تنها زیره‌ساز تخصصی کفش ورزشی در قم

0
65
مهدی یزدخواست صاحب برند غزال تندیس
مهدی یزدخواست صاحب برند غزال تندیس

تنها زیره‌ساز تخصصی کفش ورزشی در قم

مهدی یزدخواست صاحب برند غزال تندیس همراه با برادران خود فعالیت می‌کند و مدیریت مجموعه را برعهده دارد. یزدخواست فردی باجسارت است که در زمینه‌های مختلف کفش از جمله رویه، زیره و تجارت ماشین‌آلات کفش فعالیت داشته و امروز به نقطه‌‌ای از توانایی رسیده که بتواند، کفش تولید کند.
مهدی یزدخواست در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: پدر در حوزه کفش مشغول‌ به کار نبوده، اما من همراه با دو بردار خود این کار را به پیش برده‌ایم. مدیریت برعهده من است، اما بیشتر زحمت‌ها بر دوش بردرانم است. حدود ۶ سال است برند تندیس را ثبت کرده‌ایم.

از ماشین‌آلات جدید استفاده می‌کنیم
یزدخواست در ادامه توضیح داد: از نظر دستگاه و ماشین‌آلات وابسته به کشور چین هستیم و همچنان نتوانسته‌ایم این وابستگی را قطع کنیم. برخی ماشین‌سازها در داخل ماشین‌آلات را تولید کرده‌اند، ولی همچنان ایربولینگ یا دستگاه‌های ای‌وی‌ای در داخل ساخته نشده است.
در زمینه قالب‌سازی نیز وضعیت به همین منوال است، ۷۰ درصد همچنان وابسته به واردات چین هستیم. باوجود اینکه کارخانه قالب‌سازی با سرمایه‌گذاری چینی در ایران وجود دارد اما برخی قالب‌ها در چین ساخته می‌شود و امیدواریم که فناوری بیشتری وارد ایران شود.
وی ادامه داد: ما در مجموعه خود دستگاه بافت نیز وارد کرده‌ایم. دستگاه بافت با دستگاه زیره و کفش متفاوت است. این دستگاه اتوماتیک است و سطح بالاتری دارد و کار با آن نسبت به سایر دستگاه‌ها سخت‌تر است.
مدیر شرکت تندیس در ادامه عنوان کرد: در نمایشگاه مترکس قم، یک دستگاه تزریق مستقیم پی‌وی‌سی ارائه کردیم. با این دستگاه تنها می‌توان کتانی تولید کرد و کارایی دیگری ندارد. البته با دستگاه ایربولینگ می‌توان هم کتانی، هم زیره و هم دمپایی تولید کرد. ما به صورت تخصصی با آن کفش می‌زنیم و اين دستگاه کارایی دیگری ندارد. این دستگاه جدید مختص همین کار است و می‌توان با آن به خوبی کفش ورزشی را تولید کرد. همچنین کار با این دستگاه قیمت مناسبی دارد.

از تولید رویه تا زیره کفش کتانی
یزدخواست در پاسخ به این پرسش که در زمینه رویه نیز تولید داشته‌اید، گفت: تا پیش از این، مقداری رویه از چین به ‌صورت آماده می‌آوردیم. در حال تلاش هستیم رویه بزنیم و چاپ سیلیکون را نیز وارد ایران کنیم. یکی دو شرکت در داخل کشور چاپ سیلیکون را انجام می‌دهند ما سعی داریم تا مواد اولیه آن را وارد کنیم و رنگ‌سازی برای چاپ سیلیکون را انجام دهیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: زیره‌سازانی در قم مشغول به کار هستند، منتهی ما تنها زیره‌ساز تخصصی در زمینه کفش ورزشی هستیم. حدود ۵ سال است زیره تخصصی با مواد ای‌وی‌ای، پی‌وی‌سی و… تولید می‌کنیم.
صاحب برند تندیس درباره مدل‌هایی که به کار می‌گیرند نیز بیان کرد: بیشتر مدل‌های ما چینی هستند و ایرانی‌ها سعی می‌کنند مدل‌هایی را انتخاب کنند که به روز باشد. برندهای مطرح در دنیا زمانی که زیره‌ای را تولید‌‎ می‌کنند بلافاصله آن زیره‌ها کپی می‌شود. ما نیز کماکان تلاش می‌کنیم به‌روز باشیم. البته قابلیت زدن برخی مدل‌ها را نداریم، چراکه برخی دستگاه‌ها در ایران نیستند و گران قیمت هستند. ما قالب‌های اختصاصی برای خودمان داریم و سعی می‌کنیم که قالب‌ها را در داخل بسازیم.
وی ادامه داد: برخی مواقع تولید سفارشی نیز قبول می‌کنیم. در کل صنعت کفش ورزشی بسیار گسترده است و فضای آن با سایر کفش‌ها متفاوت است. عمده مشتری‌های ما مربوط به تهران هستند، البته مشتری‌هایی از تبریز و ماکو نیز داریم.

دعوت از تجار خارجی به قم‌شوز
این فعال حوزه کفش درباره دعوت تجار خارجی به ایران نیز عنوان کرد: با حمایت آقای جواد شعبان‌زاده رئيس انجمن کفش ماشینی قم، برای نمایشگاه قم‌شوز سال گذشته‌ سفری به ۶ تا ۷ کشور انجام دادیم و تجار این کشورها را به ایران دعوت کردیم و انجمن هزینه رفت و برگشت، اسکان و اقامت آنها را برعهده گرفت. باید به این موضوع توجه داشت که بسیاری از کشورها ایران را نمی‌شناسند و اطلاع ندارند که ما تولیدکننده کفش هستیم. پس از دعوت ما، برخی از این تجار به ایران آمدند و شاهد تولید کفش ایرانی بودند و پس از این دعوت، دو کشور شروع به خرید از ایران کرده‌اند. این صادرات گسترده نبوده، اما همین میزان کم صادرات برای نخستین‌بار دستاورد بزرگی است. به قول آقای شعبان‌زاده، این تجارت، تجارت مویرگی است و باید به‌تدریج کالای ایرانی معرفی شود و جای خود را باز کند. کشوری که حدود ۳۵ سال از چین، ترکیه و هند کفش وارد می‌کند، وارد شدن به این بازار برای ما بسیار سخت و زمان‌بر است، از این‌رو همین موضوع که جنس ایرانی به این بازارها ورود پیدا کرده، دستاورد قابل‌توجهی است.
یزدخواست در ادامه تاکید کرد: قم‌شوز یک نمایشگاه ملی و بین‌المللی است. از اکثر نقاط ایران که کفش تولید می‌کنند، در این نمایشگاه حضور دارند. از قم‌شوز سال گذشته تاکنون، ۸ کانتینر صادرات کفش داشته‌ایم. تقریبا هر ماه یک کانتینر صادر شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال شرکت‌کنندگان خارجی با هزینه رفت و برگشت خود علاقمند به حضور در نمایشگاه قم‌شوز شده‌اند، چراکه در کنار جنس چینی و ترکیه‌ای از جنس ایران نیز جواب گرفته‌اند. ما نیز باید کار خود را توسعه بدهیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید