امید به بازگشت بازار فصلی برای صنف چرم و کفش

0
1975
سعید حیاتی

بازار چرم و کفش این روزها با کمبود مواد اولیه روبه‌رو نیست، اما بازار به دلیل نبود تقاضا در رکود بسر می‌برد.

سعید حیاتی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش تهران در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره بازار این صنف عنوان کرد: هر ساله با نزدیک شدن به پاییز و گشایش مدارس، صنعت چرم و کفش رونق می‌یافت. صنف ما این بازار پاییزه را به دلیل شیوع بیماری کرونا، دو سال است که از دست داده هرچند که امیدواریم با واکسیناسیون عمومی در سراسر کشور ریشه این بیماری کنده شود و ما نیز به روزهای اوج خود بازگردیم.

 حیاتی خاطرنشان کرد:‌ البته ما تصمیم داشتیم که صنف خود را واکسینه کنیم که با صف‌های طویل روبه‌رو شدیم، از این‌رو شرایط سنی را بهتر دیدیم، اما حدود ۷۰ درصد صنف واکسینه شده‌اند که البته برخی جوان‌ها باقی مانده‌اند که باید از طریق اتاق اصناف اقدام کنیم. هرچند این روزها مراکز واکسیناسیون زیاد شده‌اند و این اقدام نیز شدنی خواهد بود.

مشکلی در تامین مواد اولیه نداریم

وی در ادامه همچنین با اشاره به تامین مواد اولیه کفش عنوان کرد: مواد اولیه کم و بیش در بازار وجود دارد، اما به ‌دلیل افزایش قیمت دلار و نبود عرضه و تقاضا در تمام صنوف، بازار دچار رکود شده است. در حال حاضر تمام مواد در بازار موجود است، اما به‌دلیل شیوع بیماری کرونا تمام فصل‌ها و سیستم گذشته‌ به‌هم ریخته و تقاضای بازار رو به کاهش است. ما هم مدرسه بازار و هم بازار زمستان و هم بازار شب عید را از دست داده‌ایم. البته امیدواریم با از بین رفتن این بیماری به تناسب، فصل‌ها را به‌‌دست بیاوریم، به عبارت دیگر اگر بازار پاییز و زمستان به دست بیاید، بازار شب عید هم خود به خود به‌دست می‌آید.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش تهران با اشاره به قیمت مواد اولیه در بازار عنوان کرد: البته قیمت مواد اولیه در بازار افزایش یافته است، از آنجا که قیمت مواد اولیه جهانی است، برخی تولیدکنندگان که مواد اولیه خود را از پتروشیمی کارون خریداری می‌کردند، با توجه به گران شدن محصولات این شرکت، ترجیح دادند که مواد اولیه مورد نیاز خود را از خارج وارد کنند. این درحالی است که انتظار داریم صنعت پتروشیمی کشور همکاری لازم را با ما داشته و دیگر نیازی به واردات از خارج نداشته باشیم.

حیاتی در پاسخ به این پرسش که درباره پیشنهادی که برای چک صیادی دادید به چه نتیجه‌ای رسیدید، گفت: ما پیشنهادی برای چک صیادی داده بودیم اما دو هفته‌ای مجلس تعطیل بود. من در زیرنویس تلویزیون دیدیم که برای اصلاح به مجلس فرستاده بودند. البته ما با نمایندگان به ریاست آقای حسن‌پور جلسه‌ای داشتیم که البته جا دارد از این مرد شریف که برای اصلاح قانون صنفی تلاش می‌کنند، تشکر کنیم. امیدواریم که بعد از تعطیلات مجلس، نمایندگان محترم در نخستین اقدام خود این مسائل را بررسی کنند، چراکه اگر مشکلات اصناف حل شود، به‌دنبال آن مشکلات تولید نیز حل خواهد شد تا انشاالله تولیدکنندگان بدون دغدغه بتوانند بازار زمستان و شب عید را به‌دست بیاورند.

بررسی اصلاح نظام صنفی اولویت مجلس باشد

وی با اولویت برشمردن اصلاح نظام صنفی خاطرنشان کرد: روسای اتحادیه که در دو دوره متوالی انتخاب می‌شوند، یک طرح را به دادگاه برده و رای گرفته‌اند که مانند ریاست‌جمهوری دو دوره بعد نتوانند دیگر رئیس باشند و تنها عضو هیات‌مدیره باقی بمانند. البته انتخابات دموکراتیک مربوط به اتحادیه‌هاست، یعنی با جواز کسب رای می‌دهند و یک رای می‌دهند و افراد پیشکسوت، باتجربه و متخصص انتخاب می‌شوند. البته جوان‌ها نیز باید حضور داشته باشند، اما در کنار افراد پیشکسوت‌ می‌توان به نتیجه خوبی رسید. برای نمونه در ژاپن، بازنشستگی وجود ندارد، زمانی که افراد به سن بالا می‌رسند، این افراد را برای مشاوره و کارهای صنعتی به کار می‌گیرند و از آنها در فرآیند تولید استفاده می‌کنند. در کشور ما برعکس است، افراد که به سن ۷۰ سالگی می‌رسند، آنها را به خانه می‌فرستیم، درحالی‌که تجربه و جوانی در کنار همدیگر می‌تواند به نتیجه مطلوب برسد و این امر می‌تواند به نفع تولید باشد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش تهران تاکید کرد: از مجلس نیز انتظار داریم تا این موضوع را در نظر بگیرد که اگر دو دوره یک فردی رئیس اتحادیه بوده است، دلیل نمی‌شود که بعدش برود خانه و از کار برکنار شود، اگر رای بالایی آورد، چه ایرادی دارد که دوباره سر کار باشد. در هیات‌مدیره ۵ تا ۷ نفر عضو هستند که در بین این افراد همگی ۶۵ ساله نیستند. در اتحادیه خود ما افرادی از ۴۰ تا ۶۵ سال را داریم که آنجا افراد با یک شیب ملایمی براساس سن می‌توانند جانشین یکدیگر شوند و خود به خود این روند براساس عقلانیت پیش می‌رود و نمی‌توان به صورت ضربتی، معتمد بازار را برکنار کنیم، افراد ناتجربه را سر کار بگذاریم که ضربه بدی به صنف وارد کند.

حیاتی یادآور شد: نهاد ریاست‌جمهوری که دو دوره است با اتحادیه فرق دارد، آنها مشاور دارند، در اتحادیه این‌گونه نیست. لزومی ندارد که این طرح را اجرایی کنند. از این‌رو همه با این طرح مخالفت کرده‌اند، چراکه ۱۷۰۰ اتاق در اصناف از هم متلاشی می‌شود. البته مخالف جایگزینی به جای روسا نیستیم، اما باید به‌تدریج این کار انجام شود.

۷۰ درصد چرم کشور غیرقابل تحریم است

وی افزود: باید از تولید حمایت به عمل آید، از این‌رو از وزارتخانه صمت انتطار داریم. صنعت چرم به‌گونه‌ای است که ۷۰ درصد آن غیرقابل تحریم است، چراکه در کشور بومی شده است. اگر ما چرم را خام صادرات نکنیم و تبدیل به محصول و کفش کنیم، ۵ تا ۶ برابر ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنیم. انتظار حمایت داریم که هم نیاز داخل را تامین کنیم و هم صادرات داشته باشیم تا نیازی به واردات بی‌رویه نداشته باشیم.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش تهران با اشاره به بازار آینده عنوان کرد: البته همه منتظر تغییرات در دولت جدید هستند. اگر قیمت ارز ثابت نگه داشته شود و سازمان صمت و بانک مرکزی و بیمه و تامین اجتماعی همکاری کنند، می‌توان روزهای خوبی را در پیش‌رو داشته باشیم. ما به آینده امیدواریم. مواداولیه در بازار موجود است اما قیمت آن گران و بازار در رکود است، چراکه قدرت خرید مردم کاهش یافته که جبران آن مستلزم کاهش قیمت مواد اولیه است. اگر مراکز مختلف در بازار باز شود، عرضه و تقاضا جای خودش را پیدا خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید