صادرات ۳۰ درصد از تولیدات کفش خراسان رضوی در نیمه نخست امسال

0
292
برای افزایش تولید چرم باید از خروج دام‌ به صورت زنده از کشور جلوگیری کرد

رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد از صادرات ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولیدات کفش خراسان رضوی در نیمه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر عمده صادرات تولیدات کفش به کشورهای عراق و افغانستان صورت می‌گیرد و کشورهای ارمنستان، عشق‌آباد و ترکمنستان به عنوان بازارهای هدف در دستورکار تیم‌های اجرایی نمایشگاهی استان قرار گرفته است.

اخبار صنعت چرم و کفش – محمد محمدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت صنعت تولید کفش در خراسان رضوی، اظهار کرد: به دلیل بهبود شرایط کرونایی از ابتدای امسال، اکثر تولیدکنندگان کفش مجددا فعالیت خود را شروع کرده و اکنون صنعت تولید نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد.

وی با تاکید بر تاثیر نوسانات قیمت دلار بر تولیدات کفش، افزود: ۶۰ درصد مواد اولیه‌ای که برای تولید کفش به کار برده می‌شود، داخلی و مابقی وارداتی است. طی یک سال اخیر نوسانات نرخ دلار سبب افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه چرم شده و این موضوع و همچنین افزایش هزینه دستمزد کارگران، سبب افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت کفش در سال جاری شده است.

رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد عنوان ‌کرد: در حال حاضر ۵۰۰ واحد تولیدی کفش دارای پروانه‌ کسب و ۱۰۰۰ واحد نیز به صورت زیرپله‌ای در سطح استان فعال هستند. این تعداد واحد تولیدی به طور میانگین زمینه اشتغال ۵ تا ۱۰ نیرو را در سطح استان فراهم کرده‌اند. همچنین از ابتدای سال جاری تعداد ۲۰ تا ۴۰ واحد تولیدی کفش در سطح استان تعطیل شده است.

خراسان رضوی به عنوان قطب کفش زنانه در کشور شناخته می‌شود 

محمدی بیان ‌کرد: در سال گذشته یک تیم نمایشگاهی را در شهرهای تبریز، کرمان و همدان راه‌اندازی کردیم که باعث شد خراسان رضوی برخی غرفه‌های کفش را درسطح کشور به خود اختصاص دهد، یعنی تولیدات کفش استان در کل کشور عرضه می‌شود. با وجود اینکه تبریز خود نیز به عنوان قطب کفش شناخته شده است، اما در حال حاضر خراسان رضوی بیشترین فروش را در تبریز دارد. اکنون استان ما به عنوان یک قطب کفش به ویژه در کفش‌های زنانه شناخته می‌شود.

وی از صادرات ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولیدات کفش خراسان رضوی در نیمه نخست سال جاری خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر عمده صادرات کفش استان به کشورهای عراق و افغانستان است و کشورهای ارمنستان و ترکمنستان نیز به عنوان بازارهای هدف در دستورکار تیم‌های اجرایی نمایشگاهی خراسان رضوی قرار گرفته اند و با توجه به نیاز این کشورها به محصولات استان، ایجاد یک کانال واحد به بازارهای هدف در دست اقدام است.

رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد با بیان اینکه از ابتدای سال جاری در ۴ نمایشگاه شرکت کرده‌ایم، ادامه داد: برای آذر ماه سال جاری نیز راه‌اندازی یک نمایشگاه در مشهد در دستور کار قرار گرفته است. هدف از راه‌اندازی بازار هدف در بخش صنعت کفش شکل‌گیری ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و خریداران است تا خط تولیدشان افزایش پیدا کند.

محمدی در خصوص مشکلات پیش‌روی صنعت تولید کفش در استان عنوان کرد: از جمله معضلات در بخش صنعت کفش تامین نیرو و فقدان فضای قانونی و ایمن برای تولیدکنندگان است که می‌توان در قالب ایجاد یک شهرک کفش در استان مشکلات بسیاری از تولیدکنندگان را برطرف کرد. همچنین نقدینگی از دیگر مشکلات صنعت کفش است که تولیدکنندگان دیگر توان تامین چنین هزینه‌هایی را ندارند. 

وی همچنین درخصوص ایجاد شهرک‌های صنفی در استان با بیان اینکه فاصله ۳۰ کیلومتری شهرک‌های صنفی تا شهر نیز مشکلی دیگر برای تولیدکنندگان است، افزود: علاوه بر کمبود نیرو، طی کردن چنین مسافت زیادی نیز برای تولیدکنندگان امکان‌پذیر نیست. اکنون در مرکز شهر تمام تولیدکنندگان کفش فعالیت دارند. با توجه به اینکه صنعت کفش آلایندگی زیادی ندارد، فعالیت تولیدکنندگان کفش در مرکز استان مشکلی نخواهد داشت. بنابراین راه‌اندازی شهرک‌های صنفی با مسافت‌های طولانی نسبت به شهر، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان این صنعت در پی دارد.

رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد با تاکید بر ضرورت واردات دستگاه‌های نوین برای صنعت تولید کفش در استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما برای تولید کفش از دستگاه‌های سنتی استفاده می‌کنیم. امیدواریم مسئولین ذی‌ربط برای واردات دستگاه‌های نوین صنعت تولید کفش اقدامات لازم را انجام دهند تا شاهد افزایش صادرات این محصول باشیم. عملا ما صادرات نمی‌کنیم و آن‌ها واردات می‌کنند. صنعت تولید کفش از پتانسیل خوبی برای صادرات بیشتر برخوردار است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید