درصدد ارتقای کارگاههای کوچک کفش در مشهد هستیم

0
382
درصدد ارتقای کارگاههای کوچک کفش در مشهد هستیم

مشهد یک قطب صنعتی در کشور به‌شمار می‌رود که واحدهای تولیدی بسیاری دارد، کفش نیز یکی از تولیدات مهم این شهر مذهبی محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌هایی که کفش مشهد را نسبت به سایر قطب‌های تولید کفش در ایران متمایز می‌کند، دست‌دوز بودن آنهاست. کارگاه‌های کوچک بسیاری در شهر مشهد مشغول تولید کفش‌های دست‌دوز هستند. در راستای حمایت از این کارگاه‌های کوچک، انجمن تولیدکنندگان کفش دست‌دوز مشهد شکل گرفته است تا آنها را به سمت هر چه قوی‌تر شدن پیش ببرد.
اعضای جدید این انجمن شامل سعید روحبخش به عنوان رئیس انجمن، جواد قلی‌زاده مدیر انجمن، محمد جاوید معاون اول، حسین ممتاز خزانه‌دار، جواد برفر عضو انجمن و اصغر باباخانی نیز بازرس انجمن هستند. مجله اخبار صنعت چرم و کفش با اعضای جدید هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کفش دست‌دوز مشهد به گفت‌وگو نشسته و از اهداف این انجمن پرس و جو کرده است.

پیگیر شهرک صنعتی در مشهد هستیم
سعید روحبخش هم تولیدکننده کفش و هم در سمت رئیس انجمن تولیدکنندگان کفش دست‌دوز مشهد در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: حدود ۳۵ سال است که در حوزه کفش مشغول به فعالیت بوده‌ام و هم‌اکنون در زمینه‌های مختلف تولید کفش، تک‌فروش و بنکداری مشغول به فعالیت هستم، در حقیقت به نوعی زنجیره تولید را دارم.
روحبخش در پاسخ به این پرسش که چگونه این سمت را در انجمن پذیرفتید، عنوان کرد: لطف خدا شامل حال ما شده است تا در قالب این سمت بتوانیم به همکاران خود کمک و خدمت برسانیم. دوستان از ما خواستند که این سمت را بپذیریم و ما نیز به نوعی انجام وظیفه کردیم که امیدواریم بتوانیم اقدامات مفیدی برای صنعت کفش در مشهد و فراتر از آن در کشور انجام بدهیم.
وی در ادامه با اشاره به اهداف انجمن تولیدکنندگان کفش دست‌دوز مشهد عنوان کرد: یکی از اهداف انجمن، پیگیری شهرک صنعتی برای تولیدکنندگان در این صنف است. اکثر تولیدکنندگان کفش مشهد تا ۹۵ درصد به صورت دستی کفش تولید می‌کنند، در حقیقت این تولیدکنندگان، کارگاه‌های کوچک دستی دارند و در زمینه کفش مشغول به فعالیت هستند. تلاش ما همواره بر این اساس است که این کارگاه‌ها را قوی‌تر کنیم. اعضای انجمن همه به نوعی تولیدکننده کفش هستند.


جای ایده‌های جدید در صنعت کفش خالی است
در ادامه این گفت‌وگو نیز جواد قلی‌زاده در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: ما تلاش می‌کنیم که نهایت همکاری را با تولیدکنندگان کفش و اعضای انجمن تولیدکنندگان کفش دست‌دوز مشهد داشته باشیم. هدف ما در انجمن به نوعی پیشرفت صنعت کفش است. جای برخی ایده‌ها و بکارگیری ایده‌های جدید در صنعت کفش خالی است. شعار دادن آسان و زیبا، اما عملی کردن این شعارها بسیار اهمیت دارد. بنابراین ما معتقد هستیم که شعارهای کوچک بدهیم، اما آنها را اجرایی کنیم. برای نمونه در زمینه ایجاد شهرک‌ صنعتی از سوی انجمن در حال پیگیری هستیم. همچنین درصدد هستیم که واحدهای تولیدی کوچکتر را توانمندتر کنیم و در زمینه برندسازی آنها را حمایت کنیم.

ناشناخته بودن کفش مشهد به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف
وی در ادامه با اشاره به نقطه ضعف‌های صنعت کفش مشهد بیان کرد: ما در زمینه رسانه و اطلاع‌رسانی در صنعت کفش مشهد ضعیف عمل کرده‌ایم. یکی از عواملی که سبب شده کارگاه‌های کوچک در مشهد پیشرفت چندانی نداشته باشند، اطلاع‌رسانی بوده است. ممکن است برخی تولیدی‌ها در مشهد چندان مطرح نباشند، اما تولیدی‌های بسیار خوبی هستند. ممکن است آنها حتی از برگزاری یک نمایشگاه در شهر خود نیز مطلع نباشند که این ضعف بزرگی محسوب می‌شود؛ بنابراین نخستین قدم ما در راستای اطلاع‌رسانی، معرفی صنعت کفش مشهد خواهد بود. زمانی که همکاران ما از رویدادهای این صنعت باخبر نباشند، چگونه می‌توانند حضور موثری داشته باشند.

برنامه‌ریزی برای پیشبرد کفش مشهد
در ادامه این گفت‌وگو نیز محمد جاوید تولیدکننده کفش زنانه و یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان کفش دست‌دوز مشهد عنوان کرد: با نیت کمک به صنف خود وارد انجمن شده‌ام تا با همکاری یکدیگر سبب رشد این صنعت شویم که در ایران حرفی برای گفتن دارد. برنامه اصلی ما در راستای شهرک صنعتی است، چراکه این شهر نیز مانند تهران و قم در زمینه تولید کفش حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و باید برای پیشبرد صنعت کفش در مشهد برنامه‌ریزی کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید