اتحاد صنعتگران؛‌رمز رونق صنعت چرم و کیف و کفش

0
452
اتحاد صنعتگران؛‌رمز رونق صنعت چرم و کیف و کفش

استان همدان از دیربازدر بخش چرم و مصنوعات آن سرآمد بوده به طوری که در طول تاریخ همدان به «شهر دباغ خانه» شهرت داشته است. صنعت کیف و کفش همدان این روزها همانند سایر استان‌های کشور از شیوع ویروس کرونا تاثیر پذیرفته و صنعتگران را با چالش‌هایی مواجه کرده است. در این راستا با احمد گازراني، رئيس اتحاديه كيف و كفش همدان و عضو هيات رئيسه اتاق اصناف گفت‌وگو کردیم.

سال 99 بر صنعت کیف و کفش همدان چگونه گذشت؟
سال 99 سال سختی برای صنعتگران بود. آغاز سال با شیوع كرونا و اعمال محدودیت در فعالیت فروشندگان شروع شد و با نوسانات نرخ ارز و كمبود كالا و… به پایان رسید. اما ناگفته نماند که محدودیت‌ها و مشکلاتی که در سال گذشته وجود داشت، برای صنعت کیف و کفش همدان تبدیل به یک فرصت شد. در ابتدای سال 1399 و برای تامین نیاز کشور، به حوزه تولید ماسک ورود پیدا کردیم و توانستیم در این زمینه فعالیت کنیم. در ادامه نیز تلاش کردیم صادرات و اشتغال صنعت کیف و کفش به مانند گذشته ادامه داشته باشد و خوشبختانه در این زمینه عملکرد موفقی داشتیم.

طی یکی دو ماهه گذشته خبردار شدیم که گروهی از تجار خارجی برای دیدار با صنعتگران همدان به این شهر آمده‌اند. ماحصل این دیدار چه بود؟
بله همانطور که می‌دانید ما اتحادیه کیف و کفش همدان در سال‌های اخیر توانسته‌ایم ارتباط خوبي با فعالان صنعت کیف و کفش در کشورهای افغانستان و اقليم كردستان برقرار کنیم. در همین راستا يك هيات تجاري از افغانستان و اقلیم كردستان به همدان آمدند و باتوجه به این که شرايط خوبی برای صادرات تولیداتمان داشتيم، در این راستا با این دو هیات تجاری مذاکره و تفاهم‌نامه‌‌‌هایی را امضا کردیم. در تابستان سال گذشته نیز قرار بود به همراه فعالان صنعت کیف و کفش از استان‌های اصفهان،‌ تبریز و تهران سفری به کردستان عراق داشته باشیم اما به دلیل محدودیت‌های کرونایی، سفر را به زمان دیگری موکول کردیم.

از نمایشگاه کیف و کفش چه خبر؟
نمايشگاه همدان قرار بود در پاییز سال گذشته برگزار شود. تمام اقدامات لازم برای برگزاری نمایشگاه از جمله عقد قرارداد با سایت نمایشگاه نیز انجام شده بود، اما از آنجایی که شرایط همدان شرایط ویژه‌ای بود و عموما وضعیت شیوع کرونا در حالت زرد یا قرمز قرار داشت، لذا امکان برپایی نمایشگاه فراهم نشد. با این حال تلاش می‌کنیم در سال جاری و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی نمایشگاه را برگزار کنیم. یکی از اهدافمان در برگزاری نمایشگاه امسال دعوت از مهمانان و تجار خارجی است چرا که معتقدیم موفقیت یک نمایشگاه به حضور مهمانان داخلی و خارجی بستگی دارد. به عبارت دیگر هرچه تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه بیشتر باشد، رونق صنعت و تجارت استان نیز افزایش خواهد یافت.

به طور کلی چه اهدافی را برای صنعت کیف و کفش همدان دنبال می‌کنید؟
نگاه ما به صنعت چرم و کیف و کفش در همدان یک نگاه جامع و کلی است؛ به این معنا که ما معتقدیم این صنعت باید در سراسر کشور و در تمام استان‌ها رونق داشته باشد، نه تنها در همدان. اگر قرار است اشتغالزایی از طریق این صنعت افزایش یابد،‌ باید در تمام استان‌های کشور این اتفاق بیفتد. رونق سراسری صنعت چرم و کیف و کفش به معنای رونق تولید، صادرات و ارزآوری بیشتر است و سود آن عاید تمام صنعتگران کشور می‌شود. لذا تلاش کرده‌ایم با اتحادیه‌های کیف و کفش در سایر استان‌ها از جمله اصفهان، قم، تبریز،‌ مشهد، زنجان و…نیز ارتباط تنگاتنگی برقرار کنیم. همچنین با اتحادیه‌های فعال در شهرستان‌های استان همدان نیز دائما در ارتباط هستیم و به صورت مستمر جلساتی را برای حل مشکلات این صنعت در استان برگزار می‌کنیم. به عقیده من برای حل مشکل صنعت چرم و کیف و کفش در کل کشور، باید تمامی فعالان این صنعت در قالب انجمن، اتحادیه و تشکل دست به دست یکدیگر داده و در تصمیم‌گیری‌های کلان این حوزه حضور داشته باشند. تصمیم داریم در آینده‌ای نزدیک از تمام برندهای بزرگ صنعت چرم و کیف و کفش دعوت کنیم تا با حضور در همدان، همایشی برگزار کرده و در قالب این همایش مجموعه‌ای را تشکیل دهیم. تفاوتی ندارد که این مجموعه در قالب انجمن یا تشکل یا اتحادیه باشد،‌آنچه مهم است، اتحاد همه فعالان صنعت برای حل چالش‌های صنعت چرم و کیف و کفش است.

به نظر شما در حال حاضر صنعت چرم و کیف‌ و کفش با چه چالش‌هایی مواجه است؟
ما در ایران ظرفيت بسیار خوبی در صنعت چرم و كيف و كفش داریم، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم این صنعت را به خوبی مدیریت کنیم. ما در حوزه برندسازی ضعف‌هایی داریم که باید برطرف شود. بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف صنعت چرم و کیف و کفش است و به نظر می‌رسد فعالان این بخش نیازمند آموزش‌های جدیدی در این حوزه هستند. موضوع آموزش نیز یکی دیگر از چالش‌های صنعت چرم و کیف و کفش است که خلاء آن در تمام استان‌های کشور احساس می‌شود. امیدواریم با کاهش روند شیوع کرونا و برگزاری جلسات و نمایشگاه‌های متعدد بتوانیم با کمک یکدیگر تمام مشکلات پیش‌روی این صنعت را رفع کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید