مشکلات تولیدکنندگان کیف و کفش حل شده است. یکی از مشکلات تولیدکنندگان همواره این بوده است که تولیداتشان را چطور پخش و مدیریت کنند و ما این مسئله را با صادرات به کردستان عراق و عراق حل کرده‌ایم، پس می‌توانم بگویم در صورت نبود نوسانات ارزی مشکل خاصی نداریم.
او در پاسخ به اینکه آیا مشکلات مالیات و بیمه دارند یا خیر گفت: متاسفانه چون قوانین هر روز تغییر می‌کنند و تبصره‌ها و بخشنامه‌های جدید داریم، گاها با چنین مشکلاتی مواجه می‌شویم و تولیدکنندگان همچنان با دستگاه‌های دولتی مشکلاتی دارند اما با مشکلات می‌جنگیم تا در عرصه بمانیم. از مسئولین هم می‌خواهیم در راستای رفع این مشکلات قدم‌های محکم‌تری بردارند.
گازرانی درخصوص فعالیت انجمن تولیدکنندگان کفش گفت: حدود 20 روز پیش در خدمت علی اژدرکش در کارخانه ایشان در جلفا بودیم و با اعضای انجمن جلسه خوبی برگزار کردیم و تصمیم بر آن شد که با توجه به صحبت‌هایی که در وزارتخانه و سازمان توسعه تجارت انجام شده بود یک جدول زمانی برای تمام نمایشگاه‌هایی که در آینده در کشور برگزار میشوند مشخص کنیم و نمایشگاه‌ها را با همکاری این انجمن برگزار کنیم.
او درنهایت سخنان خود را اینگونه به پایان برد: با توجه به اینکه صنعت کفش میتواند بخش عظیمی از ارزآوری و اشتغال‌زایی در صنایع کشور را تأمین کرده و مشکلات را حل کند، انتظار می‌رود مسئولان نگاه ویژه‌تری به این صنعت داشته باشند تا به مرحله صادرات وارد شویم و مشکلات ارزی را حل کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید