تاثیر کفش بر سلامت سالمندان

0
803
تاثیر کفش بر سلامت سالمندان
Elderly woman swollen feet putting on shoes at home.

تحقیقات محققان مجله بین‌المللی «سلامت سالمندان» Maturitas،  نشان می‌دهد که کفش‌های ایمن برای افراد سالمند باید دارای چند ویژگی مهم باشد.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، شورای ملی سالمندی آمریکا اعلام کرده است که هر ساله از هر چهار نفر بالای سن ۵۶ ، یک نفر بر اثر پوشیدن کفش نامناسب به زمین می‌خورد.

این گزارش در مورد تاثیر کفش بر سلامت سالمندان می‌افزاید: به طور متوسط​​، هر یازده ثانیه، یک فرد مسن در سراسر جهان به زمین خوردن در اورژانس تحت درمان قرار می گیرد و هر ۱۹ دقیقه، یک سالمند بر اثر صدمات ناشی از زمین خوردن می‌میرد.

متأسفانه ، بسیاری از سالمندان از کفش نامناسب در داخل و خارج استفاده می‌کنند این در حالی است که انتخاب کفش مناسب می‌تواند از زمین‌خوردن جلوگیری کند.

به گفته محققان کفش مخصوص افراد میانسال باید دارای تناسب آناتومیکی، جعبه پنجه مناسب، ارتفاع پاشنه کم، پاشنه به اندازه کافی پهن، کفی محکم با زیره عاج‌دار، قوس کف پا، رویه راحت و در عین حال محکم و پوشیدن و درآوردن آسان باشد.

دکتر سلن پارخ از کلینیک ارتوپدی کارولینای شمالی و محقق دانشگاه دوک در دورهام در این زمینه می‌گوید: کفش‌های نامناسب می‌توانند در هر سنی مشکل ایجاد کند، اما خطرات این کفش‌ها برای سالمندان بسیار بیشتر است و می‌تواند موجب تغییر شکل انگشتان پا و درد ناشی از قوس وسط پا یا حتی پاشنه پا شود.

به گفته او کفش غیراستاندارد و نامناسب خطر زمین‌خوردن و شکستگی یا پیچ‌خوردی مچ پا را به همراه دارد در حالی که یک کفش مناسب می‌تواند به کاهش هر گونه مشکلی اعم از التهاب کف پا و درد پاشنه  تا آرتروز و مشکلات زانو کمک کند.

طبق تحقیقات انجام شده توسط دکتر پارخ، کفش‌های بسیار باریک یا خیلی کوچک موجب ایجاد درد در پای سالمندان می‌شود، همچنین کفش‌های بسیار گشاد نیز می‌تواند سرعت راه رفتن کمتر، طول قدم کوتاه‌تر و الگوی نامنظم راه رفتن را به دنبال داشته باشند.

منبع: reuters

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید