از ۲۲ سال کار با ایرانی‌ ها بسیار راضی هستم

0
72
یک فعال عراقی در حوزه کفش
یک فعال عراقی در حوزه کفش

یک فعال عراقی در حوزه کفش در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: از ۲۲ سال کار با ایرانی‌ها بسیار راضی هستم

عماد از اهالی کردستان عراق است که برای کار مورد علاقه‌اش سال‌هاست به ایران مهاجرت کرده است. تحصیلات چندانی ندارد، از کودکی در شغل پدرش مشغول‌ به کار شده و پس از رفتن صدام به ایران می‌آید. عماد در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: در عراق کارخانه تولید پی‌وی‌سی و دمپایی داشتم. در دوران صدام وضعیت اقتصادی خوب نبود. البته ماشین‌آلات کارخانه‌ من انگلیسی بود. حدود ۱۲۰ کارگر داشتم. این کار در حقیقت شغل پدری‌ام بود که من نیز آن را ادامه دادم.
وی  در پاسخ به این پرسش که چرا به ایران آمدید، گفت: تولید در عراق کاهش پیدا کرد و ما با کمبود مواد اولیه روبرو شدیم. به ایران آمدم و در زمینه تولید پی‌یو و پی‌وی‌سی مشغول به کار شدم و هم‌اکنون به عراق صادرات دارم. به کشورهای ترکیه و سوریه نیز رفتم، اما آنجا را دوست نداشتم و به ایران آمدم. در ابتدا با کفش شیما کار خود را آغاز کردم. از روز اول تجارت می‌کردم و کفش می‌خریدم و به عراق می‌بردم. این تولیدکننده پی‌وی‌سی عراقی در پاسخ به این پرسش که از ابتدا به زبان فارسی تسلط داشتید، گفت: از ابتدا فارسی بلد نبودم و در ايران این زبان را آموختم.
عماد در پاسخ به این پرسش که چگونه به قم آمدید، گفت: در قم ابتدا با حاج محمد کرمانی آشنا شدم. کفش قم، از ابتدا تا این اندازه پیشرفته نبود، اما هم‌اکنون بسیار پیشرفت کرده است.‌ کار من نیز پیشرفت کرده و حتی چینی‌ها و ترکیه‌ای‌ها از روی کار من کپی‌برداری می‌کنند.

در ایران غریبه نیستم
وی در پاسخ به این پرسش که رمز موفقيت شما در چه بوده است، گفت: زبان کردی تفاوت آنچنانی با زبان فارسی ندارد و من خیلی سریع این زبان را یاد گرفتم و این عامل به موفقیت من در ایران کمک کرد؛ البته خود من نیز با ایرانی‌ها خیلی راحت هستم و در ایران احساس غریبگی ندارم و احساس می‌کنم اینجا مملکت خود من است. هم‌اکنون مردم ایران کارخانه مرا به خوبی می‌شناسند.
حدود ۲۲ سال است که با ایرانی‌ها کار می‌کنم و بسیار از کار کردن با آنها راضی هستم. کفش ایران بسیار باکیفیت است. البته کار بی‌کیفیت نیز در بازار موجود است، اما شخصا توصیه می‌کنم که تولید نداشته باشند. من با کسانی که کار بی‌کیفیت دارند، کار نمی‌کنم و این کار سبب ضرر به خود آنها می‌شود. البته باید عنوان کنم که خود من نیز عشق به این کار دارم و با پشتکار بالا کار را ادامه دادم.
عماد حتی به مقایسه کار ایران و ترکیه پرداخت و گفت: نمایشگاه امسال قاضی‌آنتپ چندان خوب نبود، چراکه کیفیت کارها پایین بود و کارها درجه سه و چهار بود؛ این در حالی است که باید روی کیفیت کار کرد.
این فعال حوزه کفش در ادامه با خاطرات روزهای ابتدایی‌اش در ایران عنوان کرد: روز اول در ایران ۴ کانتینر کفش از شیما، رنگین کمان و کفش الهام خریدمم و پخش کردم که بازار خوبی نداشت تا ۱۰ کانتینر سود نکردم، البته ضرر نکردم و آنها را به قیمت کارخانه دادم.
پس از آن کار را رها نکردم و با تک‌فروش‌ها قرارداد بستم و در کل عراق کار پخش کردم که در منطقه مدینه‌الصدر به یکباره فروشم بالا رفت و همه مشتری شدند و به دنبال کار ایرانی بودند و عنوان می‌کردند که تنها این کار را می‌خواهند و دیگر کار چینی، ترکیه‌ای و ویتنامی مشتری‌های خودش را از دست داد و تنها کار ایرانی می‌خریدند. سپس به ایران آمدم و با کارخانه قرارداد بستم. در ابتدا نمی‌شود کار را برای نمونه با ۲۰ درصد سود شروع کرد، بلکه باید با سودهای پایین کار را آغاز کرد، البته سود نوسان دارد و این ماهیت کار تجارت است. هرچند هم‌اکنون اقتصاد در سراسر جهان در رکود بسر می‌برد و هم‌اکنون بالای ۲۰ درصد سود در دنیا نداریم، بنابراین باید به سود بین ۱۰ تا ۲۰ درصد راضی بود. باید براساس حساب و کتاب، کار کرد و در این صورت است که دچار ضرر نمی‌شوید.
عماد در پاسخ به این پرسش که چه زمانی وارد تولید مواد اولیه کفش شدید، گفت: حدود ۶ سال است که وارد تولید مواد اولیه شده‌ام و راضی هستم. ای‌وی‌ای مورد نیاز خود را تولید می‌کنیم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که کارخانه خود را در عراق دارید، گفت: هم‌اکنون در عراق کارخانه ندارم، اما در شهرهای بغداد، نجف، دیوانیه، حله، رمادی، موسل، کرکوک، اربیل، دهوک، سامرا دفتر دارم که دراین دفاتر در مجموع ۱۵۰ پرسنل مشغول به کار هستند.

صادرات به کشورهای آفریقایی
این فعال حوزه کفش درباره صادرات خود به سایر کشورها عنوان کرد: به کشورهای آفریقایی، سوریه و لبنان صادرات داریم. دنبال چند کشور دیگر نیز هستیم و در این راستا با آقای جواد شعبان‌زاده رئیس هیات مدیره انجمن کفش ماشینی استان قم می‌خواهیم قرارداد ببندیم تا در کشور مصر برای ایران یک ‌نمایشگاه برپا کنیم. مصر در قلب آفریقا واقع شده است، اگر بتواینم در آنجا یک نمایشگاه برپا کنیم، بسیار برای کفش ایران خوب می‌شود.‌

سخن آخر
عماد در پایان خاطرنشان کرد: به مدت ۴۰ سال است که در این کار سابقه دارم و به جوانان پیشنهاد می‌دهم که کار باکیفیت تولید کنند، ممکن است کار بی‌کیفیت در وهله اول سریع به فروش برسد، اما در بلندمدت نمی‌توان با کار بی‌کیفیت در بازار باقی ماند. باید در بازار صبور بود اگر صبور نباشید در کار موفق نمی‌شویم. وی همچنین یادآور شد: اگر دوستان برای تجارت به عراق و … کمکی بخواهند ما در خدمت آنها هستیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید