تمام تلاش نامی برای ترخیص کالا از گمرک است

مدیر فروش رسام پلیمر نامی با وجود شرایط سخت در تامین ارز نیمایی عنوان کرد:

0
293
تمام تلاش نامی برای ترخیص کالا از گمرک است

رسام پلیمر نامی که مواد اولیه پی یو مورد نیاز صنعت کفش را تامین می‌کند، در ماه‌های پایانی سال با مشکل تخصیص ارز نیمایی روبه‌رو شده است، اما با این وجود، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا شب عید تولیدکنندگانی که مواد مورد نیاز خود را از این واحد صنعتی تهیه می‌کنند، با مشکل جدی روبه‌رو نشوند.

ارز نیمایی کمیاب شده است
سامان نامی، مدیر فروش و بازاریابی رسام پلیمر نامی در گفت‌وگویی که در اواسط بهمن ماه با مجله اخبار صنعت چرم و کفش داشته است عنوان کرد: موضوع مهم ما در زمینه قیمت، مربوط به تخصیص ارز نیمایی می‌شود. در زمینه ارز نیمایی، قیمت را ۲۸۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند، اما دلاری با این قیمت به سختی تامین می‌شود. از سویی تخصیص ارز نیمایی بسیار سخت شده، یا به عبارتی در حال حاضر تامین این ارز بسیار کم و در برخی روزها نزدیک به وجود ندارد، است.
نامی در پاسخ به این پرسش که ارز نیمایی چه تاثیری بر قیمت مواد شما دارد، گفت: بخش زیادی از مواد اولیه ما با ارز نیمایی وارد می‌شود و اگر قرار بود که مواد اولیه ما با ارز آزاد وارد شود، شاهد افزایش قیمت‌های بسیار بالاتر از قیمت‌های کنونی بودیم. بنابراین در چنین شرایطی اگر صاحبان صنایع ارز نیمایی پیدا نکنند، مجبور خواهند شد که مواد اولیه موردنیاز خود را با نرخ ارز بالاتری تامین کنند که قیمت محصول آنها بسیار بالاتر از قیمت‌های کنونی خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که مشکل تخصیص ارز و کمبود ارز نیمایی و تفاوت قیمت آن با ارز آزاد، یک مشکل سراسری در کشور به‌شمار می‌رود، گفت: دولت نیز در پی ساز و کار جدید برای حل این موضوع است اما متاسفانه این موضوع با شب عید صنایع همزمان شده است.
مدیر فروش و بازاریابی رسام پلیمر نامی در پاسخ به این پرسش که آیا نامی هم‌اکنون کالای خود را می‌فروشد، گفت: بله ما کالای خود را می‌فروشیم. ما چند مدل فروش داریم، برخی از آنها به‌صورت سالانه و فصلی و برخی از آنها به‌صورت قراردادهای تناژی است که به صورت موردی و براساس سفارش مشتری است.
نامی در ادامه توضیح داد: ما در طول سال براساس شرایط نیاز بازار مواد مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم. به عنوان مثال برای بازار مدرسه، شب عید و بازار ابتدای سال همه مواد اولیه پیش‌بینی، خریداری و تامین می شود. به مشتریان پیشنهاد داده می‌شود که قبل از این اتفاقات مواد مورد نیاز خود را تامین کنند.

سفارش مشتری‌ها را تحویل می‌دهیم
نامی ادامه داد:‌ موضوعی که از بهمن ماه به وجود آمده، موضوع تامین ارز، تخصیص ارز و ترخیص کالا بوده که سبب شده تحویل‌های ما به صورت ارسال خرد به مشتری و یا با تاخیر چند روزه انجام شود. ارسال خرد هم به این علت بوده که تمامی تولید روزانه خود را به تولیدکنندگان بیشتری تحویل دهیم.
نامی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر مشکل ارز، مشکل سراسری است و بسیاری از کالاهای مورد نیاز صنایع از جمله چرم، چسب و… در گمرک باقی‌مانده است و صاحبان آنها برای ترخیص کالا چالش دارند.
وی در ادامه یادآور شد:‌ مشتریانی که از قدیم سفارش داشته‌اند، همه آنها را تحویل خواهیم داد. مشتریانی که سفارش آنها تمام شده، برای پایان سال سفارش خواهیم گرفت.

افزایش قیمت نداشته‌ایم
مدیر فروش رسام پلیمر نامی درباره قیمت مواد پی‌یو در بازار عنوان کرد: در حال حاضر ما هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم. هم‌اکنون سفارش‌های قبلی را تحویل می‌دهیم، البته در این بین سفارش‌های جدیدی نیز داریم که تلاش می‌کنیم با ارز نیمایی مواد اولیه مورد نیاز را وارد کرده و تولید خود را متوقف نکنیم. طبیعی است که قیمت ما برای سفارش‌های جدید ممکن است متفاوت‌تر از قبل خواهد بود.
تا لحظه‌ای که ارز با نرخ قبلی تامین گردد با همان نرخ های قبلی محصول خود را ارائه خواهیم کرد. البته باید یادآور شوم که در حال حاضر، قیمت‌های مواد خود را در بازار رصد می‌کنیم که با قیمت بالاتر به فروش نرسد.

ما با 350 واحد تولیدی به صورت مستقیم کار می‌کنیم
نامی در ادامه عنوان کرد: بالای ۳۵۰ واحد تولیدی از تبریز، هیدج، تهران، قم، اصفهان و مشهد جزو مشتری‌های ما هستند. ما نماینده رسمی‌ نداریم و به صورت مستقیم با تولیدکنندگان کار می‌کنیم. ما درصدد هستیم تا از اقدام برخی مشتریان پیشگیری به عمل آوریم، چراکه برخی از تولیدکنندگان که مواد را از ما تهیه ‌می‌کنند، ممکن است بخشی از مواد را خود مصرف کنند و بخشی را هم با قیمت بالاتر بفروشند که از این اقدام پیشگیری خواهیم کرد. وی ادامه داد: هدف ما این است که با تامین ارز نیمایی قیمت خود را بر اساس عرف بازار همانند یک ماه تا 40 روز گذشته قرار بدهیم. از دوستان خواهش دارم که با قیمت بالا محصول ما را از جای دیگر خریداری نکنند. به مشتری‌های خود نیز در حد مصرف آنها کالا می‌دهیم، چراکه میانگین خرید ماهانه مشتری‌های خود را می‌دانیم. زمانی که سفارش مازاد می‌دهند، نمی‌توانیم در این برهه زمانی این میزان را جوابگو باشیم.

مدیر فروش رسام پلیمر نامی در ادامه خاطرنشان کرد: در طول سالیانی که از عمر تولید ما می‌گذرد، در شب عید تمامی مشتریان خود را تا گرم آخر تامین کرده ایم. اما امسال با شرایطی که پیش آمده است ما دو موضوع را پیش رو داریم. موضوع اول، مانده سفارش‌هایی است که براساس تعهد باید آنها را تحویل بدهیم. موضوع دوم، مشتریانی هستند که دوباره سفارش داده‌اند، برای آنها هم تلاش می‌کنیم که نیازشان را تامین کنیم. سعی ما بر این اساس است که کالاهای ما در گمرک نماند و مانند سال‌های گذشته به فکر شب عید مشتری‌های خود هستیم. همکاران ما در بخش‌ بازرگانی، تامین ارز و ترخیص از گمرک برای تامین مشتریان شبانه روز کار می‌کنند تا سریع‌تر کار ترخیص مواد اولیه انجام گیرد. در این شرایط باید پرداختی‌های خود را به صورت نقد انجام بدهیم، چراکه اگر ارزی پیدا ‌شود، نرخ‌هایی است که اعداد آن پیش‌بینی نشده است و اگر سریع اقدام نکنیم، قادر به گرفتن آن ارز نخواهیم بود. در چنین شرایطی که نوسان قیمت دلار را داریم باید به سرعت وجه نقد کالای مورد نیاز را بپردازیم که بتوانیم کالا را وارد و ترخیص کنیم. در این شرایط تنها هدف ما این است که شب عید را با تامین مواد مورد نیاز مشتریان به پایان برسانیم. نامی در ادامه عنوان کرد: با توجه به فضای کنونی کشور، موضوع بااهمیت این است که با همکاری یکدیگر بتوانیم از این برهه عبور کنیم.

در روزهای تعطیل و حتی در طول شب ارسال کالا داریم
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر تمام تلاش خود را معطوف به ترخیص کالا، تولید و ارسال به مشتریان کرده‌ایم. بدین منظور ما حتی در روزهای تعطیل و در طول شب ارسال کالا داریم و همه همکاران من دست در دست هم داده‌اند که تا آنجا که ممکن است هیچ واحد تولیدی تعطیل نشود و در نهایت این مشتریان ما هستند که در پایان سال با توجه به اتفاقاتی که افتاده باید به این تلاش ما نمره بدهند.
نامی در ادامه یادآور شد: شرایط روزهای پایانی سال با شرایط چند ماه قبل متفاوت است. موادی که هم‌اکنون خریداری می‌شود، طبیعی است که تولیدکننده روی محصول خود نیز افزایش قیمتی اعمال کند. فروختن محصول با چک‌های ۳ و ۴ ماهه به نظر من اشتباه است و به‌صورت جدی مخالف چنین فروشی هستیم، چراکه شرایط فروش هم‌اکنون با مهر و آبان ماه و حتی ابتدای سال متفاوت است، چراکه اختلاف‌ قیمت‌ها به بیش از 20 درصد رسیده است و با این افزایش قیمت‌ها نمی‌توان با چک مدت‌دار معامله انجام داد و این اتفاقی سراسری در کشور است و با شرایط قبل فروختن، به نظر اینجانب کار اشتباهی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برهه سختی را می‌گذرانیم و یک پیچ تندی در صنعت ما به‌وجود آمده است. شرکت نامی آن را درک می کند و تلاش ما این است که از این پیچ به سهولت عبور کنیم.
بالای ۳۵۰ واحد تولیدی، نیاز خود را از ما تامین می‌کنند که باید با همکاری همدیگر کارها را به جلو ببریم. اگر تغییر شرایط را در محصول خود اعمال نکنیم، بدون شک سال آینده شرایط سخت‌تر خواهد بود، از این‌رو گزینه‌ای جز تعامل با یکدیگر نداریم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید