چگونه عکس های رسانه های اجتماعی می توانند بر تصویر بدن تأثیر بگذارند

0
307
1

همانطور که همه ما می دانیم، پلتفرم های رسانه های اجتماعی به کاربران این امکان را می دهند که عکس هایی را که پست می کنند ویرایش و دستکاری کنند و در نتیجه ظاهر آنلاین خود را مدیریت کنند. هنگامی که توسط دیگران مشاهده می شود، این عکس ها ممکن است در نهایت به عنوان تصویری از واقعیت درک شوند. علاوه بر این، وقتی دیگران را شبیه به خود می‌دانیم، بیشتر با آنها همذات پنداری می‌کنیم و در نهایت ما را به مقایسه سوق می‌دهد.

چگونه رسانه های اجتماعی می توانند بر تصویر بدن تأثیر منفی بگذارند

تصویر بدن به دیدگاه شما از ظاهر بدن و مقایسه آن با استانداردهای اجتماعی اشاره دارد. یک تصویر منفی از بدن می تواند باعث انتظارات غیر واقعی از ظاهر بدن شما شود و می تواند منجر به رفتارهای ناسالم مانند اختلال در غذا خوردن شود.

یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان داد که بین زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی، تصویر منفی بدن و اختلال در غذا خوردن ارتباط وجود دارد. این امر به‌ویژه زمانی صادق بود که شرکت‌کنندگان در محتوای مربوط به ظاهر، مانند حساب یک مربی تناسب اندام یا مدل در اینستاگرام، پیمایش می‌کردند.

در اینجا برخی از راه‌های دزدکی وجود دارد که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند درک شما از بدنتان را تحریف کنند:

مقایسه های ثابت

یکی از راه‌هایی که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به تصویر بدن شما آسیب برسانند، قرار دادن شما در معرض تصاویری از انواع بدن «ایده‌آل‌شده» است که باعث می‌شود خودتان را با آنها مقایسه کنید. برای اینکه در این دام نیافتید می توانید به مشاورین روانشناسی یاری وی  yariway.comمراجعه نمایید.

افراد بر اساس آنچه می بینند و احساس ناراحتی می کنند، زمانی که قادر به برآورده کردن آن ایده ها یا انتظارات از خود نیستند، در نهایت ایده آل های غیر واقعی برای خود ایجاد می کنند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که دانشجویانی که زمان بیشتری را در فیس بوک می گذرانند، تصویر بدنی ضعیف تری دارند. محققان به این نتیجه رسیدند که “زنان جوانی که زمان بیشتری را در فیس بوک می گذرانند ممکن است بیشتر در مورد بدن خود احساس نگرانی کنند زیرا ظاهر خود را با دیگران (به ویژه با همسالان) مقایسه می کنند.”

این مقایسه ها می تواند بخشی از یک چرخه معیوب باشد.

در یک مطالعه در سال 2021 روی افراد 15 تا 35 ساله، هرچه بیشتر خود را با افرادی که در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند مقایسه کنند، از بدن خود ناراضی‌تر می‌شوند. محققان همچنین خاطرنشان کردند که اگر آزمودنی‌ها قبلاً از بدن خود ناراضی بودند، می‌تواند انگیزه مقایسه خود را با دیگران در رسانه‌های اجتماعی افزایش دهد.

برخی از علائم اختلال خوردن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • وزن کم بدن
  • نوسانات وزن مکرر
  • مخفی کردن غذا یا خوردن به تنهایی
  • نگرانی در مورد وزن بدن یا ظاهر
  • بالا اوردن و پاکسازی

فتوشاپ و فیلترها

فتوشاپ و فیلترها

از بین تمام عکس‌هایی که در فیدهای رسانه‌های اجتماعی خود می‌بینید، احتمال زیادی وجود دارد که اکثر آنها ویرایش شده باشند. طبق نظرسنجی هریس در سال 2017، تقریباً دو سوم آمریکایی‌ها عکس‌های خود را قبل از پست ویرایش می‌کنند.

فتوشاپ و فیلترهایی که تصاویر را تغییر می‌دهند یا ویرایش می‌کنند می‌توانند. .«فتوشاپ و فیلترها افراد و اشیا را در بهترین نور خود نشان می‌دهند. “این یک دنیای فانتزی تحریف شده ایجاد می کند و سطح آنچه را که مردم “بهترین” می دانند افزایش می دهد.”

فیتسپو و تینسپو

عباراتی هستند که حساب‌ها و تصاویر رسانه‌های اجتماعی را توصیف می‌کنند که کاربران را به داشتن تناسب اندام و لاغری تشویق می‌کنند.

محققان به این نتیجه رسیدند که زمان بیشتر صرف شده در فیس بوک منجر به مقایسه بیشتر بدن و وزن و احساسات منفی بیشتر در مورد بدن فرد می شود. همچنین مشخص شد برای زنانی که می‌خواهند وزن کم کنند، زمان بیشتر در فیس‌بوک منجر به علائم اختلال در خوردن می‌شود.

اثرات منفی برای مردان

در حالی که بیشتر مطالعات در مورد رسانه های اجتماعی و تصویر بدن بر روی زنان متمرکز است، یک مطالعه در سال 2020 اثرات مشابهی را در مردان نشان داد.

برای مردان، تکثیر تیپ بدنی لاغر و پر از عضله در رسانه های اجتماعی می تواند منجر به نارضایتی از بدن و بدشکلی عضلانی شود. دیسمورفی عضلانی – نوعی از بدشکلی بدن – زمانی است که فرد متوجه شود بدنش به اندازه کافی عضلانی یا لاغر نیست. این می تواند باعث شود افراد در مقادیر ناسالم ورزش کنند و ممکن است منجر به اختلال در تغذیه شود.

  • چگونه رسانه های اجتماعی می توانند مثبت بودن بدن را تقویت کنند

تأثیرات منفی رسانه‌های اجتماعی بر تصویر بدن به خوبی ثبت شده است، اما رسانه‌های اجتماعی نیز می‌توانند تأثیر مثبتی بر تصویر بدن شما داشته باشند.

محتوای مثبت بدن و جوامع

یک مطالعه استرالیایی در سال 2019 زنان 18 تا 30 ساله را پس از مشاهده محتوای مثبت بدن در اینستاگرام مورد بررسی قرار داد. محتوای مثبت بدن به دنبال نشان دادن قدردانی و پذیرش برای همه انواع بدن است. محققان به این نتیجه رسیدند که پس از مشاهده محتوای مثبت، زنان نه تنها احساس بهتری نسبت به بدن خود داشتند، بلکه روحیه بهتری نیز داشتند.

مردم تمایل دارند آنچه را که می‌بینند تقلید کنند یا انتظارات خود را بر اساس آنچه دیگران انجام می‌دهند یا ظاهرشان تنظیم می‌کنند». حامیان مثبت بودن بدن و چهره‌های تأثیرگذار قطعاً توانایی منحصربه‌فردی در ایجاد تأثیر مثبت بر نحوه نگرش افراد به خود و بدن‌شان دارند، به‌ویژه وقتی صحبت از جوانان می‌شود.»

اینستاگرام در مقابل نمایش واقعیت

اینستاگرام در مقابل نمایش واقعیت

یکی از گرایش‌هایی که هدف آن افشای استانداردهای عملکردی و فوق‌العاده‌ای رسانه‌های اجتماعی است، تصاویر «اینستاگرام در مقابل واقعیت» هستند. این تصاویر اغلب یک عکس ویرایش شده از شخصی را در بهترین زاویه در کنار یک عکس “واقعی” نشان می دهند که نقص های او را نشان می دهد.

محققان دریافتند که زنان پس از دیدن تصاویر “واقعیت” یا “اینستاگرام در مقابل واقعیت” در کنار هم، احساس نارضایتی کمتری از بدن خود دارند.

نکاتی برای تقویت رابطه سالم با رسانه های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند بر تصویر بدن، خلق و خو و سلامت روان کلی شما تأثیر منفی بگذارند، اما راه‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد. در اینجا سه ​​پیشنهاد برای ایجاد یک فید مثبت تر وجود دارد:

1. استراحت کنید. اگر بعد از پیمایش احساس کردید که بدتر می‌شوید، یک قدم به عقب برگردید و ببینید بعد از جدا شدن چه احساسی دارید. اگر احساس بهتری دارید، شرم آور نیست که گوشی خود را برای مدتی، چه چند ساعت، چند روز یا چند هفته کنار بگذارید. یک مطالعه در سال 2022 نشان داد حتی یک استراحت یک هفته‌ای می‌تواند برای تقویت خلق و خوی شما کافی باشد.

2. اکانت هایی را که حس خوبی به شما نمی دهند آنفالو کنید. توجه کنید که کدام حساب ها، افراد و تصاویر شما را بالا می برند. یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که می‌توانند انجام دهند این است که شروع به جایگزینی محتوایی کنند که باعث می‌شود احساس بدتری داشته باشند، با محتوایی که باعث می‌شود هنگام مصرف آن احساس بهتری داشته باشند.

3. یک جامعه پیدا کنید. حساب‌های مثبت بدن را دنبال کنید و به گروه‌های حمایتی بپیوندید که می‌توانند به تغییر ذهنیت شما در مورد انواع بدن «ایده‌آل» کمک کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید