نمایشگاه ایران شابز تازه شروع شده است

0
920

بعد از پایان برگزاری اولین دوره نمایشگاه ایران شابزنمایشگاه بین‌المللی برندهای برتر کفش، کیف و کالای ورزشی– به دنبال فرصتی برای گفت و گو با علی اژدرکش، رئیس اتحادیه کفاشان ماشینی تهران و بنیانگذار این نمایشگاه بودیم که متاسفانه به علت مشغله کاری ایشان این امکان فراهم نشد.

در حاشیه برگزاری نمایشگاه آی مد استانبول و در غرفه اخبار صنعت چرم و کفش فرصتی پیش آمد تا با ایشان دیدار و گفت و گویی داشته باشیم. در ادامه، گفت و گوی افشین شادی مهر با علی اژدرکش درباره برگزاری اولین دوره و آینده ایران شابز را می‌خوانید.

فراخوان اولین نمایشگاه ایران شابز
اولین دوره نمایشگاه ایران شابز تمام شد برآیند شما چیست؟

ایران شابز تمام نشده، ایران شابز تازه شروع شده است. ایران شابز بسیار موفق برگزار شد. فکر نمی‌کنم نمونه مشابهی وجود داشته باشد که در برگزاری اولین دوره نمایشگاهی، آن هم در شرایط تحریم، فشار اقتصادی و وجود نمایشگاه‌های متعدد و در فاصله زمانی کمتر از 10 روز، بتوان 10 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی را واگذار کرد. به نظرم این فضای نمایشگاهی بیشترین و شاید نزدیکترین متراژ بزرگ نمایشگاهی در طول یکسال برای این صنعت باشد.

از دی ماه سال گذشته برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه ایران شابز با دو هدف مشخص انجام شد. هدف اول این بود که کیفیت کفش ایرانی نه به عنوان یک صنعت تک خطی بلکه در قالب مجموعه صنعت مد و در کنار کیف، کالای ورزشی و صنایع وابسته و حتی پوشاک به شکلی فاخر به مردم و مسئولان معرفی شود.

درست است که نمایشگاه خودش یک صنعت است و برگزاری نمایشگاه باید درآمدزا باشد تا بتواند با راه‌اندازی تشکیلات به مسیرش ادامه دهد و لیکن شرایط روز کشور این را نمی پسندید. لذا تلاش زیادی شد تا این نمایشگاه خیلی بیشتر از آن هزینه‌ای که دریافت می‌کند برای غرفه داران و صنعت بازگشت و درآمدزایی داشته باشد. در واقع هدف دوم برگزارکنندگان دریافت هزینه اندک در مقایسه با کیفیت نمایشگاه از غرفه داران بود.

وجود این دو هدف، دو فیلتر برای مجریان نمایشگاه به وجود آورده بود. هر آنچه که از این فیلترها رد می‌شد جوابش مثبت بود و انجام می‌شد و هر آنچه که از این دو فیلتر رد نمی‌شد جوابش منفی بود و انجام نمی‌شد.

از آغاز برنامه‌ریزی زمان‌هایی برای برگزاری اعلام شد اما برای تکمیل این پازل می‌بایست مجموعه‌های حاکمیتی و بخش خصوصی با سلایق و محدودیت‌های مختلف در کنار هم قرار می‌گرفتند. در نهایت به خاطر نزدیکی ماه محرم و پایان فصل؛ آخرین هفته قبل از ماه محرم (8-5 شهریور) تاریخ نهایی شد. خیلی از دوستان از جمله خود شما، اتحادیه ما، اتحادیه تولیدکنندگان کالای ورزشی، اتحادیه سراجان و اتحادیه‌های همگن در سایر شهرستان‌ها، همراهی کردند و این نمایشگاه با کیفیت خیلی خوب برگزار شد.

ایران شابز با حضور بیش از 140 شرکت در زمینه‌های کیف، کفش، کالای ورزشی و مواد اولیه و در فضای 10 هزار متری برگزار شد و برای اولین بار طراحان در کنار تولیدکنندگان کیف و کفش قرار گرفتند.

استقبال غرفه داران و مردم عادی از ایران شابز نیز بسیار چشمگیر بود. با وجود این که نمایشگاه تخصصی بود تبلیغات گسترده‌ای انجام شد تا عموم مردم برای بازدید به نمایشگاه بروند. این که نمایشگاه تخصصی است و فقط متخصصین برای بازدید بیایند البته خوب است ولی تلاش شد تا ذهنیت مردم از اینکه کالای ایرانی، کالایی کم کیفیت است پاک شده و آنها بیشتر با کیفیت امروز کالای ایرانی از نزدیک آشنا شوند. طبق آماری که ایران مال اعلام کرده بیش از 110 هزار نفر در طول چهار روز برگزاری از این نمایشگاه بازدید کردند.

اولین نمایشگاه ایران شابز
استقبال بازدیدکنندگان از اولین نمایشگاه ایران شابز
110 هزار نفر بازدید کننده آیا رقم دقیقی است؟

تعداد 110 هزار نفر درست است. در2 روز پایانی نمایشگاه یعنی پنجشنبه و جمعه، ایران مال یک پارکینگ دیگر به پارکینگ‌های موجود اضافه کرد که هر روز با 4 هزار خودرو ظرفیت این پارکینگ تکمیل بود.

مسئولین هم استقبال خیلی خوب کردند. نگاه مسئولین به نمایشگاه تغییر کرد یا شاید شروع تغییر نگاهشان زده شد تا این صنعت و اتفاقاتی که در داخل کشور افتاده را جدی‌تر بگیرند. در همین نمایشگاه آی مد بالای 300 غرفه همراه با غرفه سازی وجود دارد و ما متاسفانه در ایران با وجود پتانسیل بالا نسبت به این اعداد عقب هستیم به هر حال این نمایشگاه آغاز شده و ما نهایت تلاش‌مان را خواهیم کرد که با بالاترین سرعت ایران شابز به مسیرش ادامه دهد.

در مورد اسپانسر نمایشگاه ایران شابز و لوگوی اتحادیه کفش ماشینی توضیح بیشتری بدهید

اسپانسرهای ایران شابز همگی از بخش خصوصی بودند و هیچ اسپانسر دولتی نداشت. اما چرا تنها لوگوی اتحادیه کفش ماشینی در تیزرها بود من بارها اعلام کردم زمانی که برای درخواست مجوز ایران شابز از اتاق اصناف اقدام شد، اسامی چهار اتحادیه (اتحادیه کفش ماشینی، اتحادیه سراجان، اتحادیه تولیدکنندگان کالای ورزشی و اتحادیه مواد اولیه) در درخواست کتبی درج شده بود. اتاق اصناف اعلام کرد شما همکاری داخلی با سایر اتحادیه ها را داشته باشید ولی درخواست مجوز تنها برای یک اتحادیه صادر خواهد شد. بنده هم هماهنگ کردم. دوستان ما در سه اتحادیه دیگر متفق القول گفتند که مجوز به نام اتحادیه شما (اتحادیه کفش ماشینی تهران) باشد و بنده هم به اتاق اصناف اصرار کردم نام سه اتحادیه دیگر هم قید شود. در نهایت مجوز برگزاری نمایشگاه به نام اتحادیه کفش ماشینی و با همکاری سه اتحادیه دیگر صادر شد.

البته در ادامه مسیر اتحادیه‌های تبریز، همدان، اصفهان، مشهد و باقی تشکل‌های تهران را دعوت کردیم تا در کنار ما قرار بگیرند.

بالاخره این کار باید از جایی آغاز می‌شد. در اولین جلسه هم اعلام کردم، اتحادیه کفش ماشینی به عنوان پیشرو و بنیانگذار این نمایشگاه است و به هیچ وجه ادعای مالکیت یا صاحب امتیازی یا انحصار نمایشگاه را ندارد. این خدمتی است که اتحادیه کفش ماشینی برای صنعت انجام داده و متعلق به خود صنف و صنعت است حتی برای شورای سیاست گذاری این نمایشگاه انتخابات برگزار شد و بنده در هیچ کدام از مناسب کاندید نشدم.

تبلیغات تلویزیون و تیزرها چگونه انجام شد؟

نام بردن اسم 20 اتحادیه در تبلیغات تلویزیونی امکان پذیر نبود و چون مجوز به نام اتحادیه کفش ماشینی بود، در تیزرها تنها نام این اتحادیه برده شد و صدا و سیما با استناد به مجوز صادر شده و قوانین و مقررات داخلی خودش اقدام کرد. اما در تمام تبلیغات بیلبوردی لوگوی اتحادیه کفش ماشینی مشابه اندازه و سایز 20 لوگوی اتحادیه های دیگر درج شد.

بنده این نکته را هم در افتتاحیه و هم در اختتامیه نمایشگاه اعلام کردم که اتحادیه کفش ماشینی هیچ ادعای مالکیتی روی نمایشگاه ایران شابز ندارد و این نمایشگاه متعلق به همه صنعت است.

بازدید روسای اتحادیه ها از غرفه اخبار صنعت چرم و کفش
ایران شابز، نمایشگاه تک دوره‌ای است؟ برنامه‌ای برای برگزاری دوره‌های بعدی دارید؟

در ابتدای مصاحبه گفتم؛ نمایشگاه ایران شابز تازه شروع شده است. ایران شابز سالی دو بار برگزار خواهد شد. تمام کارها از جمله مجوز، سالن و اسپانسر برای دور دوم انجام شده است و تلاش خواهیم کرد که اسپانسرینگ این نمایشگاه نزدیک به دور اول و شاید هم بهتر باشد. موضوع اسپانسرینگ را تا جایی پیش خواهیم برد که مبلغ هزینه نمایشگاه برای غرفه داران ناچیز باشد.

برای دوره دوم نمایشگاه ایران شابز، این که از پیش اعلام کنم چقدر اسپانسر و چگونه برگزار می‌شود فکر کنم خیلی اعداد و ارقام دقیقی نباشند اما این قول را به دوستداران ایران شابز می‌دهم که حتما اسپانسرهای قدرتمندی برای دور دوم خواهیم داشت.

برای دوره بعد تاریخ مشخصی اعلام شده است؟

 29-26 دی ماه زمان برگزاری دور دوم نمایشگاه ایران شابز خواهد بود.

لطفا درباره سمت جدیدتان در اتاق اصناف توضیحاتی بدهید.

اتاق اصناف 8 تا 9 کمیسیون دارد. اکثر کمیسیون‌ها به امور داخلی اصناف و اتحادیه‌ها می پردازند مانند کمیسیون ماده 39، کمیسیون بودجه و کمیسیون تشخیص. در این میان یکی دو تا از کمیسیون‌های اتاق کارشان برقراری ارتباط بدنه اتاق اصناف با بدنه حاکمیت، دولت، مجلس و سایر ارگان‌ها است که کمیسیون اقتصادی نیز یکی از آنهاست. عمده کار این کمیسیون همکاری، مذاکره و چانه زنی با مرکز پژوهش‌های مجلس، اداره‌های کل وزارت صمت، دبیرخانه مطالعات و پژوهش بهبود فضای کسب و کار، اداره اماکن و سایر ارگان‌های حاکمیتی است.

براساس قانون امور صنفی، اولین وظیفه قانونی کمیسیون اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار است. پایش بازار، تنظیم بازار، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، مالیات و بیمه، روزهای تعطیل و ساعت کاری همگی جزو وظایف کمیسیون اقتصادی است. انتخابات در کمیسیون اتاق اصناف برگزار شد و با محبت و اعتمادی که از جانب اصناف صورت گرفت و با حداکثر آرا مسئولیت کمیسیون اقتصادی را بر عهده بنده گذاشتند و من با افتخار قبول کردم.

آقای مصطفی خویی رئیس اتحادیه لوازم ایمنی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل گروه بیژن به عنوان نایب رئیس کمیسیون انتخاب شدند. ایشان از کارآفرین نمونه کشور هستند که تجربیات بسیار و دانش خوبی دارند. دبیری کمیسیون  بر عهده آقای میری رئیس اتحادیه لوازم خانگی است.

با این همه گرفتاری فکر می کنید بتوانید به همه کارها اشراف داشته باشید؟

از نظر مراحل بلوغ زندگی به جایی رسیده‌ام که خدمات اجتماعی‌ام نه تنها از بیزنس شخصی ارزش کمتری ندارد بلکه به مراتب ارزش بیشتری هم دارد. بیزنس شخصی یک روز بالاست و ده روز پایین. با فعالیت‌های اجتماعی هم در خود انگیزه مثبت ایجاد می‌کنم و هم در جامعه. سعی می‌کنم ردپای خوبی از خودم به جای بگذارم و تجربه و اندوخته‌ام در اختیار همه قرار بگیرد.

البته که رسیدگی به همه امور سخت است اما من تقریبا چهار- پنج ساعت در شبانه روز نیاز به خواب دارم. یکی دو ساعت کارهای شخصی‌ام مثل غذا و… اما مابقی ساعات روز در اتحادیه یا دفتر کار یا جلسات کمیسیون و اتاق اصناف می‌گذرد.

بیزنس شخصی‌ام از لحاظ سازمانی گسترش یافته است. بدون شک تحت فشار است اما بنا دارم تصمیمات استراتژیک بر عهده خودم باشد و اجرای کار را واگذار کنم. قسمت عمده کار توسط همکارانم در حال انجام است. تولید را گسترش داده‌ایم و به شدت به دنبال تقویت بخش فروش هستیم.

بیزنس اصلی من از ابتدا پوشاک ورزشی بوده و نماینده رسمی چندین برند درجه یک اروپایی در ایران بودیم. در شرکت من هیچ وقت برند چینی و ترک ورود نکرده است. صرفا برندهایی که دارای ارزش افزوده هستند از جمله پوما را با قرارداد به شرط تولید به کشور آورده بودم و در حال حاضر نیز برند هومل تحت لیسانس و دانش فنی هومل دانمارک و برند هکتاتون که برند خودمان است را تولید می‌کنیم. هر کدام از این برندها با بیش از 10 فروشگاه در سراسر کشور فعالیت می‎‌کنند.

این دو برند در نمایشگاه ایران شابز هم غرفه داشتند. برای غرفه‌ها به همان نرخ پول دادم و برای زیباتر شدن نمایشگاه از غرفه‌های پیش ساخته استفاده نکردم و هزینه بیشتری برای غرفه آرایی پرداخت کردم.

برگزاری نمایشگاه شابز برای اتحادیه کفش ماشینی درآمدزایی داشت؟

اتحادیه‌ها به صورت قانونی مجاز به درآمدزایی نیستند. شاید شرکت تعاونی وابسته به اتحادیه درآمدزایی کند ولی خود اتحادیه به هیچ وجه نمی‌تواند از برگزاری نمایشگاه درآمدزایی داشته باشد و این کار غیرقانونی است. یادآوری می‌کنم هیچ کدام از اتحادیه‌هایی که در برگزاری نمایشگاه شابز همکاری کردند درآمدی نداشتند.

برگزاری نمایشگاه جزو وظایف نانوشته یا شاید هم نوشته شده اتحادیه‌ها باشد. اصولا وظیفه اتحادیه ارائه خدمات است. اتحادیه کفش ماشینی نه از بودجه خود هزینه‌ای کرده و نه درآمدی کسب کرده است.

همه افراد من جمله خود شما، فی سبیل الله در این نمایشگاه کار کردید، هیچ دریافتی نداشتید و خیلی هم با عشق کار کردید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید