تربیت قالب‌سازان متخصص توسط اساتید مجرب

0
597
تربیت قالب‌سازان متخصص توسط اساتید مجرب

معمولا در سراسر دنیا کارخانه‌های تولید کفش ترجیح می‌دهند قالب‌های مورد نیاز برای تولید کفش را از صنعتگران و قالب‌سازانی که در این حرفه فعالیت می‌کنند، خریداری کنند. در واقع تولیدکنندگان کفش تلاش می‌کنند تا به جای تمرکز بر تولید قالب و سپس تولید کفش، فعالیت خود را تنها بر تولید کفش متمرکز کنند و وقت و زمان خود را صرف ساخت قالب نکنند. البته ناگفته نماند که صنعت قالب‌سازی نیز نیازمند تخصص‌های ویژه‌ای است که هر صنعتگری نمی‌تواند بدون داشتن تخصص و مهارت کافی در این رشته، به صنعت قالب‌سازی ورود پیدا کند.
از سوی دیگر اگر یک قالب‌ساز در ساخت و تولید قالب کفش اشتباه کند، کارخانه کفش‌سازی می‌تواند قالب را به سازنده ارجاع دهد در حالی که اگر قالب در داخل کارخانه کفش‌سازی تولید شود، در صورتی که از استانداردهای لازم برخوردار نباشد، کارخانه‌دار مجبور به استفاده از آن و در نتیجه تولید کفش نامرغوب است. در نتیجه ساخت قالب در صنعت تولید کفش، نقش بسیار مهمی در کیفیت محصول نهایی دارد.

ارائه آموزش‌های دانشگاهی
سید زین‌العابدین حسینی، مدیرطراحی شرکت قالب‌سازی کوشا در گفت‌وگو با اخبار صنعت چرم و کفش در خصوص اهمیت این صنعت در چرخه تولید کفش گفت: با توجه به اینکه صنعت قالب‌سازی یک صنعت کاملا تخصصی و نیازمند دانش و علم به‌روز است، گروه صنعتی کوشا از سال 98 با ادغام در دانشگاه علمی و کاربردی تلاش کرد تا نسل متخصصی را در این حوزه تربیت کند.
به گفته وی در حال حاضر رشته کفش و قالب‌سازی کفش در دانشگاه توسط اساتید بسیار مجرب این حوزه به دانشجویان تدریس می‌شود و این امید وجود دارد که در آینده صنعت قالب‌سازی با بهره‌گیری از توان و تخصص مهندسان و متخصصان آموزش‌دیده، به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابد.
وی در خصوص فعالیت شرکت قالب‌سازی کوشا نیز گفت: اکنون تولید انواع قالب‌ها در این شرکت با استفاده از ماشین‌آلات به روز در جریان است و ما از نظر تکنولوژی‌های بکار رفته در این گروه صنعتی، فاصله چندانی با کشورهایی مانند ایتالیا و ترکیه نداریم.

تولید 25 تا 30 جفت قالب در ماه
حسینی ادامه داد: در حال حاضر توان ساخت 25 تا 30 جفت قالب در ماه در شرکت کوشا وجود دارد اما با این حال در تلاش هستیم تا با گسترش و تجهیز مجموعه این میزان تولید را بیش از پیش افزایش دهیم. از طرف دیگر یکی از اقدامات مهمی که در گروه صنعتی کوشا در حال انجام است استانداردسازی و طراحی قالب‌های مختلف است.
مدیرطراحی شرکت کوشا افزود: در این شرکت طراحی انواع قالب‌ها توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود که یا تلفیقی از طرح‌های خارجی و ایرانی است یا طرح‌های خارجی متناسب با اقلیم و فرهنگ ایران تغییر شکل پیدا می‌کند و یا به صورت کاملا اختصاصی طراحی می‌شود.
مشکل تأمین و قیمت مواد اولیه
حسینی با اشاره به مشکلات صنعتگران این حوزه افزود: مهم‌ترین مشکل ما تأمین و قیمت مواد اولیه است که باعث شده کیفیت تولیدات کاهش پیدا کند. در واقع ما مجبور هستیم برای جلوگیری از افزایش قیمت محصول تمام شده، از کیفیت کار بکاهیم و این امر در آینده به صنعت کفش کشور لطمه وارد می‌کند. در صورتی که ما می‌توانیم با ایجاد همدلی و اتحاد میان تولیدکنندگان کفش و قالب‌سازان و تشکیل یک مجمع متشکل از صنعتگران حوزه کفش، کیفیت محصولاتمان را به کیفیت محصولات اروپایی نزدیک کنیم.
به گفته وی شرایط اقتصادی حال حاضر کشور موجب شده تا از نظر اشتغالزایی در این صنعت، افت بسیار زیادی نسبت به 20 سال گذشته داشته باشیم. در این میان عدم تمایل نسل جوان برای ورود به این صنعت نیز مزید بر علت شده و روز به روز از تعداد افرادی که در صنعت قالب‌سازی فعالیت می‌کنند کاسته می‌شود.
وی معتقد است که صنعت قالب‌سازی یک صنعت تخصصی و سخت و در عین حال یک صنعت پردرآمد است اما با این حال باید دلایل عدم ورود نسل جوان و متخصص به این صنعت ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید