کفش طبی !کفش ارتوپتیک !کفش آناتومیک !

0
61
کفش طبی
کفش طبی

کفش طبی !کفش ارتوپتیک !کفش آناتومیک !

بخش آخر

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، مواردی که استفاده از کفش طبی توصیه می‌‌شود و معمولا نتایج مطلوبی را به دنبال دارد:

پس از جراحی پا
تورم در ناحیه مچ یا کف پا
پلانتار فاسیا
صافی کف پا یا افتادگی قوس کف پا
انگشت چکشی
بونیون
خار پاشنه
آرتروز
دیابت


بیشتر این موارد در جامعه شناخته شده اند و افراد دچار این عارضه‌ها به خوبی علایم و مشکلات ایجاد شده را می‌شناسند .معمولاً استفاده از کفش طبی در افرادی که دچار مشکلات مرتبط با پا و مچ هستند و استخوان‌های این ناحیه تناسب خوبی با هم ندارند و در هنگام راه رفتن دچار درد و ناراحتی می‌شوند توصیه می‌گردد. در این شرایط پزشک متخصص ارتوپدی پوشیدن کفش طبی یا استفاده از کفی طبی را توصیه می‌کند.
 محافظت از پاها یکی از مهمترین مسائل در ارتقای کیفیت زندگی است. در صورتی که به خوبی از پاهای شما محافظت نشود شما دچار اختلالات دردناک پا از قبیل پلانتار فاسیا و صافی کف پا خواهید شد .درد و ناراحتی حاصل از این اختلالات باعث محدود شدن توانایی حرکتی شما در بلند مدت خواهد شد. استفاده از کفش طبی به محافظت از انحنای پاها و سایر نقاط پا کمک خواهد کرد. کفش طبی با ایجاد یک کفی مناسب برای پا از آن محافظت می‌کند تا دچار ناهنجاری‌های بیشتر نشود. کفش طبی همچنین می‌تواند به اصلاح سایر مشکلات پا بپردازد و از بدتر شدن اختلالات موجود پیشگیری نماید و درد شما را نیز کاهش دهد. اما عموما بخش قابل توجهی از مخاطبان کفش‌های طبی افراد دیابتی هستند.کفش طبی در ارتباط با افراد دیابتی موضوعی حساس بوده و می‌تواند مساله‌ای منتج به مرگ و زندگی باشد.

بالاتر بودن قند در افراد دیابتی باعث آسیب اعصاب انتهایی اعضای بدن مخصوصا در پا و انگشتان پا می‌شود و بزرگترین مشکل افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی این است که آنها درد و ناراحتی در پای خود را احساس نمی‌کنند و مشکل آنها زمانی بدتر می‌شود که اختلالات ایجاد شده در پا به مرحله نهایی رسیده باشد. درمان نکردن اختلالات پا و توجه نکردن به آنها می‌‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار جدی شود که بیمار به درمان گسترده و فوری نیاز خواهد داشت . بطوریکه فرد تا مرحله آسیب جدی، اطلاعی از تخریب بافت‌های پا و انگشتان ندارد و معمولا در سنین بالا به علت توجه کمتر و کنترل کمتر و یا کوچکترین آسیب و بی‌دقتی هنگام گرفتن ناخن‌ها باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیر می‌گردد که در صورت عدم درمان ممکن است منتج به قطع انگشتان یا حتی پا یا مرگ گردد. استفاده از کفش طبی برخلاف سایر کفش‌های معمولی فضای بیشتری را در اختیار پا قرار می‌دهد تا پاها آزادانه حرکت کنند و گردش خون به خوبی انجام گیرد. این نوع کفش‌ها می‌توانند هرگونه درد مرتبط با عصب را کاهش دهند و احساس بهتری را در بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتی ایجاد کنند.
 به طور متوسط هر فرد در طول روز ده هزار گام بر می‌دارد. در صورتی که شما از کفش مناسبی استفاده نکنید در هنگام راه رفتن دچار درد و ناراحتی خواهید شد. بهترین راه به منظور پیشگیری از بروز درد در هنگام راه رفتن پوشیدن کفش طبی مناسب است که به خوبی با پای شما تناسب دارد و می‌تواند از آنها محافظت کند. کفش طبی شباهت زیادی به کفش‌های استاندارد دارد و تنها تفاوت آنها این است که قسمت پنجه کفش طبی بزرگتر است و فضای بیشتری را در اختیار انگشتان قرار می‌‌دهد تا از فشرده شدن آنها پیشگیری کند. انواع مختلفی از کفش‌های طبی می‌توانند به افرادی که در طول روز فعالیت جسمانی زیادی دارند کمک کنند تا دچار درد و ناراحتی نشوند. کفش طبی به نحوی طراحی و ساخته می‌‌شود که از میزان ساییده شدن پاها در دو طرف کاسته شود. پاشنه کفش طبی باعث می‌‌شود که پاها در هنگام راه رفتن به سمت بالا و پایین ساییده نشوند که این موارد در کنار یکدیگر به کاهش درد و ناراحتی شما کمک خواهند کرد.


 مشکلات مرتبط با قوس کف پا و بد شکلی کف پا علت اصلی درد کف پا در تعداد بسیار زیادی از افراد است. در مواردی که شما دچار مشکلات مرتبط با قوس کف پا هستید در هنگام راه رفتن درد بسیار زیادی را تحمل خواهید کرد. در صورتی که هر چه سریع‌تر به درمان این مشکلات نپردازید درد و ناراحتی شما افزایش خواهد یافت و در نهایت شما دچار آسیب دیدگی جدی خواهد شد که در برخی موارد برای درمان آن به انجام عمل جراحی نیاز خواهید داشت. در صورتی که شما از کفش طبی استفاده کنید میزان آسیب دیدگی پا و ساختارهای آن به حداقل می‌رسد و بافت نرم این ناحیه توانایی ترمیم خود را به دست خواهد آورد. پوشیدن کفش طبی علاوه بر رفع مشکلات پا به حفظ و بهبود قوس کف پا کمک خواهد کرد. مراقبت روزانه از پاها ریسک بروز اختلالات جدی‌تر در آینده را به حداقل می‌رساند.
هنگام خریدن کفش حتماً هر دو جفت آن را بپوشید و کمی راه بروید. در طول مدت اندازه و شکل پاها تغییر می‌‌‌کند. تعداد زیادی از افراد پاهای کشیده و برخی دیگر پاهای پهن‌تری دارند و باید در هنگام خرید کفش این مسئله را مد نظر قرار دهند و کفشی را تهیه کنند که به خوبی با پای آنها تناسب دارد و پاسخگوی نیازهای جسمانی آنها نیز است.
نکته جالبتر اینکه معمولا اندازه پای چپ و راست نیز دقیقا هم اندازه نیست و باید این را بدانیم که با توجه به میدان‌های مغناطیسی اطراف زمین و جهت چرخش کره زمین و نهایتا جریان خون بیشتر در سمت راست معمولا اعضای سمت راست بدن به مقدار بسیار اندکی بزرگتر از اعضای سمت چپ هستند که این مطلب شامل پاها نیز می شود‌.
کفشی را انتخاب کنید که با شکل پای شما مطابقت دارد . هنگامی ‌که قصد خرید کفش را دارید انواع مختلفی از کفش‌ها را امتحان کنید و به دنبال کفشی باشید که به خوبی با پای شما تناسب دارد. از انتخاب کردن کفش‌هایی که خیلی تنگ، خیلی بزرگ یا پاشنه بلند هستند خودداری کنید. البته پاخور یا شکل خط احاطه کننده کفش و سبک‌های مختلف آن نیز موضوع پیچیده‌ای است که در این مقاله نمی‌گنجد و در فرصت‌های بعدی به آن می‌پردازیم. در صورتی که کفش شما در لحظه انتخاب بسیار تنگ یا بزرگ باشد بعداً باعث آسیب دیدگی پای شما خواهد شد.
باید طول و عرض کفش با پای شما تناسب داشته باشد در غیر اینصورت اگر هنگام راه رفتن یا دویدن پاهای شما با زمین تماس پیدا کند شما دچار درد پا و آسیب دیدگی خواهید شد.
اطمینان حاصل کنید که قسمت سینه کفش به خوبی با پای شما تناسب دارد زیرا مطابقت صحیح کفش با پا به شما برای خم کردن پاهای خود کمک می‌کند و می‌توانید به راحتی راه بروید یا بدوید.
باید پاشنه شما به خوبی درون کفش قرار بگیرد و به همین دلیل از پوشیدن کفش‌هایی که پاشنه خیلی بلندی دارند یا کفش بدون پاشنه خودداری نمایید.
باید کفش شما با نوع فعالیت جسمانی و زمان انجام فعالیت ورزشی‌تان تناسب داشته باشد زیرا شکل و اندازه پا در طول روز و در شرایط مختلف تغییر می‌کند به عنوان مثال پس از ورزش کردن، در هوای گرم، در صورت افزایش وزن یا نشستن و ایستادن به مدت طولانی شرایط پا تغییر می‌کند. هنگام خریدن کفش به خاطر داشته باشید که به طور کلی پای شما پس از فعالیت ورزشی بزرگتر می‌شود به همین دلیل باید کفش خود را با در نظر گرفتن این نکته خریداری کنید.
با کفشی که انتخاب کرده اید کمی راه بروید تا از راحت بودن آن اطمینان حاصل کنید.
معمولا توصیه می‌شود بعد از ظهر که به مقدار مشخصی از فعالیت کاری پرداخته اید جهت خرید و انتخاب کفش اقدام کنید.
در جمع بندی مبحث این شماره باید گفت کفش خوب ویژگی‌هایی دارد که مفصل به آن پرداختیم اما کفش طبی کفشی است که برای جلوگیری از احتمال بیماری یا در راستای رفع بیماری یا اثرات آن استفاده می شود.


مسعود موفقی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید