شناخت ۹ مدل از انواع چرم

0
240
چرم
چرم

شناخت ۹ مدل از انواع چرم

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از ویرگول، شناخت انواع چرم: چرم ماده ای طبیعی است که با دوام که از پوست حیوانات ساخته می شود.امروزه در صنعت های پوشاک ، کیف و کفش کاربرد بیشتری دارد. چرم شتر مرغ در مقایسه با چرم سایر حیوانات دارای تفاوت ها و برتری هایی میباشد که در ادامه با آن آشنا می شویم.

از مهم ترین تفاوت چرم شتر مرغ با سایر حیوانات شامل:

  • وجود خال هایی در چرم شتر مرغ که در سطح سایر چرم ها دیده نمیشود این برجستگی ها یا اصطلاحا خال ها مربوط به موی پرنده می شود.
  • چرم طبیعی شترمرغ دارای نرمی و لطافت خاصی است که این لطافت در سایر چرم ها دیده نمیشود.
  • چرم شتر مرغ دارای ضخامت کمتر میباشد اما نسبت به چرم های دیگر کمتر دچار شکستگی و یا ترک خوردگی می شود.
  • با وجود اینکه چرم شتر مرغ نسبت به سایر چرم ها نرم تر هستند اما بسیار سخت تر هستند و محصولات بیشتری قابل تولید هستند.
چرم شتر مرغ
چرم شتر مرغ

این برتری ها سبب شده تا چرم شتر مرغ از نظر قیمتی با چرم کروکودیل در رقابت باشد و هم تراز باشد.

چرم شتر مرغ در محصولات لوکس کاربرد دارد و معمولا افراد ثروتمند استفاده می کنند.

همچنین متداول ترین محصولاتی که با چرم شتر مرغ ساخته می شود شامل : تولید کفش، کیف ، کت چرمی ، لوازم جانبی خودرو و مبل و صندلی میباشند.

بصورت کلی چرم ها را نمیتوان دسته بندی کرد زیرا تمامی آنها از پوست حیوانات با کیفیت های مختلف تولید میشود اما در مجموع به دو دسته چرم طبیعی و چرم مصنوعی تقسیم میشوند ( برای آشنایی بیشتر و راه های تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی اینجا کلیک کنید.)

چرم ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند که افراد با توجه به علایق شخصی و دیدگاه های خود ، انواع چرم را انتخاب میکنند.در ادامه با معروف ترین انواع چرم آشنا خواهیم شد:

  • چرم نبوک

گونه ای چرم مینیاتوری است که از چرم اصلاح شده ساخته شده است ولی مورد پرداخت یا همان دباغ قرار نگرفته است.سطح چرم نبوک برس خورده و صیقل داده شده است.چرم نبوک مشابه به جیر است با قیمتی بالاتر و ضخامت بیشتر.

  • چرم هورس

در این نوع چرم میتوان از چرم ها طبیعی بزی ، گاوی و شتری ، نوع هورس تولید کرد.در چرم هورس با اعمال نوعی واکس به سطح چرم فول گرین(چرمی که ورقه ورقه نشده است) ، از حالت صاف بودن خارج شده و ظاهری مخملی شکل و نرم به خود میگیرد.

در این نوع چرم با گذر زمان شکل ظاهری آن تغییر میکند و سایه روشن می شود که این اتفاق سبب می شود تا چرم شکلی کهنه به خود بگیرد. ضخامت و ایستادگی این نوع چرم قابل تحسین است.

  • چرم جیر

چرم جیر از لایه زیرین پوست حیوانات (نزدیک ترین لایه به گوشت) ساخته می شود.سطح چرم جیر سنباده و صیقل داده شده است . نرم تر و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به چرک نوبوک دارد.از معایب چرم جیر میتوان آسیب پذیر بودن آن در برابر لکه اشاره کرد.

ابتدا چرم چیر در تولید دستکش کاربرد داشت اما با گذشت زمان به صنعت کیف و کفش و جلیقه نیز وارد شده است.

  • چرم اشبالت

این نوع چرم ، از قسمت براق و شفاف چرم برداشته شده است و بصورت سطحی دباغ شده است.از مهم ترین مزایای چرم اشبالت میتوان به برش آسان و مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد.

جنس اشبالت طبیعی معمولا محکم و ظاهری مخملی شکل دارد. چرم اشبالت در صنایع کیف دوزی، چرم دوزی ، مبل و صندلی کاربرد دارد.

  • چرم الگانت

یکی از پرطرافدار ترین انواع چرم ها میتوان به چرم الگانت اشاره کرد که در بین عموم از محبوبیت خاصی برخوردار است.این چرم بسیار نرم و لطیف است.در تولید چرم الگانت از بهترین پوست ها که کاملا صاف و بدون لکه و آسیب هستند استفاده می شود که سطحی صاف و یکدست دارند.

چرم الگانت از گرانترین و لوکس ترین نوع چرم محسوب میگردد. این نوع چرم بیشتر صنعت در تولید کیف پول مشاهده شده است.

  • چرم فلوتر

این چرم معمولا از پوست گاو یا بز ، در رنگ های مختلف ساخته می شود. در ساخت چرم فلوتر پس از مراحل دباغی ، چرم را ۲۴ ساعت در محلول های شیمیایی قرار می دهند تا الیاف چرم نرم تر و  منعطف تر باشد.نتیجه این عمل ساخت چرمی صاف با برجستگی های ملایم میباشد.امروزه استفاده از چرم فلوتر در محصولات خانم ها و آقایان بدلیل استقبال رو به افزایش است.

  • چرم ورنی

نوع چرم طبیعی است که از  یک لایه محافظتی براق روی سطح آن ساخته شده است.تفاوت اصلی چرم ورنی با سایر چرم ها در سبک تر بودن آن است.چرم های ورنی نسبت به چرم های نبوک یا جیر ارزانتر است و همچنین طول عمر کمتری دارد اما جز پر فروش ترین نوع چرم ها محسوب می شود.

  • چرم ناپا

چرم ناپا یک نوع چرم فول گرین (دانه کامل) است . این نوع چرم از مرغوب ترین و گرانترین انواع چرم محسوب می شود.این چرم برای اولین بار در شهر ناپا واقع در کالیفرنیا ساخته شد.

چرم ناپا با استفاده از کروم دباغی می شود و بسیار ظریف و نرم میباشد.جرم ناپا دارای انعطاف پذیری و ماندگاری بالا و خاصیت ضد آب دارد.

  • چرم شرانگ

اصلی ترین تفاوت های شاخص این چرم با سایر چرم ها، بافت دانه دانه و یا بافت سنگی میباشد.چرم شرانگ بدلیل تایم دباغ کوتاه تر دوام بیشتری نسبت به دیگر چرم ها دارد و طول عمر بیشتری خواهد داشت.

این نوع چرم بیشتر در صنعت کیف و کفش و کمربند کاربرد دارد و در برخی موارد در روکش صندلی خودروهای لوکس و مبلمان اداره ها نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید