هفت ماده اولیه در ساخت کفش را بشناسیم

0
116
ماده اولیه کفش
ماده اولیه کفش

هفت ماده اولیه در ساخت کفش را بشناسیم

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از سفیراسپرت، مهمترین ویژگی در طراحی کفش، الگوی استفاده شده برای شکل و ظاهر کفش نیست بلکه مواد اولیه ای است که کفش از آن ساخته شده است. در این مقاله قصد داریم هفت ماده اولیه در ساخت کفش را مورد بررسی قرار دهیم و نکان مثبت و منفی هر یک را بیان کنیم. هفت ماده ای که بیشتر در تولید کفش استفاده می شود چرم، منسوجات، مواد مصنوعی، لاستیک، فوم یا کف، جین و بوم است.

ماده اولیه کفش

کفش ها با استفاده از مواد اولیه متنوعی ساخته می شوند و دارای طرح های متنوعی هستند. انتخاب یک کفش مناسب باعث می شود که فکر کنید روی ابرها راه می روید. این دسته از کفش ها حمایت خوبی از پاهای شما می کنند و در طول فعالیت های روزانه شما را همراهی خواهند کرد.

ماده اولیه کفش چیست؟

طراحان ده ها نوع ماده اولیه ساخت کفش را برای انتخاب در اختیار دارند. رایج ترین مواد اولیه ساخت کفش عبارتند از فوم، لاستیک، پلاستیک، منسوجات و مواد مصنوعی. هر برند و طراح مواد اولیه کفش خاص خود را انتخاب می کند. طراحان همچنین مکان و زمان پوشیدن کفش را در نظر می گیرند.

 برای مثال کفش های دو به مواد متفاوتی نسبت به کفش های بوکس نیاز دارند. هر ماده اولیه ساخت کفش کاربرد خاص خود را دارد و ویژگی های منحصر به فردی به کفش می دهد. منسوجات استفاده شده به عنوان ماده اولیه عبارتند از پنبه؛ ابریشم مصنوعی، لیکرا، نایلون و پلی استر.

ساخت کفش - شهر کفش

مغزی

آیا یک جفت کفش پارچه ای در کمد خود دارید؟ این کفش ها معمولا در تابستان پوشیده می شوند و جدیدا از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. آنها با استفاده از پارچه های متمایز و مغزی هایی شبیه طناب ساخته می شوند. شما می توانید قیطان و توری را در کفش های پارچه ای تخت و کفش های پاشنه بلند مشاهده کنید.

نوع دیگری از مواد مغزی را می توان در کفش های چرم پیدا کرد. در حالی که ظاهر این نوع کفش ها شبیه کفش های پارچه ای است، معمولا ار چرم ساخته می شوند و برای ساخت کفش هایی مانند کفش های راحتی و چلسی استفاده می شوند.

بوم ماده اولیه کفش

چیزی که بوم را منحصر به فرد می کند این است که یک ماده اولیه کفش است که با استفاده از کنف ساخته شده است. این ماده اولیه کفش، جایگاه خود را در صنعت کفش پیدا کرده است. معمولا مواد بوم را در کفش های کتانی و کفش های تابستانی پیدا خواهید کرد. اکثر کفش هایی که رویه بوم دارند دارای زیره ای لاستیکی برای پوشش و دوام بیشتر هستند.

زیره کفش -شهر کفش

چوب پنبه

چوب پنبه یکی از مواد اولیه کفش است که جایگزینی برای چرم محسوب می شود و همان ظاهر و ویژگی های منحصر به فرد چرم را به شما می دهد. اما لازم است بدانید که کفش های چوب پنبه ای در طول زمان ظاهرشان تغییر می کند.

چوب پنبه به دلیل تأثیر محدودی که بر محیط زیست دارد، به یک ماده محبوب برای کفش تبدیل شده است. در حالی که می توان از چوب پنبه به جای چرم برای تقریباً هر نوع کفشی استفاده کرد، اما برای کفش های کتانی یک انتخاب محبوب است.

ماده اولیه در ساخت کفش

 

ماده اولیه چرم استفاده شده در ساخت کفش

چرم، ماده ای انعطاف پذیر و در عین حال مقاوم است. به همان اندازه که کفش چرم، محکم و انعطاف پذیر است، الاستیک یا کشسانی هم است. بنابراین می تواند به راحتی کشیده شود و در برابر پاره شدن و سایش هم مقاومت می کند. این ماده قابل تنفس است و گرما را عایق بندی کرده و به تنظیم دما کمک می کند. همه اینها باعث می شود کفش های چرمی بهتر از بسیاری از کفش ها با پای فرد، سازگار باشد. بنابراین جای تعجب نیست که چرم یکی از متداول ترین موادی است که تولید کنندگان (به ویژه در ساخت کفش های لباس مردانه) از آن استفاده می کنند. منسوجات ساخته شده از چرم در طیف گسترده ای از رنگ ها و انواع مختلف موجود است. از آنجا که چرم از پوست حیوانات ایجاد شده است، کفش های چرمی نیز می توانند نقص جزئی داشته باشند. اشکالاتی که در کفش های چرمی وجود دارد شامل موارد زیر است: اولا چرم در مقایسه با سایر مواد کفش گران است. ثانیا چرم سنگین است. ثالثا چرم تصفیه نشده در برابر آب آسیب پذیر است. رابعا در شرایطی کفش چرمی هم می تواند بسیار گرم باشد.

کفش چرم -شهرکفش

چرم گاوی ماده اولیه کفش

رایج ترین ماده اولیه ساخت کفش، چرم گاوی است. به دلیل دوام و کشش و البته سبک ها و رنگ های مختلفی که دارد استفاده می شود. زیبایی کفش های چرمی در این است که به پاهای شما قابلیت تنفس را می دهد و راحت است. 

در حالی که اکثر چرم های مورد استفاده برای کفش هنوز از نوع سنتی هستند، چرم گیاهی یا چرم وگان در حال تبدیل شدن به یک جایگزین محبوب است. چرم سنتی معمولا دارای قیمت بالاتری نسبت به چرم گیاهی مصنوعی است.

آشنایی با انواع کفش و راهنمای خرید کفش مناسب

ماده اولیه در ساخت کفش

منسوجات

برای ساخت کفش از پارچه نیز استفاده می شود. منسوجات پارچه ای مانند چرم در طیف گسترده ای از رنگ ها و انواع مختلف موجود است. کفش های پارچه ای از الیاف مختلف ساخته می شومد. این نوع کفش ها، به صورت بافتنی هم موجود می باشند.

ماده اولیه در ساخت کفش

متداول ترین پارچه هایی که برای ساخت کفش استفاده می شود عبارتند از:

  • پنبه
  • پلی استر
  • پشم
  • نایلون

کفش های پارچه ای را می توان در ابریشم مصنوعی، لیکا و پلی پروپیلن نیز یافت. یکی از مزیت های اصلی کفش های پارچه ای، تطبیق پذیری آنها در سبک ها و طرح های مختلف است. منسوجات پارچه ای همچنین دارای خصوصیات فیزیکی خاص خود هستند که باید هنگام خرید یا پوشیدن آن ها در نظر گرفته شوند، مانند تنفس کفش، میزان پشتیبانی که کفش ارائه می دهد و گرم یا خنک بودن کفش)

مواد مصنوعی در ماده اولیه در ساخت کفش

کفش های ساخته شده از مواد مصنوعی با نام های مختلفی در بین مردم و تولید کنندگان و فروشندگان کفش شهرت دارند. نام هایی از قبیل چرم PU یا به اصطلاح ساده ترPU، چرم مصنوعی و مصنوعی. این نوع کفش ها معمولا به صورت کامپوزیت های دو لایه توسط انسان ساخته می شوند. یکی از این دو لایه، یک سطح خارجی است که به یک لایه پشتی متشکل از الیاف پلی استر چسبیده است.  با توجه به قیمت پایین تر این نوع مواد اولیه از مواد اولیه مصنوعی برای ساخت کفش های ارزان قیمت و مقرون به صرفه و هم چنین برای ساخت کفش های ورزشی استفاده می شود. مانند مصنوعات نساجی، مواد مصنوعی نیز در رنگ ها و بافت های متنوعی عرضه می شوند. کفش های ساخته شده از مواد مصنوعی با کیفیت پایین ممکن است سطح کاملا صافی نداشته باشند، حتی ممکن است این کفش ها چین و چروک داشته باشند.

مزیت کفش های ساخته شده از مواد مصنوعی این است که در مقایسه با سایر کفش ها برای تولیدکننده، نسبتاً ارزان قیمت است و برای مصرف کننده کاملاً ارزان است. از آنجا که دوام این ماده نسبت به نمونه های ساخته شده از چرم و نساجی کمتر است، کفش های مصنوعی سریعتر خراب می شوند و اغلب به تعویض نیاز دارند. همین عامل باعث می شود که فرد به جای خرید یک کفش در یک بازه زمانی مشخص، باید دو یا چند کفش مصنوعی خریداری کند.

 لاستیک

در کفش بیشتر از لاستیک، برای ساخت زیره و کف کفش استفاده می شود نه برای ساخت خود کفش. اگرچه همین ماده لاستیکی در ساخت کفش های ورزشی مانند کفش های مخصوص دویدن و کفش های تنیس از محبوب ترین ها است. در حالی که در طول همه این سال ها، بیشتر لاستیک کفش ها از پلی استر ساخته شده است، اما یک لاستیک طبیعی که از نظر محیط زیست سازگار است، به عنوان یک گزینه جایگزین، محبوبیت بیشتری دارد.

نایلون

نایلونی یکی از منسوجات ساخت دست بشر است که برای طراحانی که می خواهند رنگ هایی را به طرح های خود اضافه کنند، انتخابی مناسب است. می توانید نایلون را در طراحی داخلی یا بیرونی کفش استفاده کنید تا ظاهری متمایز به آن ببخشید. نایلون برای کفش های تابستانی ماده ای محبوب محسوب می شود چون دارای وزن سبک و دوام بالا است.

کفش پلاستیکی -شهرکفش

اگر طرفدار کفش های کتونی هستید به احتمال زیاد به کفش های کتونی نایلونی برخورد کرده اید. این نوع کفش ها انعطاف پذیری و قابلیت تنفس عالی را ارائه می دهند. نایک یکی از اولین برندهای کفش های کتونی بود که از نایلون در کفش های کتونی خود استفاده کرد. سپس به سرعت آدادیس از این سبک پیروی کرد.

انواع زیره کفش را بشناسیم

فوم

ماده اولیه در ساخت کفش

فوم متداول ترین ماده ای است که برای پشتیبانی کفش ها از انواع مختلف، اعم از کفش های چرمی، کفش های پارچه ای، کفش های مصنوعی یا حتی کفش های لاستیکی استفاده می شود. انواع مختلفی از فوم برای ساخت کفش ها استفاده می شوند. اما اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی داشته باشیم فوم به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود: فوم سلول باز و فوم سلول بسته. در فوم سلول باز، مواد نفوذپذیر هستند و به آب و هوا اجازه عبور می دهند. در فوم سلول بسته، این سلولهای باز مهر و موم شده اند و از خروج گازهای داخل کفش جلوگیری می کنند.

فوم سلول باز که به کف KFF یا KF نیز معروف است، از پلاستیک پلی اورتان ساخته شده است و نرم تر از فوم سلول بسته است. فوم سلول باز را اغلب می توان در قسمت بالایی کفش (یقه ها) و قسمت زبان کفش ها یافت. انواع مختلفی از فوم سلول باز وجود دارد که بازترین نوع این فوم ها، فوم شبکه ای است که اغلب برای ایجاد ویژگی های تهویه در کفش استفاده می شود.

فوم سلول بسته، ماده متراکم تری است که معمولاً برای ساخت قسمت میانی کفش استفاده می شود. انواع فوم سلول بسته شامل پلی اورتان و پلی اتیلن، کف EVA، نئوپرن و لاتکس است. هر نوع فوم سلول بسته ویژگی های خاص خود را دارد، مانند ضد آب بودن یا خاصیت ارتجاعی.

دانستن مواد مختلفی که در ساخت کفش رایج است، در انتخاب کفش مناسب و متناسب با نیازهای آن زمان فرد بسیار کمک می کند. درک انواع مختلف مواد اولیه سازنده کفش، کیفیت هر یک از این مواد، نحوه نگهداری هر نوع کفش و مزایا و معایب احتمالی هر نوع کفش، به شما در انتخاب و خرید کفش بسیار کمک می کند.

کفی مموری فوم چیست؟

بوم یا کانواس در ماده اولیه در ساخت کفش

بوم یا کنف هم یک ماده اولیه در ساخت کفش است. به طور معمول در ساخت کفش های کتانی از این نوع ماده اولیه استفاده می شود. جدیدا بیشتر شرکت ها استفاده از بوم را برای ساخت کفش در نظر گرفته اند زیرا این مواد، به لحاظ خلاقیت و کاربرد تنوع زیادی دارند. کفش های ساخته شده از این نوع ماده به راحتی تمیز می شوند. هم چنین کفش های ساخته شده از کنف یا کتان در رنگهای بسیار متنوع و مختلفی موجود هستند.

البته از آنجا که کفش های ساخته شده از بوم یا کنف در رنگ های متنوعی قرار دارند، جستجو برای خرید یک جفت کفش بوم جدید، کار سختی خواهد شد. علاوه بر این، بر خلاف چرم، بوم کشش چندانی ندارد. هم چنین کفش ساخته شده از بوم یا کنف شما را در معرض آسیب مچ پا و در کل آسیب دیدگی پا قرار می دهد، زیرا از مچ پا پشتیبانی نمی کند.

جین یا DENIM

جین یک ماده اولیه برای تولید لباس و مخصوصا شلوار بود ولی در طول سال ها، استفاده از جین از نقش سنتی آن در ساخت لباس به تولید کفش تبدیل شده است. جین به عنوان یک کفش مد جدید، برای افرادی که به دنبال کفش های مد جدید هستند، تبدیل شده است. از این کفش برای ایجاد انواع کفش ها از باله و کفش ورزشی و کفش تخت گرفته تا صندل لا انگشتی گوه ای استفاده می شود. از آنجا که جین یک پارچه است، تمیز کردن کفش های جین شما به آسانی پرتاب کردن آنها در ماشین لباسشویی است. همچنین در مقایسه با سایر مواد مانند چرم، کفش های ساخته شده از جین مقرون به صرفه تر هستند.

نئوپرن

ماده اولیه کفش های کتونی، نئوپرن است که در چکمه ها و کفش ها دیده می شودو جذابیت نئوپرن به خاطر توانایی خاصی که در گرم نگه داشتن پاهای شما دارد می باشد. این ماده برای استفاده در کفش های زمستانی و کفش های تخصصی مانند موج سواری طراحی شده است. اگر در منطقه یا با شرایط آب و هوایی سرد زندگی می کنید، نئوپرن ماده ای است که باید هنگام انتخاب کفش به آن توجه کنید. یکی از مواردی که باید در نظر گرفت این است که نئوپرن کش نمی‌آید، به این معنی که باید سایز مناسبی را انتخاب کنید، زیرا کفش‌ها هنگام پوشیدن و درآوردن کششی را تجربه نمی کنند.  

لاکرا یا اسپندکس ماده اولیه کفش

لاکرا یا اسپندکس یکی دیگر از منسوجات محبوب و دست ساز است که اغلبی در کفش های اسپرت پیدا می شود. معمولا به دلیل کششی که دارد در ساخت کفش استفاده می شود. این ماده اغلب در کفش های مخصوص رقص استفاده می شود چون سبک و نرم هستند.

ابریشم

وقتی به کفش های ابریشمی فکر می کنیم، کفش‌های پوینت در ذهنمان تداعی می شوند.در قرن نوزدهم از ابریشم برای رویه کفش استفاده می شد در حالی که از چرم برای قسمت داخلی و زیره کفش استفاده می شد. حالا هم از ابریشم در کفش های مخصوص رقص و کفش عروس استفاده می شود. چون ظاهری براق و متمایز با رنگی ملایم را ایجاد می کند.

قیمت کفش چرم -شهرکفش

ژاکارد

یکی دیگر از ماده اولیه کفش ژاکارد است. این ماده دارای دوام و کشش عالی است. نکته ای که باید در نظر داشت این است که ژاکارد به عنوان یک ماده لوکس در نظر گرفته می شود زیرا با استفاده از دستگاه بافندگی تولید می شود و ساخت آن پر هزینه و زمان بر است. این ماده در قرن 18 به محبوبیت رسید و زیبایی پاریسی خود را تا به امروز حفظ کرده است.

خرید صندل -شهرکفش

مخمل

اگر از طرفداران لوفر هستید، به احتمال زیاد کفش های مخمل را دیده اید. این ماده را می توان در کفش های راحتی معمولی تا کفش های پاشنه دار مشاهده کرد. این ماده مناسب کفش های مهمانی است. نرم است و ظرافت خاصی را به استایل شما می بخشد. مخمل با استفاده از الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته شده است و تنفس زیادی را به شما ارائه می دهد.

کفش مخملی -شهر کفش

رافیا ماده اولیه کفش

یکی دیگر از مواد اولیه ای که برای ساخت کفش استفاده می شود رافیا است. شما می توانید این ماده اولیه ساخت کفش را در کفش های تابستانی مشاهده کنید. در حالی که رافیا به طور سنتی برای ساخت صندل یا کفش های ساحلی استفاده می شود، این ماده در کفش های کتونی و پاشنه بلند هم دیده می شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید