بازارهای افغانستان و عراق جزو مشتریان ثابت کفش مشهد هستند

0
1826
بازارهای افغانستان و عراق جزو مشتریان ثابت کفش مشهد هستند

کفش مشهد یکی از قطب‌های کفش‌سازی در ایران به‌شمار می‌رود. مشهد علاوه بر تامین نیاز استان و صادرات به سایر استان‌ها در داخل کشور، بازارهای صادراتی به نسبت خوبی دارد و کشورهای همسایه را نیز جزو مشتریان خود کرده است. اتحادیه کفاشان مشهد، یکی از اتحادیه‌های فعال در حوزه کفش به‌شمار می‌رود که مجله «اخبار صنعت چرم و کفش» درباره عملکرد این اتحادیه با محمد محمدی رئیس این اتحادیه به گفت‌وگو نشسته است.

سال بد 1399 برای تولیدکنندگان
محمد محمدی رئیس اتحادیه کفاشان مشهد در پاسخ به این پرسش که سال 1399 برای تولیدکنندگان چگونه گذشت؟ عنوان کرد: سال گذشته سال خوبی برای تولیدکنندگان نبود، چراکه از ابتدای سال تولیدکنندگان توقع داشتند که اوضاع بهتر شود و شیوع بیماری کرونا به تدریج کاهش پیدا کند که متاسفانه چنین اتفاقی روی نداد و بهار و تابستان خوبی نداشتند. در کل کرونا سبب شد که سال گذشته وضعیت بازار خوبی نداشته باشیم. در هر صورت چه خوب چه بد، سال گذشته سپری شد.
اعضای اتحادیه کفاشان مشهد
محمدی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی ریاست اتحادیه را برعهده گرفته‌اید، گفت: از 29 خرداد سال گذشته این سمت را برعهده گرفته‌ام. سال گذشته جوان‌های بسیاری کاندید شدند و بنده انتخاب شدم. در ابتدا تلاش ما بر این بود که سر و سامانی به اتحادیه بدهیم.
از سوی دیگر، بحث تعاونی را دنبال کردیم که ثبت آن انجام شد. با حضور تولیدکنندگان قصد داریم که در سال جدید تعاونی را راه‌اندازی کنیم.
محمدی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد به اعضای اتحادیه اضافه شده است، خاطرنشان کرد: حدود 650 تا 700 نفر در دوران کرونایی به اعضای اتحادیه اضافه شدند. هم‌اکنون نیز حدود 1700 عضو داریم که 7 نفر هیات‌مدیره هستند که محمد محمدی رئیس اتحادیه، آقایان علی‌اصغر وحدانی بجنوردی نایب رئیس اول، حمیدرضا رحیم‌زاده طوسی نایب رئیس دوم، اسماعیل پورملائکه دبیر، حسن حسین‌زاده کاشانی خزانه‌دار، جواد برفر عضو اول هیات‌مدیره، حسین ممتاز کفاش عضو دوم هیات‌مدیره، مهدی طبسی عضو علی‌البدل اول، احمد جان قربان لاریچه عضو علی‌البدل دوم، مهدی یوشنی گلستانی عضو علی‌البدل سوم، سیدحجت بلندنژاد بازرس و علیرضا ارجمند جوارشک بازرس علی‌البدل اتحادیه هستند..
وضعیت صنعت کفش مشهد
رئیس اتحادیه کفاشان مشهد درباره وضعیت صنعت کفش مشهد گفت: نوسان‌ نرخ مواد اولیه موضوعی است که تولیدکنندگان از سال گذشته تاکنون با آن روبه‌رو هستند. تولیدکنندگان کفش مشهد نیز به شدت با این نوسان قیمت‌ها روبه‌رو هستند. از سوی دیگر با رشد حقوق و دستمزد کارگری روبه‌رو شده‌ایم که سبب تورم بسیار خواهد شد. این موضوع سبب نارضایتی کارفرماها شده است.
صادرات کفش مشهد
محمدی در پاسخ به این پرسش که در زمینه صادرات کفش مشهد چه اقدام‌هایی انجام داده‌اید، عنوان کرد: خوشبختانه وضعیت صادرات کفش مشهد به نسبت خوب است و کشورهای افغانستان و عراق جزو مشتریان ثابت ما هستند و بیشترین صادرات کفش ما به این دو کشور است. البته بازارها به دلایلی چون آغاز ماه رمضان چندان رونقی ندارد.
شیوع کرونایی در بازار کفش مشهد
رئیس اتحادیه کفاشان مشهد همچنین در پاسخ به این پرسش که در وضعیت کرونا بازار مشهد چگونه است، گفت: در مشهد فروشگاه‌ها 80 تا 90 درصد تعطیل شده‌اند. زائر هم نداریم و بازارها در حال حاضر تعطیل هستند. صادرات را هنوز آغاز نکرده‌ایم،‌ البته در زمینه صادرات، صورت‌ کارها اعلام شده‌اند.
ارتباط با سایر انجمن‌ها و اتحادیه‌ها
محمدی درباره ارتباط اتحادیه کفش مشهد با سایر انجمن‌ها و اتحادیه‌ها عنوان کرد: همواره سعی ما بر این بوده که از تجربه‌‌های دوستان استفاد کنیم و ارتباط خوبی با اتحادیه‌ها و انجمن‌ها داشته باشیم. چند وقت پیش نیز در زمینه بحث جامعه صنعت کفش ایران جلسه‌ای برگزار شد و انتخاباتی نیز در این راستا برگزار شد، درحالی‌که برای چنین تصمیمی باید از تمام اتحادیه‌ها دعوت به عمل آید تا حداقل ما بتوانیم از تجربه‌های آنها استفاده کنیم. برای ارتقای صنعت کفش ایران نیز باید از تمام فعالان صنعت کفش دعوت به عمل آورند. اگر برای چنین موضوعاتی تنها از یک شهر حضور داشته باشند، نتیجه مطلوب نخواهد نداشت.
درباره ارتباط اتحادیه کفاشان مشهد با سایر انجمن‌ها و تشکل‌های شهر مشهد باید بگویم: یک انجمن داریم که بسیار کاربلد هستند و ما همواره سعی می‌کنیم از تجربه‌های آنها استفاده کنیم. رابطه ما به گونه‌ای است که گویی ما با انجمن یکی هستیم. حوزه کیف با ما جدا هستند و مشکلی با آنها نداریم.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر دعوتی از سوی تهران باشد، شما حضور خواهید داشت، عنوان کرد: صد درصد همین‌گونه است و ما برای ارتقای صنعت کفش باید این کار را انجام بدهیم. وقتی عنوان جامعه صنعتی مطرح می‌شود، مقصود کل ایران است.
حضور در نمایشگاه در شرایط کرونایی
رئیس اتحادیه کفاشان مشهددر خصوص حضور در نمایشگاه ها در شرایط کرونایی گفت: سال گذشته برنامه صد درصدی ما برگزاری نمایشگاه بود، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزار نشد. امسال هم فکر می‌کنم که نمایشگاه برگزار نشود. نظر من این است که یا نباید نمایشگاه برگزار شود یا اگر برگزار شود باید به بهترین نحو باشد. این چه نمایشگاهی است که تولیدکننده آن اندک باشد و بازدیدکننده‌ای هم نداشته باشد. البته از آنجا که نمایشگاه بین‌المللی برنامه کاری مشخصی ندارند، ما برنامه داریم که دو یا سه نمایشگاه تخصصی برگزار کنیم.
محمدی درباره نمایشگاه افغانستان نیز گفت: تا آخرین لحظات برنامه ما این بود که در افغانستان حضور داشته باشیم اما در آخرین لحظات به خاطر شرایط ناامن افغانستان آن را کنسل کردیم.
انعقاد قرارداد با سازمان فنی و حرفه‌ای
وی همچنین درخصوص آموزش نیروی انسانی عنوان کرد: در زمینه آموزش نیروی انسانی با فنی و حرفه‌ای یک قراردادی منعقد کرده‌ایم و از ماه دیگر آموزش‌ها را آغاز خواهیم کرد. فنی و حرفه‌ای اجازه داده‌اند که از تجهیزات آنها استفاده کنیم.
رئیس اتحادیه کفاشان مشهد در پایان ابراز امیدواری کرد که امسال سال خوبی برای همه باشد و این بیماری هر چه زودتر از بین برود. دوستان سایر اتحادیه‌ها می‌توانند در هر زمینه‌ای با ما در ارتباط باشند. علاوه بر همدردی، هر کاری که از دست ما بر‌آید، انجام خواهیم داد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید