اختيارات بانک مرکزي باید محدود شود

0
988
سعید حیاتی

سعید حياتي رئيس اتحاديه لوازم و چرم تهران معتقد است بانک مرکزي با بالا و پايين بردن قيمت سعي در جبران کسري بودجه دارد و با اين کار توليدکنندگان را نابود کرده است. به همين دليل اختيارات بانک مرکزي بايد محدود شود.

اخبار صنعت چرم وکفش – سعيد حياتي رئيس اتحاديه لوازم و چرم تهران در خصوص وضعيت فعلي صنعت مي‌گويد: اکوسيستم زندگي و اقتصاد ما خراب شده است، چون در شرايطي که بانک مرکزي بايد توليدکننده‌ها راحمايت کند اين روزها با بالا و پايين بردن قيمت دلار براي جبران کسري بودجه دولت ما را به نابودي کشانده است. به اين ترتيب شاهد هستيم که هرچه امروز خريداري مي‌کنيم فاکتورها باز است و قيمت به خريدار نمي‌دهند. با اين تفاسير توليدکننده چگونه بايد کار کند؟

حياتي تصريح مي‌کند: اختيارات بانک مرکزي بايد محدود شود چرا که با اين اختيارات با صنعتگران بازي مي‌کند. از آن طرف چک‌هاي برگشتي روي دست ما مانده و ما فقط بايد با طرف حسابمان تعامل کنيم در حالي که حتي چک برج 5 سال قبل را هم پاس نکرده‌اند! و اين نوعي سواستفاده است و بانک مرکزي موجب اين سوء استفاده‌ها شده است.

وي ادامه مي‌دهد: در بحث مواد اوليه هم به دليل عدم تخصيص ارز فعلا دست نگه داشته‌ايم. تمام ثبت سفارشات و مواد اوليه در گمرک مانده و بانک مرکزي ارز آن را تخصيص نمي‌دهد.

 از طرف ديگر بسياري از کارت بازرگاني‌ها را باطل کرده‌اند و اعلام مي‌کنند به دليل عدم سابقه، سند و ثبت سفارش شما رد شده است! بنابراين اين عوامل باعث شده است که مواد اوليه در گمرک بماند.

حمايت از توليد چه معاني دارد؟

رئيس اتحاديه لوازم و چرم تهران خاطر نشان مي‌کند: کيف و کفش را جزو صنوف آسيب ديده قرار داده‌اند اما چرم را قرار نداده‌اند! مگر مي‌شود در حالي که چک اين دو صنف به دست چرمي‌ها برمي‌گردد پس چگونه است که چرمي‌ها را جزو اصناف صدمه ديده از کرونا قرار نداده‌اند.

حياتي مي‌گويد: به عنوان مثال الان قسط‌هاي بانکي يکي از برندهاي چرم تعويق افتاده و در حالي که 80 کارگر دارند مي‌خواهند کارخانه را تعطيل کنند. اين در حالي است که صاحب کارخانه از بانک فقط تنفسي 3 ماهه مي‎خواهد اما بانک با آنها همکاري نمي‌کند. سوال من اين است که حمايت از توليد چه معنايي غير از اين گونه موارد دارد که آنقدر شعار حمايت از توليد هم مي‌دهند؟!

وي ادامه مي‌دهد: از سوي ديگر نامه‌نگاري‌هايي به نهاونديان (معاون اقتصادي رئيس جمهور) کرده‌ايم که جوابي داده نشده است و اهالي صنف فکر مي‌کنند ما توان کار نداريم. در واقع اتحاديه را ضعيف کرده‌اند و اتحاديه نمي‌تواند حتي در بحث ماليات به اعضاي خود کمک کند.

نظام بانکي بايد اصلاح شود

حياتي در ادامه با انتقاد از عملکرد بانک مرکزي مي‌گويد: نظام بانکي بايد اصلاح شود چرا که نقش نظام بانکي در اصل کنترل تورم و تنظيم نظام پولي است اما تجربه نشان داده که اين سيستم در همه زمان‌ها در دستيابي به اهداف موفق نبوده است. البته اين حرف من نوعي نيست بلکه اين حرف بسياري از کارشناسان است. در حيقت به گفته کارشناسان خلق پول بايد با توليد ايجاد شود نه با فروش دلار! اين در حالي است که اکثرا نظام‌هاي بانکي دنيا نشان داده‌اند با در پيش گرفتن سياست‌هاي معين به اهداف خود به ويژه مبارزه با تورم نسبتا نائل شده‌اند. به عبارت ديگر تنها شمار اندکي از کشورها از اين قافله جا مانده‌اند آنهايي هستند که فاقد بانک مرکزي مستقل هستند.

وي با تاکيد بر اينکه اصول بانک‌داري بايد رعايت شود، مي‌افزايد: تجربه 9 دهه بانکداري در ايران نشان داده هرگاه نظام بانکي توانسته مستقل از دخالت‌هاي کارشناسان و سياستمداران حاکم و در چارچوب مقررات و اهداف براي خود عمل کند نسبتا موفق بوده است و هر زمان که به ابزاري براي اهداف صاحبان قدرت تبديل شده از اهداف خود دور افتاده است. به اين ترتيب بايد گفت بانک مرکزي بايد اصولي که اساتيد اعلام کرده‌اند را رعايت کند تا به مشکل برنخوريم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید