فعالان کفش در انتظار ثبات نرخ ارز

0
522
محمد محمدی، رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد

مشهد یکی از قطب‌های مهم تولید صنعت کفش دست‌دوز زنانه در کشور محسوب می شود که فعالان و تولیدکنندگان خوبی هم در این حوزه دارد. محمد محمدی، رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد و یکی از فعالان حوزه تولید کفش در این شهر است که به تازگی به عنوان نایب رئیس اتاق اصناف مشهد نیز مشغول به فعالیت شده است. در حاشیه برگزاری نمایشگاه امپکس گفت و گویی با وی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار کفش
رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد در پاسخ به این سوال که در حال حاضر ثبات نرخ ارز، چه تاثیری بر صنعت کفش گذاشته است، گفت: امسال بازار کفش مشهد خوب بود و تولیدکنندگان راضی بودند، اما با توجه به نوساناتی که در بازار ارز به وجود آمد، بسیاری همکاران ما که در نمایشگاه مشهد، فاکتورهای خود را بسته بودند و حساب‌ها را به نرخ آن روز در نظر گرفته بودند متضرر شدند، ولی به هر حال تعهدی را که داشتند انجام دادند و همچنان هم انجام می‌دهند. در واقع مهم‌ترین دغدغه یک تولیدکننده این است که کار خود را سر موعد مقرر تحویل دهد.
محمد محمدی در ادامه بیان کرد: نوسان قیمت ارز، توقفی را در بحث تامین مواد اولیه در کل ایران ایجاد کرده است، به‌گونه‌ای که همه منتظرند که بازار به کدام سو پیش خواهد رفت. این توقف خرید و فروش حوزه مواد اولیه، هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده آسیب‌زا است و اتفاق خاصی را رقم نخواهد زد، به‌ویژه با نزدیک شدن شب عید این رکود بیشتر هم می‌شود.

تاثیر نمایشگاه‌ها بر صنعت کفش و صادرات آن
رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد درباره برگزاری نمایشگاه کفش مشهد خاطرنشان کرد: ما در بازار مشهد تولید‌کننده‌های خوبی داریم. نمایشگاه امسال نسبت به نمایشگاه سال گذشته رشد بسیاری خوبی داشت و بر پایی این قبیل نمایشگاه‌ها رونقی خوبی را ایجاد می‌کند. ما از 2500 متر فضای پر شده توسط غرفه‌های خود در سال گذشته، به 4800 متر فضای پر شده رسیده‌ایم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سال آینده به ۸ هزار متر فضا برسیم. علاوه بر این، امسال تولیدکننده‌های ما با 110 برند مختلف وارد نمایشگاه شدند که نشان‌دهنده حضور بیشتر تولیدکننده‌ها و بازدیدکننده‌ها از سراسر ایران است.
محمدی همچنین درباره بازار شب عید اظهار خشنودی کرد و گفت: بازار امسال اگر همراه با موضوع خاص یا شیوع بیماری کرونا نباشد، بهتر از سال گذشته خواهد بود.
وی در بحث صادرات به کشورهای همسایه و همچنین حضور همسایگان در نمایشگاه امسال بیان کرد: ما امسال تعدادی از تجار افغانستانی، عراقی و ترکمنستانی را برای حضور در نمایشگاه دعوت کردیم که تعدادی از آنها شرکت کردند و ما تا حدودی راضی بودیم، اما کماکان جای کار بیشتری در این زمینه وجود دارد که قصد داریم در سال آینده دعوتی‌های بیشتری به نمایشگاه داشته باشیم.


تاثیر مشکلات مالیاتی، بیمه و بوروکراسی اداری بر چرخه تولید
محمدی در پاسخ به پرسش که آیا برنامه و مشکل مالیاتی و بیمه در مشهد حل شده است، اظهار کرد: یکی از مشکلات صنعت ما، بحث بیمه و مالیات است. در کشورهای پیشرفته بخش‌های دیگر همانند اداره برق، مالیات و.. به تولیدکنندگان کمک می‌کنند، این درحالی است که این چرخه در کشور ما معکوس عمل می‌کند، به عنوان مثال تولیدکننده در ابتدای کار خود باید بحث پروانه و مالیات و بیمه خود را حل کند و پس از آن به فکر تولید باشد. در واقع تولیدکننده به جای اینکه تمام تمرکز خود را بر امر تولید قرار بدهد باید به دنبال حواشی رفع موانع تولید در ادارات مختلف باشد و این مسئله او را از سیستم تولید خارج می‌کند که ضعف بسیار بزرگی در صنعت تولید محسوب می‌شود.

صنعت کفش ایران می‌تواند از صنعت خودرو پیشی بگیرد
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به این موضوع که صنعت کفش ایران در صورت توجه و حمایت مسئولان این ظرفیت را دارد که از صنعت خودرو نیز پیشی بگیرد، گفت: بیش از آنکه این سمت برای من افتخار باشد، خود را نماینده این صنف می‌دانم که از حق و حقوق صنعتگران آن دفاع کنم تا بتوانیم در جایگاه بهتری در صنعت کفش با همدیگر حضور داشته باشیم.
پذیرش مسئولیت کار سختی به‌شمار می‌رود و در این راستا مدام با ارگان‌های دولتی باید سر و کله زد، البته من وظیفه خود می‌دانم که به عنوان یک نیروی جوان از صنف خود دفاع کنم. در این سمت تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم که هم‌صنفی‌های من به خواسته‌های خود دست پیدا کنند.
محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که نماینده یک صنف باشید، بهتر قادر خواهید بود که حرف خود را به گوش مسئولان برسانید. همچنین اگر بتوانیم یک نماینده در اتاق اصناف ایران نیز داشته باشیم، قادر خواهیم بود با وزرا و حتی رئیس‌جمهور ارتباط بگیریم، چراکه صنعت ما ارزآوری و اشتغالزایی بالایی دارد. به نظر من، اگر دست‌اندرکاران، خیلی کوچک هوای صنعت کفش را داشته باشند، این صنعت می‌تواند از صنعت خودروسازی نیز قوی‌تر شود. به بیانی، این ظرفیت در صنعت کفش وجود دارد که بیشتر روی آن سرمایه‌گذاری انجام گیرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی که در اتحادیه‌های مختلف، در سمتی قرار دارند، بدون شک از خانواده کفش به‌شمار می‌روند، از همین‌رو اگر نگاه دلسوزانه به این صنعت داشته باشند، بدون شک می‌توانند به صنعت کمک کنند، چراکه صنعت کفش ایران ظرفیت رشد بیشتر از این را نیز دارد. از دوستان تقاضا دارم برای دوره‌های بعد کاندید شوند که حداقل یک نماینده خوب داشته باشیم تا بتواند از این صنعت دفاع کند.

محقق شدن شعار ۸۰۰ میلیون صادرات کفش
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد در پاسخ به این پرسش که شما به این شعار ۸۰۰ میلیون صادرات کفش باور دارید، گفت: بدون شک به این میزان از صادرات کفش خواهیم رسید. ما متاسفانه به‌جای اینکه قدرت صنعت کفش را نشان بدهیم، بر حمایت‌ها تاکید داریم و تاکنون نیز شاهد عملی شدن این حمایت‌ها نبوده‌ایم و در این راستا هرچند از وزرا و مسئولان صنعت، معدن و تجارت دعوت به عمل آورده‌ایم و آنها نیز در این جلسات به ما قول داده‌اند، اما پس از این که از جلسه بیرون رفته‌اند تا سال آینده که از آنها دعوت می‌کنیم، شاهد حمایتی از آنها نبوده‌ایم و در جلسه‌های جدید دوباره همان قول‌های سال گذشته را به ما می‌دهند. این در عمل به نوعی به بازی گرفتن است. پیشنهاد من این است که ما فعالان یک تضمین ۶ ماهه بدهیم و یک درخواست نیز در مقابل داشته باشیم که اگر قادر به عمل به تضمین خود نشدیم، حاضر هستیم که دست‌جمعی استعفا بدهیم. زمانی که این همه ظرفیت در کشور وجود دارد، باید مورد حمایت قرار بگیرد. برای نمونه باید نمایشگاه‌ها را مورد حمایت قرار داد.

تداخل نمایشگاهی نیاز به برنامه‌ریزی دارد
محمدی در پاسخ به این پرسش که شما همچنین عضو انجمن و کارآفرینان کفش ایران نیز هستید، چرا در برگزاری نمایشگاه‌های کفش داخلی تداخل بسیاری وجود دارد، گفت: در برگزاری نمایشگاه‌های کفش، تهران به عنوان پایتخت تعیین‌کننده برگزاری زمان نمایشگاه است. به نظر من باید زمان برگزاری نمایشگاه‌ها چرخشی شود، چراکه اگر قرار است که تهران در صنعت کفش رشد کند، حداقل سبب زمین خوردن کفش مشهد و تبریز نشود. از همین‌رو من پیشنهاد می‌کنم که فاصله‌های مشخصی را برای برگزاری نمایشگاه‌ها در نظر بگیرند. اگر این چرخش رعایت شود، به تولیدکنندگان شهرهای دیگر لطمه وارد نمی‌شود، زیرا شاهد هستیم که بهترین زمان برگزاری نمایشگاه را به تهران اختصاص می‌دهند و این در حالی است که تولیدکننده باید یک زمانی برای تهیه زیره و قالب‌های جدید خود داشته باشد.
اگر نمایشگاه‌های کفش چرخشی شود، بدون شک برگزاری این نمایشگاه‌ها بسیار بهتر از وضعیت کنونی خواهد بود. تهران می‌تواند این مدیریت زمان نمایشگاه‌ها در شهرهای مختلف را برعهده بگیرد و برای آن برنامه‌ریزی انجام دهد که متاسفانه شاهد هیچ برنامه‌ریزی در این راستا نبوده‌ایم.
وی در ادامه یادآور شد: اگر بتوانیم جلسه‌های خوبی با تولیدکنندگان کفش از تهران‌، تبریز، همدان، قم و … داشته باشیم و برنامه‌ریزی درستی همانند ترکیه برای نمایشگاه این صنعت داشته باشیم، نمایشگاه‌های ما پرشورتر برگزار خواهد شد و تنها معطوف به تهران باقی نخواهد ماند و سایر شهرهای قطب تولید کفش نیز ارتقا پیدا خواهد کرد. محمدی افزود: ما در مشهد ۱۳ دوره برگزارکننده نمایشگاه بوده‌ایم، ولی چهار سال دچار وقفه شده‌ایم و دو سال است که روی این موضوع کار می‌کنیم.

حمایت از تولید را عملی کنیم
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد در پایان تاکید کرد: حمایت از تولیدکننده نباید در حد شعار باقی بماند، حتی یک حمایت عملی کوچک برای تولیدکننده یک قوت قلب به‌شمار می‌رود. باید بتوانیم به صنعتگران این صنف کمک کنیم تا به صنعت کفش دستدوز مشهد کمک کرده باشیم، چراکه در غیر این صورت شاهد نابودی و از بین رفتن آن خواهیم بود.

کلام آخر
رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه صنعت کفش از ارزآوری و اشتغالزایی و درآمدزایی خوبی برخوردار است، اگر مسئولان و دولت صنعت کفش را حمایت کنند به‌طور قطع می‌تواند از صنعت خودروسازی هم بالاتر و فراتر رود و موجب رشد و بالندگی اقتصادی کشور شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید