برای تمرکز بر تولید به ثبات اقتصادی نیازمندیم

مدیرعامل گروه تولیدی نگین گام:

0
1724
علیرضا رضایی، مدیرعامل گروه تولیدی نگین گام هیدج

گروه تولیدی نگین گام یکی از تولیدکنندگان کفش و صندل بچگانه شهر هیدج است که ظرفیت تولید روزانه دو هزار جفت کفش را دارد، اما به دلایل شرایط اقتصادی در حال حاضر این واحد ۸۰۰ جفت تولید می‌کند. این واحد تولیدی کفش در بیشتر نمایشگاه‌های کفش حضور دارد و همواره خود را با تازه‌های صنعت همراه می‌کند. گفتگویی با علیرضا رضایی، مدیرعامل گروه تولیدی نگین گام که دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران دارد، داشتیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

از طراحی تا تولید
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه وارد صنعت کفش شدید، گفت: من سابق بر این، کارگزار بورس بودم و هم‌اکنون نیز هستم، اما از آنجا که صنعت بومی هیدج کفش بچگانه است، ترغیب شدم که در این صنعت سرمایه‌گذاری کنم.
رضایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه از ورود شما به این صنعت زمان زیادی نمی‌گذرد، بخش طراحی را چگونه مدیریت کردید، گفت: همسرم طراح است و ایده اکثر مدل‌ها را ایشان به من می‌دهد؛ مدل‌های جدیدی طراحی کرده‌ایم که استقبال خوبی از آن شده است. کار طراحی و مدل نیازمند ظرافت‌های خاصی است که خانم‌ها در این زمینه مهارت بیشتری دارند.
مدیرعامل گروه تولیدی نگین گام در ادامه با اشاره به تهیه قالب‌ها عنوان کرد: قالب‌های ما CNC هستند و ما قالب‌های خود را از قالب‌سازی نظری در چهاردانگه تهیه می‌کنیم. برخی از دوستان نیز قالب ریخته‌گری دارند، ولی قالب CNC بسیار بهتر از ریخته‌گری است.
در زمینه ماشین نیز از ماشین‌سازی ام‌گروپ استفاده کرده‌ایم که بسیار راضی هستیم. مواد مورد نیاز خود را نیز از گروه نامی تهیه می‌کنیم که در این مدت همراه ما بوده‌اند. در حقیقت باید در شرایط بد اقتصادی این روزها همگی در کنار هم باشیم و با همراهی هم این دوران را پشت سر بگذاریم.
رضایی در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی کشور عنوان کرد: در شرایط کنونی که قیمت دلار روز به روز در حال افزایش است، نمی‌توان آنطور که انتظار می‌رود، کار کرد. در چنین شرایطی یا باید میزان تیراژ و عرضه خود را کاهش دهیم یا قیمت محصول را افزایش بدهیم. در این شرایط و به ویژه با نوسانات لحظه‌ای فعالیت برای همه واحدهای تولیدی حقیقتا سخت شده است و این در شرایطی است که با فعالیت یک واحد تولیدی حداقل صد نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند مشغول به کار شوند و به تبع تعطیلی آنها، موجی از جمعیت بیکار را در جامعه ایجاد می‌کند. بیشتر تولیدکنندگان هم‌اکنون برای تامین نقدینگی با مشکل روبه‌رو هستند. اگر تولیدکننده‌ای نتواند تامین نقدینگی کند، نمی‌تواند در بازار باقی بماند. بنابراین از تامین‌کنندگان مواد اولیه تقاضا داریم که تا حدی شرایط را برای ما تسهیل کنند.


حضور در نمایشگاه‌ها بهترین فرصت است
وی با اشاره به اهمیت حضور در نمایشگاه‌های کفش خاطرنشان کرد: نمایشگاه بهترین فرصت برای عرضه محصولات جدید و معرفی فعالیت‌های هر گروه تولیدی است. در نمایشگاه این فرصت وجود دارد که بازدیدکنندگان بیشتری با محصولات شما آشنا شوند. اینکه در نمایشگاه چه محصولی را بفروشیم، در درجه دوم اهمیت قرار دارد، اما نگاه ما این است که ما را در بلندمدت بشناسند. بعنوان مثال نمایشگاه مشهد برای ما بسیار عالی بود و بازدیدکنندگانی از کشورهای پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان داشتیم که قرارهایی برای همکاری گذاشتیم. یک نمایشگاه قوی هم در ترکمنستان برگزار می‌شود که قصد حضور در آنجا را نیز داریم. در نمایشگاه قم نیز حضور خواهیم داشت. نمایشگاه قم بهترین فرصت برای تولیدکنندگان کفش است، چراکه نمایشگاه قم یک پایلوت خاورمیانه به‌شمار می‌رود و تجار آنجا را به عنوان یک مرکز تولید کفش و صندل بزرگسال و بچگانه می‌شناسند.

صادرات به عراق
مدیرعامل نگین گام در پاسخ به این پرسش که صادرات نیز داشته‌اید، عنوان کرد: یک بار صادرات به اربیل عراق داشته‌ایم و آنها راضی بوده‌اند، اما به‌ دلیل مسائل حاشیه‌ای هم از لحاظ مسائل سیاسی و هم از نظر شیوع بیماری کرونا سبب شده که تجار خارجی کمتر به ایران بیایند. امیدواریم که این مسائل به پایان برسد و ما مجددا بتوانیم با تجار خارجی ارتباط برقرار کنیم.

برنامه توسعه‌ای نیازمند ثبات نرخ ارز
رضایی در پاسخ به خبرنگار اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: در شرایط اقتصادی کنونی همین‌قدر که بتوانیم خود را سر پا نگه داریم و تعهدات خود را نسبت به کارکنان انجام بدهیم، خدا را شاکر خواهیم بود. اما در آینده اگر شرایط بهتر شود و نرخ ارز به ثبات لازم برسد، ما قادر خواهیم بود که برنامه‌های خود را براساس آن بچینیم. عدم ثبات نرخ دلار برای ما تولیدکنندگان بحران به همراه می‌آورد و بسیار آزاردهنده است. امیدواریم که به شرایط ثبات نسبی در بازار دست یابیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید