کمبود مواد اولیه و مشکل واردات ماشین آلات صدای تولیدکنندگان کفش را درآورد

0
385
آزادسازی واردات ماشین‌ آلات مستعمل مورد نیاز صنایع کفش و کیف و ملزومات آن

یک فعال صنعت کفش با انتقاد از سنگ اندازی های انجام شده برای عدم واردات ماشین آلات مورد نیاز این صنعت، گفت: بانک مرکزی ارز مورد نیاز این صنعت را تأمین نمی‌کند. “کفاش که نمی‌تواند به خاطر مواد اولیه به ایتالیا برود و برگردد”.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، امیر دیانی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه از سال گذشته پیگیری متعددی در مورد واردات ماشین آلات مستعمل برای تولیدکنندگان کفش انجام شده است، افزود: ماشین آلات نو بسیار گران است واحدهای تولیدی توانایی خرید آنها را ندارند. از آن طرف ماشین آلات فعلی خطوط تولید فرسوده شده و امکان کار با آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بعد از تلاش های بسیار فعلاً مقرر شده تا خرید این ماشین آلات از طریق درخواست اتحادیه ها محقق شود، افزود: با این شرط که واردکنندگان با اتحادیه قرارداد ببندند و اتحادیه اعلام نیاز کند، واردات ماشین آلات دست دوم صورت بگیرد. اما متأسفانه تاکنون این توافق هم اجرایی نشده و به نوعی صنعتگران کفش در بلاتکلیفی قرار دارند. به نظر می‌رسد با سنگ اندازی های انجام شده کسی تمایل ندارد این موضوع اجرایی شود.

دیانی با اشاره به این که ماشین آلات این صنعت عمدتاً مشابه تولید داخل ندارند و با توجه به اینکه قطب صنعت کفش جهان کشور ایتالیا است، مبدا واردات این ماشین آلات هم همین کشور است، گفت: در این میان معاون اول رئیس جمهور هم نامه ‌هایی برای حل این مشکل به وزارت صمت ارسال کرده است اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم و بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل نبود ماشین آلات مناسب به مرز تعطیلی رسیده اند و این موضوع برای صنعت کفش آسیب زا است.

وی تصریح کرد: در جدیدترین رایزنی‌ها دفتر ماشین الات وزارت صنعت به من اعلام کرد خودتان را سر کار نگذارید این درخواست اجرایی نمی شود. صحبت ما این است چرا تولیدکننده را بازی می دهید مگر واردات ماشین آلات چقدر زمان می‌برد که این صنعت باید برای تهیه الزامات تولید با مشقت روبه رو باشد.

این فعال صنعت کفش با اعلام اینکه چرا هیچ حمایتی از تولیدکنندگان نمی‌شود، گفت:  به صنعت کفش ارز تالار دوم تخصیص پیدا کرده و همین امر باعث افزایش قیمت تمام کالاها شده است. زیرا 70 تا 80 درصد مواد اولیه کفش وارداتی است. از دولت درخواست های متعددی کردیم که لااقل ارز یکسری از مواد اولیه را تالار اولی بدهند تا بتوانیم اقدامات لازم را در کاهش هزینه‌های تولید انجام دهیم ولی این موضوع هم در بلاتکلیفی قرار دارد.

 وی افزود: بانک مرکزی ارز مورد نیاز این صنعت  را تأمین نمی‌کنند از آن  طرف مهلت تخصیص ارزمان  به اتمام می رسد و باید مجددا 40 روز در صف تخصیص ارز بایستیم. کفاش که نمی‌تواند به خاطرمواد اولیه به ایتالیا برود و برگردد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید