فرهنگ پیشرفت جمعی در صنعت چرم و کفش ایجاد شده است

0
494
فرهنگ پیشرفت جمعی در صنعت چرم و کفش ایجاد شده است

افشین شادی‌مهر، مدیر مسئول اخبار صنعت چرم و کفش : همان طور که می‌دانیم، یکی از ضعف‌های صنایع ما کمبود منابع آموزشی و فرصت مطالعه است. اخبار صنعت چرم و کفش با ارتباط نزدیکی که طی 14 سال متوالی با گروه‌های متفاوت و متعدد نزدیک به حوزه چرم و کفش برقرار کرده است، هم پای مقامات تشکل‌های صنفی، در جریان این نیاز قرار گرفته است.
خرسندیم از این که اعلام کنیم در این رسانه تخصصی و طی ملاقات‌های رسمی و غیر رسمی با مقامات و‌‌ مسئولان سال‌ها تلاش کردیم تا توجه اتاق اصناف ایران و سایر اتاق‌های اصناف، اتحادیه‌ها، برند‌ها و موسسات آموزشی را به فقدان این امر جلب کنیم که البته در این مسیر توفیق‌هایی را هم کسب‌‌ کردیم و امروز دست کم، آموزش در کلام، مورد توجه و شعار قرار گرفته است؛ اما آنچه به دست آمد، برایمان کافی نبود و ما به دنبال آموزش واقعی بوده‌ایم و نه این که تنها صحبت از آن شود یا این که طی یک مدت کوتاه اجرا شده و بعد به دست فراموشی سپرده شود.
با سفرهایی که به کشورهای دیگر داشتیم و ارتباطی که با رسانه‌های تخصصی از جمله آرس به دست آوردیم، به خود باوری رسیده و متوجه شدیم که می‌توانیم به عنوان رسانه، نقش پر رنگ‌تری در برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای صنف و صنعت چرم و کفش داشته باشیم.‌‌

وقتی کرونا همه را خانه نشین کرده بود
این مسئولیت اجتماعی‌‌ را دو سال پیش در بهمن ماه 1398 و چند روزی پیش از بروز و شیوع ویروس کرونا در ایران جدی‌تر گرفته و با مشورت دوستانمان کارگروه آموزش اخبار صنعت چرم و کفش را ایجاد کردیم تا در ورکشاپ‌هایی چند ساعته فرصت فشرده‌ای برای مهارت‌آموزی فعالان صنف و صنعت چرم و کفش فراهم آوریم.
با شیوع بیماری کرونا و درست در زمانی که خیلی‌ها دچار یاس و سرخوردگی شده و در خانه‌ها مانده بودند، ما مطالعات خود را افزایش دادیم و برای بهره‌گیری مخاطبانمان از آن فرصت خانه‌نشینی و آموزش و مهارت‌آموزی برنامه‌ریزی کردیم در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با رعایت سخت‌گیرانه پروتکل‌هایی که اعلام می‌شد، چند ورکشاپ آموزشی حضوری برگزار کنیم و در آن دوره با سخت کوش‌ترین و امیدوارترین فعالان این صنعت روبرو شدیم که برای آموزش و آموختن مهارت به خود و دیگران با ما همراه شدند و به حضورشان دلگرم شدیم.

خدمت به تمامی استان‌ها با وجود محدودیت‌های کرونایی
در ادامه اما با پیجیده‌تر شدن شرایط و ممنوعیت‌های سفر به استان‌ها و افزایش درخواست صنعتگران از شهرهای بزرگ و کوچک، تصمیم گرفتیم تا ساده‌ترین روش ارتباط مجازی را که امکان ذخیره‌سازی فیلم را داشته باشد برگزینیم و به این ترتیب با همکاری موسسات آموزشی، اتحادیه‌ها، برند‌ها و اساتید به نام این حوزه اقدام به برگزاری لایو‌های اینستاگرامی چند ساعته کرده و بخشی از نیاز ارتقای علمی و مهارتی فعالان حوزه چرم و کفش را بر آوردیم.

فرهنگ پیشرفت جمعی در صنعت چرم و کفش ایجاد شده است
مفتخریم که در دو سال گذشته تاثیر غیرقابل انکاری بر ایجاد فرهنگ مهارت‌آموزی گذاشته‌ایم و امروز خوشحالیم که برخی دیگر نیز به عرصه آموزش این صنعت پا گذاشته‌اند. برخی هنر خود را به رقیبان خود آموخته‌اند تا در کنار هم رشد کنند و برخی دیگر خلاف فرهنگ گذشته، با وجود داشتن مهارت و تجربه، باز هم مشتاقانه پای کلاس درس نشستند و به بیان خودشان، مطالب جدیدی آموختند. این نشان می‌دهد که این صنعت تشنه یادگیری است و ما هنوز اساتیدی داریم که می‌خواهند علمشان را جاری سازند.
خوشحالیم که نوعی هم نوع دوستی و کمک به رقیبان تولید در گروه‌های آموزش در محیط واتس‌آپ جاری شده است گویی همه ما به این نتیجه رسیده‌ایم که پیشرفت باید جمعی باشد و نه فردی و این افتخار بزرگی است که صنعت ما با تکیه بر قلب پاک شما کسب کرده است.

ادامه کار آموزش با وجود دشواری تنها به عشق ایران و ایرانی
دو سال پیش که آموزش را در این رسانه، شروع کردیم نمی‌دانستیم که این کار چه قدر دشوار است. در واقع بعضی از افراد نمی‌توانند یا نمی‌خواهند تا هزینه رشد خود را بپردازند شاید هنوز در تردیدند که نیاز به آموختن جدی است. اما ما در کنار کارهای دیگری که برای این صنعت انجام می‌دهیم، وظیفه و رسالت خود می‌دانیم تا با همه سختی‌های آن، اجرایش کنیم.
گاهی مجبور می‌شویم تا تاریخ برگزاری دوره را عقب بیاندازیم تا بتوانیم افراد بیشتری را تشویق به شرکت در این آموزش‌ها کنیم و گاهی مجبوریم هزینه‌هایی کنیم که جبران نمی‌شود. با این حال خوشحالیم که توانسته‌ایم نقشی در احیای علمی و مهارتی این صنعت داشته باشیم چرا که ما عاشق این کشور و این صنعت هستیم.

علت برگزاری دوره آموزشی ساخت و ساز چرم و آشنایی با آزمایشگاه چرم
آخرین دوره آموزشی که برگزار کردیم هفتم بهمن 1400 بود که به «ساخت و ساز چرم و آشنایی با مزیت‌های استفاده از آزمایشگاه‌های استاندارد چرم» پرداخته شد و در این دوره که به صورت حضوری و اینستاگرامی در 4 ساعت برگزار شد، از فروشگاه‌داران محصولات چرمی و تولید کنندگان صنعتی، کارگاهی و خانگی محصولات چرمی دعوت کردیم تا با فرایند تولید چرم و ضرورت استفاده از آزمایشگاه‌های استاندارد چرم آشنا شوند.
علت این کار این بود که معتقدیم، همیشه آگاهی نسبت به اجزای شغلمان به ما کمک می‌کند تا شغلمان را بیشتر دوست بداریم و از آن لذت ببریم. وقتی عاشق کارمان شدیم، با دقت و ظرافت بیشتری کار می‌کنیم و به قول معروف چون سخن از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند و بدین ترتیب مصرف کننده نهایی متوجه عشقی که در آن کار بوده، می‌شود و به دلش می‌چسبد.
همه افرادی که تولید کننده محصولات چرمی هستند و یا در امر فروش آن فعالند، لازم است تا با چرم آشنا شوند. این طور نباشد که وقتی مشتری از آن‌ها سوالی می‌پرسد اظهار بی‌اطلاعی کنند. مشتری از فروشنده‌ای خوشش می‌آید که می‌داند چه چیزی می‌فروشد و عاشق آن باشد و همان طور که گفتیم، آگاهی عشق می‌آفریند.
البته از آنجایی که چرم از موجود زنده به دست می‌آید، برخی مخالف استفاده از پوست حیوانات هستند. اما ما معتقدیم که چرم طبیعی، آرامش دهنده است و بهتر است تا پای‌پوش‌ها، کاپشن، دستکش، کلاه و این گونه پوشش‌ها از این جنس طبیعی ساخته و تولید شود. حال اینکه افرادی که می‌خواهند با چرم کار کنند باید قدر و ارزش آن را بدانند تا به درستی از آن استفاده کنند و دور ریز نداشته باشند و کاری تولید شود که مدت زمان بیشتری مورد استفاده مصرف کننده قرار گیرد.
به عنوان مثال، بسیاری از افرادی که با چرم دوخت و دوز می‌کنند نمی دانند که چرا در حین دوخت و دوز، چرم دچار پارگی می‌شود. نمی‌دانند چرا بعضی از جاهای چرم ترک دارد و یا اینکه از کجاهای چرم نمی‌توانند استفاده کنند. یا اگر سوراخ‌هایی در چرم می‌بینند علت این سوراخ‌ها را نمی‌دانند‌‌ در حالی که اگر آگاهی آنها را بالا ببریم، حتی با دیدن چرم، از بیماری دام هم مطلع می‌شوند. بنابراین اگر علم خود را بالا ببریم، ارتباط بهتر و زیباتری با شغلمان پیدا می‌کنیم و این توصیه‌ای است برای فعالان حوزه محصولات چرمی تا در دوره بعدی آشنایی با چرم که برگزار می‌کنیم شرکت کنند.
به ویژه اینکه نوع بیان مدرس ما، عباداله یوسف‌زاده، بسیار ساده است و برای همگان قابل استفاده است. ایشان شش کتاب تخصصی هم دارند که برخی از هنرجویان ما از آن بهره برده‌اند. در این دوره توانستیم رکورد هنرجویان دوره قبل را بشکنیم و 70 هنرجو از سراسر کشور داشتیم.

DVD‌‌‌های آموزش عیب یابی در تولید زیره و اپراتوری دستگاه پی یو
آموزش‌هایی در خصوص زیره پی یو کفش و اپراتوری دستگاه پی یو با همکاری مدرسانمان بهروز فرزام و رمضان حسن‌پور برگزار کرده‌ایم و توانسته‌ایم یک پک DVD‌‌ از این آموزش‌ها تهیه کرده و در اختیار هنرجویانمان قرار دهیم. در یکی از دوره‌ها حدود 90 نفر و در دوره بعد حدود 120 نفر ثبت نامی داشتیم.

همه ما باید حداقل 2 مدل طراحی کفش را بلد باشیم
چارچوب طراحی پای پوش با تدریس حمید حسن نژاد‌‌ نیز تا امروز در سه نوبت برگزار شده است و از استقبال خوبی برخوردار بوده است. البته این‌ها به صورت آشنایی مقدماتی است تا افرادی که مایل هستند به طور حرفه‌ای کار را دنبال کنند در دوره‌های بلند مدت و حرفه‌ای ثبت نام کنند.
اما ما معتقدیم هر کسی که در حوزه کفش کار می‌کند لازم است حداقل 2 مدل طراحی کفش را بداند. در واقع این خیلی بد است که ما این کار را بلد نباشیم و بگوییم از فعالان حوزه کفش هستیم. با توجه به تخصص استاد همکار، توانستیم به هنرجویانی که ثبت نام کردند این مهارت را بیاموزیم.

همه شما ما را یاری کردید
همه این‌ها با همکاری دوستانمان از اتحادیه کفش‌های ماشینی استان تهران، شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران، گروه اکسیر فرایند شیمی الوان، صنایع چرم وطن، دانشگاه کوشا، فنی و حرفه ای اسلامشهر، موسسه تامُد، موسسه گالوش، مرکز آموزش بازرگانی (وابسته به وزارت صمت)، دانشگاه‌ها، برندها، اتحادیه‌ها و… انجام شده است و کار یک نفره نبوده است.
گاها اسپانسرها هزینه رشد اهالی این صنعت را پرداخت کرده‌اند و برخی دیگر تجهیزات آموزشی در اختیار ما گذاشتند و برخی دیگر نیز با اعتماد به کارگروه آموزش اخبار صنعت چرم و کفش، پرسنل و دانشجویان خود یا دوستان و همکاران خود را تشویق به این آموزش کردند که جا دارد از یک به یک ایشان در فرصتی مناسب تقدیری شایسته به جا آورده شود.

مهارت آموزی مخاطبان اخبار صنعت چرم و کفش ادامه دارد
در ادامه نیز دوره‌های متنوع دیگری را پیش‌بینی کرده‌ایم که عیب‌یابی در تولید کفش، دوره‌های قوانین کسب و کار، مالیات، قوانین سر قفلی، صادرات به عراق و… را در برنامه داریم و اساتید بسیار خوبی را صحبت کرده‌ایم و به امید خدا با همکاری همراهان همیشگی مان معرفی خواهیم کرد.
در پایان یک بار دیگر می‌گویم که یکی از مسئولیت‌های هر مجله مثل آرس این است که در کنار کار اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، آموزش و نمایشگاه را نیز دنبال می‌کنند و ما نیز با همکاری نیروهای انسانی متخصص و متعهد این کارها را انجام می‌دهیم.
در همین جا از تمامی همکاران خودم در بخش پشتیبانی که موجب شده‌اند تا این آموزش‌ها برگزار شود از جمله مژده پورزکی، مسئول کارگروه آموزش، فرناز عسگریان، مسئول اینستاگرام و شراره کدخدازاده و بهروز مجیدی به عنوان مشاوران و همکاران همیشگی‌مان در امر آموزش سپاسگزارم.

خبرنگار: مژده پورزکی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید