نمایشگاه مشهد را در تقویم‌ جهانی ثبت می‌ کنیم

مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی عنوان کرد:

0
317
نمایشگاه مشهد را در تقویم‌ جهانی ثبت می‌ کنیم

یکی از نمایشگاه‌های مطرح در حوزه کیف، کفش و چرم، در نمایشگاه‌های مشهد برگزار می‌شود. مشهد یکی از قطب‌های تولید کفش در کشور به‌شمار می‌رود.
درباره نمایشگاه مشهد، مجله اخبار صنعت چرم و کفش با علیرضا سعدزاده مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی گفت‌وگویی انجام داده است.
وی درباره فضای نمایشگاهی مشهد عنوان کرد:‌ فضای نمایشگاه مشهد حدود ۵ هزار مترمربع مفید در ۴ سالن است که حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار متر براساس پلنی که بسته می‌شود، غرفه‌ها را واگذار کرده‌ایم. سالن‌های مفاخر نیز به کفش و چرم اختصاص دارد که ۴ سالن در کنار یکدیگر قرار دارند که به نام سالن‌های مفاخر خراسان به‌نام‌های بهار، ابوسعید، مولوی و انوری نامگذاری شده‌اند. مرکز نمایشگاهی در سال ۱۳۷۲ در فضای باز کارش خودش را آغاز کرده است، ولی در سال ۱۳۷۷ در دولت آقای خاتمی سالن‌ها افتتاح شدند. این سالن‌ها نیز بین سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۴ ساخته شده و سال ۱۳۷۵ یا ۱۳۷۶ افتتاح شده‌اند. یک سالن بزرگ عطار نیز داریم که به واکسیناسیون اختصاص پیدا کرده است که روزی ۵ هزار نفر را واکسن می‌زند و آن سالن دیگر قابلیت نمایشگاهی تا ۵ سال آینده را ندارد. سعدزاده در ادامه با اشاره به ساعت بازدید نمایشگاه عنوان کرد: ساعت بازدید نمایشگاه بین ساعت ۳ تا ۸ بعدازظهر است، ولی اگر محدودیت‌ها تغییر پیدا کند، شاید بتوان ساعت نمایشگاه را اضافه کرد.

ورود کیف و کفش به نمایشگاه مشهد
وی در پاسخ به این پرسش چگونه کفش را نیز وارد نمایشگاه کردید، گفت: چند استان در کشور از جمله آذربایجان‌شرقی، تهران، خراسان، اصفهان، قم و همدان در زمینه تولید کفش پیشرو هستند، طبیعی است اگر نمایشگاه‌هایی قرار باشد در این زمینه برگزار شود، بهتر است که در این مراکز برگزار شود. مشهد بعد از تهران به لحاظ حجم بازار، به‌دلیل تقاضای بیشتری که در شهر مشهد است، بازار بزرگتری به‌شمار می‌رود. میزان کششی که بازار مشهد دارد، به همان نسبت نیز صنایعی چون کیف، کفش و چرم در مشهد رشد پیدا کرده و هم‌اکنون مشهد دومین جایگاه را در زمینه کیف، کفش و چرم به خود اختصاص داده است.
سعدزاده در ادامه خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته تلاش‌های خوبی در این راستا انجام شده است. سال‌های گذشته من مدیرعامل نمایشگاه مشهد بودم و نخستین نمایشگاه با حمایت من برگزار شد و بعد نمایشگاه‌های بعدی را برگزار کردیم و سعی ما بر آن بود تا نمایشگاه کیف، کفش و چرم را مدتی حمایت کنیم و بعد از آنکه این حمایت‌ها برداشته شد، نمایشگاه کیف، کفش و چرم بتواند در منطقه خودش را نشان بدهد.

مزیت مشهد برای صادرات کفش
وی با اشاره به ویژگی شهر مشهد عنوان کرد: شهر مشهد یک ویژگی دارد که ممکن است سایر شهرهای دیگر ما نداشته باشند و آن هم دسترسی به بازار بزرگ افغانستان و آسیای میانه است. یعنی ما به ‌راحتی محصولات خود را از شهر مشهد به تمام افغانستان می‌فرستیم و زبان مشترک و فرهنگ مشترک زمینه این مبادله را راحت‌تر کرده است. آسیای میانه نیز از طریق ارمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان بازار خوبی است که در حوزه کیف و کفش در گذشته نیز حضور داشته‌اند. اما در آن زمان یک برند خوب نداشتیم و قادر نشدیم که در زمینه کیف و کفش روی برندمان به خوبی کار کنیم تا بتوانیم آن را توسعه بدهیم، از همین‌رو در یک دوره‌ای با وجود زمینه رقابتی، بازار را از دست دادیم. اما من فکر می‌کنم که طی هفت تا هشت سال گذشته که در این بازارها حضور نداشته‌ایم، این ظرفیت صرف تولید در کشور ما شده است، هم‌اکنون در کیف و کفش چرمی ما برندهایی داریم که قابلیت عرضه در بازارهای جهانی را دارند.
وی در ادامه یادآور شد: حدود یک سال و نیم گذشته ما یک نمایشگاه کیف و کفش در بغداد برگزار کردیم. در آنجا به یاد دارم که مدیرعامل نمایشگاه بغداد به دیدن نمایشگاه آمد، او به ایتالیا رفت و آمد زیادی داشت، زمانی که کیفیت کالاهای ایرانی و دوخت و ظرافت آنها را دید، متعجب شد، اما زمانی که متوجه شد که قیمت آنها تا چه اندازه پایین است، گمان کرد که شاید چرم ما، چرم مصنوعی باشد و از این‌روست که کالای ۲ هزار دلار را به قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار می‌دهیم. پس از آنکه دوستان چرم مشهد فیلم کارخانه را به او نشان دادند، موضوع برایش جالب بود که چرا برندهای شما در پاساژهای بزرگ ما حضور ندارند.

صنعت کیف، کفش و چرم ایران به خوبی رشد کرده است
مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی در ادامه عنوان کرد: منظور بنده آن است که صنعت کیف، کفش و چرم ما طی هفت و هشت سال گذشته به درستی قادر شده که توسعه پیدا کند و طراحان روز دنیا را بیاورد و براساس نیاز روز طراحی داشته باشد. همچنین توانسته است که ماشین‌آلاتی را وارد کند، بنابراین پس از یک توقف چند ساله نمایشگاه مشهد این ظرفیت را داشته است که جایگاه خودش را در این صنعت پیدا کند.
سعدزاده ادامه داد: امسال در نمایشگاه، خارجی‌ها را نداریم به این دلیل که وضعیت پروازها به دلیل بیماری کرونا همچنان عادی نشده است و در عمل جذب مخاطب خارجی در این شرایط کار ساده‌ای نیست. موضوع دوم، موضوع افغانستان است که هر چند دولت جدید سرکار آمده و ممکن است که دولت طالبان بهتر از دولت قبل هم باشد، ولی یک توقف اقتصادی در آنها ایجاد شده است. در حال حاضر در افغانستان بانک به یک تاجر ۱۲۰۰ دلار بیشتر پول نمی‌دهد و در عمل با این میزان خرج زندگیش می‌چرخد و نمی‌تواند تجارتی را انجام بدهد. در هر صورت امیدواریم که این مشکلات برطرف شود.

نمایشگاه مشهد را به عنوان یک نمایشگاه داخلی نبینیم
وی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم که نمایشگاه مشهد را در سال بعد در ابعاد گستره بین‌المللی ببینیم که حتما ۵ کشور آسیایی در آن حضور داشته باشند. نمایشگاه مشهد را به عنوان یک نمایشگاه داخلی نگاه نکنیم، امیدواریم که در این نمایشگاه تاجرهایی از افغانستان، تاجیکستان و … را ببینیم. موقعیت و ظرفیت‌های مشهد این فرصت را به این کشورها می‌دهد و حتی عراق هم اضافه خواهد شد، هر چند عراق از لحاظ جغرافیایی در دورترین نقطه از مشهد قرار دارد، اما مشهد به‌صورت روزانه در فرودگاه‌ها چند پرواز از بغداد، بصره و نجف دارد. به هر حال دو کشور ۳۰ میلیونی و ۴۰ میلیونی افغانستان در کنار ما هستند که در زمینه کیف و کفش مصرف‌کننده‌های خوبی هم به‌شمار می‌روند که خود هم تولید ندارند. برای این کشورهای هدف، حتی به لحاظ قیمتی نیز می‌توانیم با چین هم رقابت داشته باشیم. دوستان ما که در اسلامشهر کفش ورزشی تولید مي‌کنند، واقعا کیفیت کفش آنها از چینی‌ها بالاتر و قیمت‌شان پایین‌تر است، بنابراین هدف‌گذاری ما برای نمایشگاه مشهد، هدف‌‌گذاری بالاتری است.
سعدزاده ادامه داد: امسال تا مهر به دلیل شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های نمایشگاهی را داشتیم. البته برخی گمان می‌کردند که این تعطیلی تا پایان سال ادامه داشته باشد و سال ۱۴۰۰ فعالیت نمایشگاهی کشور کلا تعطیل باشد. اما با واکسیناسیون گسترده‌ای که انجام شد، فعالیت‌های نمایشگاهی از مهر ماه آغاز به کار شدند و امروز شاهد استقبال از نمایشگاه‌ها هستیم و بعید نیست که شرکت‌های نمایشگاهی اهدافی که در یک سال تعریف کرده بودند را ۶ ماهه به آن دست پیدا کنند، این هدف دور از انتظار نیست.
وی در ادامه یادآور شد: نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی در تهران، امسال هیچ‌یک از عناوین خود را حذف نکرده و تمام آنها را برگزار خواهد کرد. برخی سالن‌هایی که در سال‌های قبل بهره‌برداری نمی‌شد و با اکراه کسی آن را می‌پذیرفت، امسال بر سر این سالن‌ها دعوا است، برای نمونه سالن ۴۳ است. البته احیای نمایشگاه‌ها برای نمایشگاه‌های بزرگ و کلانشهرهاست و بعید می‌دانم که پس از کرونا، نمایشگاه‌های کوچک دوباره بتوانند احیا شوند، مگر اینکه اتفاق خاصی در صنعت نمایشگاهی یا اقتصاد کشور روی دهد و شاهد رونق در اقتصاد ایران باشیم. با توجه به اینکه درآمدها در سطح نمایشگاهی کشور ریالی است، اما هزینه‌ها دلاری است، بعید می‌دانم یک غرفه زیر ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان قیمت تمام‌شده داشته باشد. این هزینه‌ها به‌صرفه نیست، البته برای جاهایی که از قبل سرمایه‌گذاری انجام شده باشد، قابلیت بقا وجود دارد، اما اگر قرار باشد که سرمایه‌گذاری جدید انجام شود، بعید می‌دانم این ظرفیت وجود داشته باشد. من فکر می‌کنم آن گستردگی که در نمایشگاه کیف و کفش در گذشته وجود داشته، دیگر وجود نداشته است.

بهتر است سالی تنها یک نمایشگاه برگزار کنیم
مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی در ادامه عنوان کرد: سایت نمایشگاه‌های از این به بعد جمع و جورتر شده و در عمل شاهد برگزاری سه تا چهار نمایشگاه در حوزه کیف، کفش و چرم خواهیم بود که به اعتقاد من حتی این هم زیاد است و باید سالانه یک نمایشگاه در حوزه کیف و کفش برگزار کنیم و الزاما می‌تواند نمایشگاه تهران نباشد. برای نمونه در اروپا سالی یکبار نمایشگاه خودرو در آلمان برگزار می‌شود، آیا فرانسه خودرو ندارند؟ اما آنها پذیرفته‌اند که نمایشگاه خودرو در آلمان باشد. یا نمایشگاه بزرگ کشاورزی در شهر بزرگی به نام ورونا که یک شهر درجه سوم یا چهارم ایتالیاست، برگزار می‌شود، اما همه پذیرفته‌اند که چون این شهر مزیت دارد، این نمایشگاه را در آنجا برگزار کنیم. امیدواریم که سطح نمایشگاهی ما در کشور به این درجه از رشد برسد که به‌جای اینکه جایگاه نیروها و ظرفیت‌های خود را تجزیه کند، آن را به سالی یک بار متمرکز برگزار کند؛ فرقی نمی‌کند اگر نمایشگاه کیف و کفش در تبریز برگزار می‌شود، به جایش نمایشگاه گردشگری در مشهد برگزار شود. اگر نمایشگاه صنایع‌دستی در اصفهان برگزار می‌شود، نمایشگاه پتروشیمی در اهواز برگزار شود. موضوع آن است که متولیان صنعت نمایشگاهی این تقسیم‌بندی را انجام بدهند، زمانی که ما یک نمایشگاه کیف و کفش داشته باشیم، با بالاترین قیمت می‌توانیم پول بگیریم و چون درآمد خوب خواهیم داشت، می‌توانیم خدمات خوب هم ارائه بدهیم. غرفه‌دار نیز یک سال زحمت می‌کشد تا به بهترین شکل در نمایشگاه حضور داشته باشد. خصوصیات یک نمایشگاه خوب این است که شرکت‌های خوب با نوآوری حضور داشته باشند، بایستی خارجی‌ها هم حضور داشته باشد و ما از آنها بیاموزیم، بایستی دوره‌های آموزشی در کنار نمایشگاه برگزار شود. این بهترین‌ها زمانی شکل می‌گیرد که سالی یک بار نمایشگاه برگزار شود.
امیدوارم که صنعت نمایشگاهی به چنین درجه‌ای از رشد برسد که بتوانیم یک نمایشگاه خوب کیف، کفش و چرم را سالی یک بار در ایران که فرقی نمي‌کند در کدام استان باشد، برگزار کنیم و تمام توجهات به آن معطوف شود. اما چون به آن سطح از انتظار نرسیدم، ما هم‌اکنون در مشهد این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم تا بتوانیم از صنعت کیف و کفش میزبانی کنیم که امیدواریم به هدف بازدیدکننده خارجی با یک بازار ۱۰۰ میلیونی در اطرافش برسیم.
سعدزاده ادامه داد: در نمایشگاه مشهد تصمیم داریم که روی موضوعات کیفی وقت بیشتری بگذاریم تا نمایشگاه خوبی برگزار کنیم تا پیش‌زمینه‌ای برای نمایشگاه‌های آتی شود. کسانی که در هر زمینه‌ای فعال هستند باید کار خودشان را انجام بدهند. به این معنا اگر ما بهترین برگزارکننده نمایشگاه باشیم و سالی ۳۰ تا ۴۰ نمایشگاه نیز برگزار کنیم، آیا می‌توانیم در تمامی این نمایشگاه‌ها اظهارنظر کنیم؟ برگزارکننده نمایشگاه باید نبض بازار در دستش باشد و موضوعات صنعت و برندها را به خوبی بشناسد، از این رو وقتی درگیر ۱۰ نمایشگاه مختلف هستیم، نمی‌توانیم این تخصص را داشته باشیم. ضمن اینکه اگر نگاه تخصصی نداشته باشیم، از تحولات آن صنعت که تا سال آينده برگزار خواهد شد، غافل خواهم شد.
اما متخصصان این حوزه همیشه درگیر نمایشگاه هستند، از این‌رو می‌توانند کمک موثری به مجری نمایشگاه باشد. از سویی نمایشگاه باید موقعیت مناسب و تجهیزات خوب و زمان برگزاری مناسب داشته باشد که این آيتم‌ها، وظیفه برگزارکننده نمایشگاه است، بنابراین اگر تقسیم کار داشته باشیم، بخش‌های تخصصی نمایشگاهی برعهده ماست و اگر اتحادیه‌ها در کنار ما موضوعات تخصصی را رصد کنند و در کنار ما باشند، بسیار موثرتر خواهد بود. در نمایشگاه مشهد از افراد متخصص و اتحادیه‌ها و انجمن‌ها کمک گرفتیم. شورای سیاست‌گذاری در مشهد تشکیل دادیم و از متخصصان دعوت کردیم که دوستان به ما رهنمود بدهند. بخش‌های اجرایی را خود ما برعهده می‌گیریم تا بهترین نتیجه را داشته باشیم.

سخن آخر
مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی در پایان تاکید کرد: ممکن است که همه ما شاهد ناملایمات سیاسی و اقتصادی در کشور باشیم، اما اگر خود ما دل‌مان برای این صنعت نسوزد و هم‌افزایی نداشته باشیم، ممکن است موفق نشویم. بنابراین از همه فعالان دعوت می‌کنم که با یک تعامل مثبت با ما همکاری داشته باشند تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن نمایشگاه امسال را برگزار کنیم. در ضمن نظرات خود را برای برگزاری دوره‌های آتی به ما ارائه بدهند تا به‌تدریج نمایشگاه مشهد را در تقویم‌های جهانی و منطقه‌ای با نگاه صادراتی به ثبت برسانیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید