استفاده از گیاهان برای درمان پینه و میخچه

0
295

برخی گیاهان از جمله تره، فرفیون، مامیران و گل همیشه بهار، در بهبود علائم و درمان میخچه و پینه موثر هستند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از ایسنا، میخچه (corn) بر اثر ضخیم شدن قسمتی از لایه‌های شاخی پوست، ناشی از وارد آمدن فشار به آن ایجاد می‌شود. این عارضه اغلب در انگشتان پا و نقاط دیگر آن، بر اثر پوشیدن کفش تنگ ایجاد و باعث تشکیل برجستگی مخروطی‌شکل روی لایه‌های عمقی زیر بشره شده و از این جهت، حالت دردناکی در پا ایجاد می‌شود.

پینه (callus) نیز به دلیل ضخیم شدن قسمت‌هایی از پوست دست و پا بر اثر وارد آمدن فشار به آنها یا اصطکاک زیاد، ایجاد می‌شود که این حالت، یک هیپروتروفی طبقه شاخی پوست است.

نتایج تحقیقات نشان داده‌اند، برخی گیاهان در بهبود علائم و درمان میخچه و پینه موثر هستند. گیاه تره با نام علمی Alium Porrum L به درمان و رفع زگیل، کورک، میخچه و پینه دست و پا کمک می‌کند. برگ‌های تازه این گیاه را 24 ساعت در آب بخیسانید و بعد روی محل مورد نظر در طول شبانه روز قرار دهید.

سیر (Allium Sativum L) نیز دارای اثر ضدعفونی‌کننده و رفع میخچه و پینه است. یک قطعه سیر تازه له شده را به صورت ضماد بر روی میخچه و پینه دست و پا قرار دهید. باید توجه داشت که قسمت سالم پوست پا با پارچه‌ای پوشیده شود تا تحت تاثیر قرار نگیرد.

در روش دیگر، سیر را به خوبی بپزید و سپس در حالت نیم گرم شده، روی میخچه و پینه قرار دهید. این کار را روزی سه مرتبه انجام دهید. با قرار دادن برش‌های نازک سیر تازه روی محل میخچه و پینه هنگام صبح و عصر، می‌توان به نتیجه مشابه در موارد فوق رسید.

گیاه فرفیون (Euphorbia Helioscopia L) در رفع زگیل و میخچه پا موثر است. شیرابه گیاه که با قطع کردن ساقه از آن خارج می‌شود، روی زگیل یا میخچه استفاده شود. از برگ‌های تازه این گیاه (به صورت له شده) می‌توان برای رفع میخچه یا زگیل استفاده کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، همچنین گل همیشه بهار (L.Calendula officinalis) موثر در رفع تحریکات جلدی، خراش و ترک پوست، درمان زگیل و میخچه پا است. برگ‌های تازه گیاه را به صورت له شده بر روی میخچه یا پینه قرار دهید. گیاه مامیران (Chelidonium majus L) نیز در رفع میخچه و زگیل موثر است و می‌توان شیره تازه گیاه که رنگ زرد ون ارنجی دارد را روی میخچه ویا زگیل قرار داد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید