حمایت مادی و معنوی از استارتاپ های صنعت چرم

0
530
حمایت مادی و معنوی از استارتاپ های صنعت چرم

همسو بودن با تکنولوژی و دستاوردهای فناورانه یکی از امتیازاتی است که صنعت چرم و کفش را در جهت بهبود کیفیت محصولات تولیدی و افزایش بهره‌وری یاری می‌کند. از این رو فعالان این صنعت و آنان که دغدغه حل مشکلات صنعت چرم و کفش را دارند همواره می‌کوشند تا راهکارهای مناسبی را برای تقویت و تجهیز این صنعت ارائه دهند.

18 خردادماه سال جاری مرکز نوآوری و شتابدهی و کارآفرینی عصر دانش ‌ماد با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی تهران رویدادی را باعنوان رویداد استارتاپی چرم با هدف حمایت از استارتاپ‌هایی که در حوزه‌های مختلف صنعت چرم از جمله  مواد اولیه، پسماند، محصول، ماشین‌آلات و ساخت قطعات کلیدی فعالیت می‌کنند، برگزارکرد. در این رویداد استارتاپ‌ها، کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های دانش بنیانی که دارای ایده‌های خلاقانه بودند یا محصول فناورانه‌ای را تولید کرده‌اند، دستاوردهای خود را برای ارزیابی و سنجش داوران ارائه کردند.

ضرورت تجاری سازی ایده های نوآورانه در صنعت چرم

در ابتدای این مراسم، بهزاد پورنقدی، مدیرعامل مرکز نوآوری و شتابدهی کارآفرینی عصر دانش ماد و مجری رویداد استارتاپی چرم با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد گفت: برگزیدگان این رویداد از حمایت‌های مادی و معنوی متعددی برخوردار می‌شوند تا بتوانند محصول خود را تجاری‌سازی کنند.

به گفته وی جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ‌ها، ‌افراد و صاحبان ایده‌های نوآورانه در این صنعت از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است و در جریان برگزاری این رویداد، واحدهای صنعتی فعال در صنعت چرم که برای تولیدات خود نیازمند ایده‌ها و خلاقیت‌های نوآورانه هستند به صاحبان استارتاپ‌ها و ایده‌های نو معرفی می‌شوند.

به گفته وی رویدادهای استارتاپی تفاوت چشمگیری با برگزاری همایش‌ها و سمینارها دارد و از جمله رویدادهایی محسوب می‌شود که به هیچ عنوان تئوریک نیست و مقاله و نوشتاری ارائه نمی‌شود، بلکه در قالب این رویداد صرفا ایده‌های کاربردی و خلاقانه‌ای که قابلیت اجرا و عملیاتی شدن دارد، ارائه می‌شود تا به این وسیله بتوان بخشی از چالش‌های صنعت چرم در کشور را حل کرد.

پورنقدی افزود: دبیرخانه رویداد استارتاپی چرم از اسفند ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد و با ارزیابی و داوری بیش از 30 طرح و ایده خلاقانه و برگزاری چندین پیش‌رویداد، رویداد نهایی خود را برگزار می‌کند و در پایان این رویداد برگزیدگان مشخص و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

امضای تفاهم نامه میان استارتاپ‌های چرم و حامیان مالی

در ادامه محمد امین رفعتی، مدیر توسعه صنعتی شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه از بین طرح‌های ارائه شده به دبیرخانه رویداد 7 طرح انتخاب و به مرحله نهایی راه یافت گفت: تفاهم نامه‌ای میان استارتاپ‌های برگزیده و مراکز و حامیان مالی شکل خواهد گرفت.

به گفته وی برای حمایت از استارتاپ‌ها و صاحبان کسب وکارهای نو حمایت‌های متعددی در نظر گرفته شده است؛ اسکان رایگان برای شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های برگزیده در شهرک صنعتی، پرداخت حقوق یک نفر از کارمندان فعال در این شرکت‌ها تا سقف 5 میلیون تومان، ارائه کمک هزینه ثبت طرح، ثبت علامت تجاری وکمک هزینه حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی از جمله تسهیلات و حمایت‌هایی است که به شرکت‌کنندگان برگزیده ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: اگر استارتاپ‌های برگزیده نیازمند کارگاه‌های آموزشی باشند، ما می‌توانیم 80 تا 100 درصد امکانات لازم از جمله دعوت از اساتید داخلی و خارجی را بپردازیم. کمک هزینه حضور در نمایشگاه‌های داخلی تا سقف 6 میلیون تومان برای دریافت غرفه  و کمک هزینه دریافت غرفه در نمایشگاه‌های خارجی تا سقف 20 میلیون تومان نیز از جمله حمایت‌های مالی قابل ارائه به برگزیدگان است. البته اگر در حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها صرفا بحث حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان باشد، تا سقف یک میلیون تومان برای نمایشگاه‌های داخلی و 6 میلیون تومان برای نمایشگاه‌های خارجی پرداخت می‌شود.

رفعتی افزود: علاوه بر موارد ذکر شده، تسهیلاتی نیز  برای توسعه کار و خدمات بهتر از جمله برگزاری جلسات فنی و مشاوره‌ای با مدیران و مسئولان فنی برای متقاضیان نیز برگزار می‌شود.

ارائه طراح های نوآورانه چرم

در ادامه این رویداد و پس از صحبت های مهندس رفعتی، صاحبان استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان راه یافته به این رویداد به ترتیب به بیان عملکرد و ارائه دستاوردهای خود در حوزه صنعت چرم و کفش پرداختند.

سید علیرضا سلیم بیات، اولین استارتاپ بود که در این رویداد دستاوردهای خود را در صنعت چرم ارائه داد. وی در زمینه فعالیت خود گفت: خلاء‌های آموزشی در صنعت چرم کاملا محسوس است و لذا ما را بر آن داشت تا با ایجاد یک مدرسه چرم، صنعت چرم را به سمت ارائه آموزش‌های آکادمیک سوق بدهیم چرا که تا پیش از این آموزش در صنعت چرم بیشتر به صورت سنتی ارائه می‌شد.

هدف از ایجاد مدرسه چرم، ایجاد اشتغال و کارآفرینی بود و در این راستا از توانایی و علم اساتید داخلی و خارجی برای ارائه آموزش‌های به روز استفاده کردیم. پس از پایان دوره‌های آموزشی نیز به دانش آموختگان مدرک فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود.

محسن گرجی، مدیرعامل استارتاپ تولید چرم با قابلیت‌های ویژه با استفاده از فناوری نانو، دومین فردی بود که دستاوردهای خود در صنعت چرم را ارائه کرد.

وی در این زمینه گفت: طی پژوهش‌های متعددی که انجام شد، مسائلی و مشکلاتی را در صنعت چرم در سه حوزه پساب، جذب بهتر مواد و نیازهای چرم در محصول نهایی را شناسایی کردیم. تجربه نشان می‌دهد که تمرکز عمده شرکت‌ها بر حوزه سوم است. لذا ما توانستیم در مقیاس نیمه صنعتی قابلیت متعادل کنندگی دما را برای چرم ایجاد کنیم. این فرایند در تولید محصولات چرمی به ویژه کفش کاربرد دارد و از گرم و سرد شدن پا  جلوگیری می‌کند. همچنین ضدباکتری بوده و مانع دو پوسته شدن چرم می‌شود.

در ادامه این رویداد، حمیدرضا کاظمی با ارائه نرم افزاری درحوزه تامین و عرضه وتقاضای چرم به ارائه دستاوردهای خود پرداخت.

به گفته وی در زنجیره تامین چرم همواره مشکلاتی وجود داشت و عرضه و تقاضا به صورت سنتی بود. برای مثال پیدا کردن و اتصال حلقه‌های این زنجیره برای فعالان این صنعت دشوار بود لذا تصمیم گرفتیم با راه اندازی یک نرم افزار بستری را فراهم کنیم که عرضه و تقاضا در این بستر ارائه و نیاز دو طرف تامین شود.

 در ادامه این رویداد لیلا داور پناه، عضو هیات علمی گروه محیط زیست پژوهشگاه مواد و انرژی به ارائه طرح خود پرداخت. ساخت سیستم انعقاد الکتریکی جهت پیش‌‏تصفیه فاضلاب صنعت دباغی چرم دستاورد علمی ارائه شده توسط لیلا داورپناه بود. وی در این زمینه گفت: مقادیر بسیار بالایی از آب طی فرآیند تولید چرم مصرف می‌شود و حدود ۹۰ درصد از این آب مصرفی به‌ صورت فاضلاب تخلیه می‌شود که بار آلودگی بالایی را تولید می‌کند. به دلیل عدم تعبیه سیستم پیش ‏تصفیه در واحدهای دباغی چرمشهرها، بار آلودگی بالایی بر تصفیه خانه مرکزی تحمیل شده و خروجی به استانداردهای مجاز تخلیه نخواهد رسید. بنابراین احداث سیستم پیش تصفیه برای واحدهای مستقر در چرمشهر الزامی است، چرا که اگر پیش‏ تصفیه به درستی انجام نشود تصفیه‌خانه مرکزی بازدهی مناسبی نخواهد داشت.

سمانه زهری، با ارائه ایده‌های نوآورانه در صنعت طراحی و چاپ روی چرم، محسن گرجی با ارائه طرحی در حوزه نانو، مهران کاردان با ساخت دستگاه رنگ زنی چرم به صورت پوشش غلتکی و علیرضا ساعتچی تولیدکننده مواد شیمیایی مورد نیاز در صنایع چرمسازی از دیگرشرکت‌کنندگان در این رویداد بودند.

در پایان این رویداد داوران پس از ارزیابی و سنجش دستاوردهای راه یافتگان به مرحله نهایی، برگزیدگان را اعلام کردند. بر این اساس لیلا داورپناه حائز رتبه نخست، محسن گرجی رتبه دوم و سمانه زهری رتبه سوم را ازآن خود کردند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید