با وجود نرخ رشد مواد اولیه، افزایش قیمت پلکانی داشتیم

مدیر فروش گروه صنعتی نامی گفت:

0
285
با وجود نرخ رشد مواد اولیه، افزایش قیمت پلکانی داشتیم

گروه صنعتی نامی از جمله شرکت‌های نامدار صنعت کفش کشور به‌شمار می‌رود که با قدمت 80 ساله خود در صنعت کفش، در تولید و پخش زیره کفش، تولید زیره و گرانول پی‌وی‌سی فعال بوده و در حال حاضر نیز حدود سه سال است که در تولید تخصصی مواد پی‌یو مشغول به کار است. ‌‌‌‌ این شرکت نامدار در شرایط سخت نیز با حضور خود در نمایشگاه‌های مختلف همیشه فعال بودن خود را به نمایش می‌گذارد. «سامان نامی» یکی از جوانان خانواده نامی است که از سال ۱۳۹۰ بخش فروش شرکت را مدیریت می‌کند. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی مجله اخبار صنعت چرم و کفش با اوست.

حضور در نمایشگاه خودرو
«سامان نامی» با حضور در نمایشگاه قطعات خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: امسال با حضور در این نمایشگاه، دومین سالی است که در چنین نمایشگاهی حضور پیدا کرده‌ایم، چراکه مواد اولیه قطعات خودرو را نیز به صورت اختصاصی تولید می‌کنیم. به عنوان مثال شرکت ما تولید و تامین مواد پی‌یو شرکت کروز را برعهده دارد که در تولید صندلی اتومبیل از آن استفاده می‌شود. این نوع پی‌یو از خانواده فوم‌های سرد است و البته باید خاطرنشان کنم که یک گرید از فوم سرد برای کفی کفش هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید فوم گرم
نامی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت پی‌یو گرم مصرفی در صنعت کفش با پی‌یو سرد جهت تولید کفی در بازار متفاوت است، گفت: این اختلاف قیمت به دلیل اختلاف قیمت در مواد اولیه آنهاست و اصلی‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در پی‌یو کفی سرد در ایران تولید نمی‌شود. ‌‌
وی در ادامه توضیح داد: برخی شرکت‌ها با فوم گرم کفی تولید می‌کنند، البته شرکت ما نیز این فوم را تولید می‌کند. اما موضوع آن است که به لحاظ وزنی فوم گرم هیچگاه به پای فوم سرد نمی‌رسد، هرچند به لحاظ استحکام، بسیار بهتر از فوم سرد است. گرید آن جزو مواد جدید ماست که با دانسیته پایین‌تر می‌توان آن را تولید کرد تا به وزن فوم سرد نزدیک شود. اما در هر صورت به‌ اندازه وزن فوم سرد نمی‌رسد. از نظر قیمتی نیز فوم گرم از فوم سرد ارزان‌تر است، اما چون وزن بالاتری دارد، از نظر قیمتی همدیگر را خنثی می‌کنند و حتی به دلیل اختلافات وزنی، فوم سرد ارزان‌تر تمام می‌شود.
وی در ادامه توضیح داد: کفی‌هایی که با فوم گرم تولید می‌شود، استفاده‌های دیگر هم دارند و اصلی‌ترین استفاده آن برای زیره‌ها یا صندل‌های دو تکه است. زیره نهایی شامل دو زیره است که بر روی یکدیگر مونتاژ می‌شوند و زیره پایین معمولا سفت، سبک و زیره رو معمولا نرم تولید می‌شود تا پا نرمی آن را لمس و احساس کند. به عبارت دیگر، این صندل‌ها دو قالب دارند و بسیاری از صندل‌های زنانه به این روش ساخته می‌شوند.
این فعال صنعت حوزه صنعت کفش در پاسخ به این پرسش که آیا این فناوری در صنعت به خوبی جا افتاده است، گفت: خیلی وقت است که این فناوری در صنعت کفش کشور وجود دارد. در سال ۱۳۹۰ خود ما چنین زیره‌هایی را تولید می‌کردیم و از سال 1397 یعنی به مدت سه سال است که در حال تولید مواد فوم سرد و فوم گرم نیز هستیم.

قیمت پی‌یو در بازار
نامی در پاسخ این پرسش که قیمت پی‌یو در حال حاضر در بازار چقدر است، گفت: قیمت‌ مواد اولیه در ماه‌های منتهی به آبان به شدت افزایش پیدا کرد، البته شرکت صنعتی نامی بالای ۵۰ تا ۶۰ روز سعی کرده که قیمت‌های خود را ثابت نگه دارد، اما قیمت‌ها به‌جایی رسید که ثابت نگه داشتن آن دیگر شدنی نبود، از این‌رو ما نیز مجبور به افزایش قیمت شدیم.
وی در پاسخ به این پرسش که روند افزایش مواد اولیه تا عید به چه صورت خواهد بود، بیان کرد: از آنجا که مواد اولیه صنعت کفش، جزو صنایع پایین‌دستی نفت است، بستگی مستقیم به قیمت نفت دارد و نفت یکی از عناصر تعیین کننده قیمت است و در ماه‌های منتهی به آبان ماه قیمت نفت به بالاترین حد خود در سه سال اخیر رسید و مواد اولیه‌ای که پایین دست نفت هستند هم به صورت جهانی گران شد.
نامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما تا آنجا که مقدور بوده، قیمت‌ها را افزایش نداده‌ایم، چراکه شرکت ما از مشتری‌های خود از قبل سفارش گرفته‌ بود و با همان قیمت سفارش داده، محصول را به مشتری تحویل داده است. همچنین برای سفارش‌های بعدی نیز چندان افزایش قیمت نداریم و برای افزایش قیمت نیز به صورت پلکانی اقدام کرده‌ایم، چراکه افزایش ناگهانی قیمت به صنعت ما لطمه وارد می‌کند. البته بماند که طی دوره افزایش جهانی قیمت مواد اولیه، تغیرات قیمت در آینده بازار را به مشتریانمان اعلام کردیم.

ما حامی مشتریان هستیم
نامی در ادامه افزود: مشتریانی که با نامی هستند، شک نکنند که ما حامی آنها هستیم، اما بهتر است که آنها خرید خود را زودتر انجام بدهند. ما به شدت مخالف افزایش ناگهانی قیمت‌ها و ضربه خوردن به صنعت هستیم.

حضور در نمایشگاه سوریه
گروه صنعتی نامی یکی از شرکت‌هایی است که در نمایشگاهی که در حوزه صنایع کفش در اواخر شهریور ماه در سوریه برگزار شد، حضور داشته است.
درباره حضور گروه صنعتی نامی در نمایشگاه سوریه، احد نامور سرپرست فروش گروه صنعتی نامی در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: شرکت نامی به ‌عنوان نماینده ایران در حوزه پلی‌یورتان در نمایشگاه سوریه حضور داشت. هرچند شرایط فعالان صنعت کفش سوریه به دلیل شرایط جنگی نابسامان بود، اما نمایشگاه بزرگی دایر شده بود و در کل نمایشگاه خوبی بود.
نامور در ادامه خاطرنشان کرد: در بازدید از نمایشگاه، سفیر لبنان و وزیر صنعت سوریه حضور یافتند. از مصر و لبنان و شهر حلب نیز شرکت‌هایی حضور داشتند. وی در پاسخ به این پرسش که استقبال از نمایشگاه چگونه بود، عنوان کرد: در زمینه سیستم‌های پلی‌یورتان و ماشین‌های تولید کفش، نمایشگاه در سطح تخصصی بود و استقبال‌کنندگان بسیار خوبی هم داشتند و ما حتی بیش از ساعت پایانی در غرفه بودیم و جوابگوی بازدیدکنندگان بودیم.
نامور در پاسخ به این پرسش که حضور در نمایشگاه سوریه چه دستاوردی داشت، گفت: نمایشگاه به‌گونه‌ای نیست که همان لحظه به نتیجه برسید، اما اقدام‌هایی در حال انجام است که هم به نفع کشور سوریه و هم ایران است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید