اهمیت استفاده از کفش مناسب

0
607

همه این را شنیده ایم که پا قلب دوم آدم است

خیلی مهمه که کفش مناسب بپوشیم و از سلامتی پای خود مراقبت کنیم زیرا کفش نامناسب قطعا به پای ما آسیب میرساند و مشکلاتی را برای ما بوجود می آورد.

اخبار صنعت چرم وکفش به نقل از توان طب، پس باید در خرید کفش دقت کنیم و بدونیم که چه کفشی متناسب پای ما است و این را مدنظر داشته باشیم که کیفیت و متناسب بودن کفش را در اولویت خرید قرار دهیم.( البته زیبایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است )

یک کفش خوب علاوه بر اینکه راه رفتن و دویدن را برای ما آسان و لذت بخش میکند،میتواند به ما در حفظ سلامتی پا کمک کند. 

کفش ممکن است در واقع مهمترین قسمت لباس فرد باشد ، زیرا هیچ لباس دیگری نباید دقیقاً متناسب باشد و عملکردهای مکانیکی مهمی مانند انتقال وزن بدن را انجام دهد.

جدا از ناراحتی فوری پا ، کفش نامناسب یا نادرست ممکن است منجر به مشکلاتی در پایین پا ، زانوها ، باسن و کمر شود.

کفش نامناسب موجب فشار بیش از حد به مفاصل پا و بسیاری مشکلات دیگر میشود. پس همراه ما باشید تا نکاتی در مورد خرید کفش مناسب مطالعه کنید.

مهم ترین وظیفه کفش مناسب

مهم ترین وظیفه کفش حفاظت از پا و ممانعت از آسیب رسیدن به آن است ولی متاسفانه بسیاری از کفش ها به پا آسیب میرسانند. کفش نامناسب یکی از علل مهم بسیاری از بیماری های پا است و میتواند موجب بروز بیماری هایی مانند انحراف شست پا، سائیدگی شست پا، میخچه، انگشت چکشی و فرو رفتن ناخن در انگشت شود. کفش جدای از زیبایی باید با دوام و راحت هم باشد.

خرید کفش مناسب

مهمترین معیارهایی که موقع خرید یک کفش مناسب باید به آنها دقت کنیم عبارتند از:

  • هر چه سن شما بالاتر میرود اندازه پای شما بزرگتر میشود. پس هر بار که کفش میخرید آن را امتحان کنید.
  • خانم ها نباید کفش های با پاشنه بلندتر از پنج سانتیمتر بپوشند.
  • کفش را در عصرها بخرید چون عصرها پای شما بزرگتر است.
  • کفش باید هم در ناحیه پنجه و هم در ناحیه پاشنه فیت و اندازه پای شما باشد.
  • هردو کفش چپ و راست را پوشیده و امتحان کنید. در بسیاری از مردم اندازه پاها با هم متفاوت است. کفش را به اندازه پای بزرگتر بخرید و در داخل کفشی که پای کوچکتر در آن میرود یک کفی نازک بگذارید.
  • وقتی برای امتحان کردن کفش سرپا می ایستید باید در جلوی کفش و در جلوی بلندترین انگشت شما یک سانتیمتر فضای خالی وجود داشته باشد.
  • با کفش چند قدم راه بروید تا از راحت بودن آن مطمئن شوید.
  • هیچوقت معیار شما برای انتخاب اندازه کفش شماره ای که روی آن نوشته شده است نباشد. این اندازه ها بر حسب شکل و سازنده کفش متفاوت است. همیشه کفش را به پا کرده و امتحان کنید.
  • کفشی را انتخاب کنید که تا حد امکان به شکل پایتان باشد.
  • مطمئن شوید پنجه کفشتان به اندازه پنجه پایتان بوده و تنگ نباشد. پنجه پهن ترین قسمت پا و کفش است. کفش های نوک تیز و با پنجه تنگ نخرید.
  • هیچوقت کفش تنگ نخرید و فکر نکنید کفش بتدریج و با پوشیدن، جا باز میکند.پاشنه پا در عین اینکه باید در کفش احساس راحتی کند، باید فیت هم باشد. پشت کفش باید پاشنه پایتان را کاملا دربر گرفته و اجازه سرخوردن و حرکت در کفش را به آن ندهد. در حین راه رفتن نباید پاشنه پایتان از کفش بیرون بیاید.
  • وقتی پایتان در کفش است باید بتوانید به راحتی انگشتان پایتان را خم و راست کنید.

چه موقعی کفش بخریم!

توصیه میشود برای خرید کفش در صبح اقدام ننمایید زیرا ، به طور معمول در طول روز پاها به علت ایستادن های طولانی مدت و راه رفتن كمی ورم می كنند.

به عبارت دیگر میتوان اینگونه توصیف کرد که ، در طی روز به علت اثر جاذبه ای که زمین دارد ، خون در بخش های تحتانی بدن و به ویژه پاها جمع میشوند و همین امر باعث ورم كردن پاها می شود.

این اتفاق باعث می شود كه در بعد از ظهرها و انتهای روز پاها كمی بزرگ تر باشند.

حالا اگر شما صبح به فروشگاه رفته اید و کفشی خردید كه كاملا اندازه پای شماست امکان دارد وقتی به انتهای روز میرسید پای شما را اذیت کند و فشار آورد.

پس بهتر است برای خرید کفش در انتهای روز اقدام کنید تا با چنین مشکلاتی روبه رو نشوید.

نكته!

زمانی که دارید کفش را برای خرید امتحان میکنید حتما جوراب بپوشید.

در غیر این صورت امکان دارد کفشی که بدون جوراب پا کرده اید کاملا اندازه پای شما باشد اما اگر کفش را با چوراب بپوشید تنگ بنظر برسد.

اکثر آدم ها فکر میکنند که اندازه دو پای انسان با هم برابرند، اما این تصور اشتباه است و در واقع بسیاری از آدم ها پای هایی با اندازه یکسان و برابر ندارند.

توجه به این نكته در هنگام تهیه كفش بسیار بااهمیت است. چرا كه به شما گوشزد می كند حتما هر دو لنگه كفش را بپوشید و در غیر این صورت اگر مجبورید تنها یك لنگه كفش را امتحان كنید حتما این لنگه مربوط به پای بزرگ تر شما باشد.

نكته مهم دیگر این است که همیشه خودتان برای خرید کفش بروید و این کار را به شخص دیگری محول نکنید.

علاوه بر مسائل مربوط به علایق و سلیقه های شخصی شما در مورد انتخاب شكل، فرم و رنگ كفش، حتما باید خود شماحضور داشته باشید تا کفش را امتحان کنید، چه از نظر زیبایی و کیفیت و چه از نظر مناسب بودن کفش.

سوالات رایج

در ادامه به چندتا از سوالاتی که شاید در ذهن هر فردی برای خرید کفش مناسب باشد، پاسخ میدهیم.

  • چگونه یک کفش انتخاب کنم؟

به دنبال کفش هایی باشید که:

  1. پشتی سفت داشته باشید. پاشنه را در یک دست و کفش را در بالای پاشنه در دست دیگر بگیرید. شما نباید بتوانید کفش را در اطراف پاشنه پا به طرف دیگر حرکت دهید.
  2. مقدار کمی گشتاور داشته باشید. کفش را در دو طرف آن نگه دارید. باید بتوانید آن را کمی بچرخانید.
  3. جایی که انگشتان پای شما خم می شود خم شوید ..
  4. پشتیبانی قوس را ارائه دهید. اگر کفش پشتیبانی قوس ندارد ، یک قوس اضافی اضافه کنید. بررسی کنید که تکیه گاه قوس بدون فشار دادن انگشتان پا یا لغزش کفش از پاشنه پا در کفش جا بگیرد.
  5. به اندازه کافی پهن و به اندازه کافی بلند در انگشتان پا هستند. نباید انگشتان پا را به داخل فشار داده یا آنها را هول دهد.
  6. فوراً احساس راحتی کنید.
  • چه موقع کفش را تعویض کنیم؟
  • به پاشنه پا نگاه کنید. بیشتر افراد به مرور زمان قسمت پاشنه پا را فرسوده می کنند. وقتی پاشنه زاویه دار می شود ، هر قدمی را که برمی دارید تغییر می دهد و می تواند باعث ایجاد درد در ساق پا یا کمر شود. تعمیرگاه های کفش ممکن است بتوانند پاشنه پا را تعمیر کنند. اگر نه ، کفش را تعویض کنید.

کفش های دویدن. قبل از اینکه ظاهری پوشیده داشته باشند باعث درد می شوند. این به این دلیل است که آنها توانایی جذب شوک را از دست می دهند. دستورالعمل تعویض کفش دویدن هر 564 تا 805 کیلومتر است. کفش های دویدن با عمر بیشتر از یک سال نیز ممکن است به دلیل تغییر در زیره در معرض رطوبت یا گرما باعث درد شوند. کفش های دویدن را فقط برای دویدن استفاده کنید و با این کار عمر کفش را افزایش دهد. برای پیاده روی می توان از کفش های قدیمی دویدن استفاده کرد.

  • کفش مناسب چیست؟

غالباً از متخصصان اطفال ما سوال می شود که کفش مناسب چیست؟ … کفش فقط باید در جایی خم شود که گوی پا شروع می شود و انگشت بزرگ پا خم می شود. کفش باید دارای بالشتک کافی باشد تا پا مستقیما روی زمین راه نرود. این باعث محافظت و جذب ضربه برای پا می شود.

  • چه کفشی برای پا مناسب است؟

بهترین کفش برای پاهای شما

  1. پاشنه های استاندارد. به جای کفش های پاشنه بلند.
  2. کفش ورزشی. در حالی که کفش های ورزشی به طور کلی حمایتی هستند ، بیشتر کفش های کتانی به دلیل نرم بودن کفش ، شش ماه یا 805 کیلومتر عمر دارند.
  • آیا پابرهنه راه رفتن برای پاها مضر است؟

راه رفتن با پای برهنه علاوه بر ایجاد بدن درد، پاهای ما را در معرض موجودات باکتریایی و قارچی قرار می دهد که می توانند پوست و ناخن را آلوده کنند. این موجودات می توانند منجر به عفونت هایی شوند که ظاهر ، بو و راحتی پا را تغییر می دهند.

کفش مناسب بچه ها

 بچه ها تا زمان راه رفتن نیاز به کفش ندارند. کفش بچه باید نرم و قابل انعطاف باشد. پنجه آن باید به اندازه کافی پهن و جادار باشد که انگشتان پا به راحتی در آن خم و راست شوند و جا برای رشد پنجه داشته باشد.

اگر طول کفش بچه را به اندازه عرض یک انگشت بلندتر تهیه کنید جا برای رشد شش ماه پا خواهد داشت.

پای بچه را بطور مرتب برای علائم فشار کفش مثل قرمزی، پینه و یا تاول نگاه کنید. برای بچه های کوچک کفش های چکمه ای نخرید چون پوشیدن آنها برایشان مشکل است.

کفش مناسب خانم ها

از آنجایی که خانوم ها از کفش های پاشنه بلند استفاده میکنند ، باید توجه ویژه ای به سایز پاشنه کفش داشته باشند.

بهترین کفش برای خانم ها کفش با پاشنه 3-2 سانتیمتر با یک پنجه پهن است. هرچه پاشنه بلندتر باشد فشار بیشتری را به پنجه وارد میکند. بسیاری از کفش های پاشنه بلند پنجه های باریک هم دارند و این وضعیت شرایط را برای پنجه و انگشتان پا بدتر میکند.

کفش طبی چیست ؟

بسیاری از افرادی که به نوعی مشکلاتی در پای خود دارند به دنبال کفش طبی ارتوپدی هستند. بعضی ها هم هستند که هیچ ناراحتی در پای خود ندارند ولی میخواهند کفش مناسبی داشته باشند تا در آینده مشکلی در پای خود نداشته باشند.

افرادی که مشکلی در پای خود داشته و بدنبال کفش طبی هستند باید بدانند که انواع مختلفی از کفش هایی که پسوند طبی هم دارند در بازار وجود دارند.

صرف اینکه نام کفشی طبی است یا از داروخانه تهیه شده و یا از فروشگاهی تهیه شده که ادعای فروش کفش طبی دارد به معنای آن نیست که کفش مورد نظر واقعا خصوصیاتی را که میخواهیم داشته باشد. یعنی بتواند مشکل پای ما راکمتر کند.

بیماری های مختلفی در پا وجود دارند و مشکلات ناشی از بعضی را میتوان با استفاده از کفش مناسب ارتوپدی برطرف کرد.

در هر بیماری پا، ممکن است نیاز به استفاده از کفشی با خصوصیات خاص باشد که با بیماری دیگر متفاوت است ولی خصوصیات مشترکی وجود دارند که تمام کفش های طبی باید واجد آنها باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید