آذربایجان شرقی در اقتصاد ایران نقش اساسی دارد

0
353
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی: مشکلات صنعت چرم تبریز احصاء شود

آذربایجان شرقی در اقتصاد ایران نقش اساسی دارد

محمد کلامی صبح دوشنبه در دیدار با هیئت سرمایه گذاری چینی در تبریز افزود: تبریز مهد اقتصاد ایران بوده و بسیاری از تجار ساکن تهران نیز اصالت آذربایجانی دارند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از مهر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی تنها استان کشور است که ۹۶ درصد اقتصادش در دست بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: در استان‌های دیگر عمدتاً دولت سرمایه گذاری کرده است اما در آذربایجان شرقی در ۵۰ سال اخیر این اتفاق نیفتاده چون نیازی به ورود دولت نبوده و خود بخش خصوصی با سرمایه گذاری‌هایی که انجام داده است این نیازها را رفع کرده است.

کلامی به صنایع مهم استان اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی در برخی صنایع همانند چرم و کفش جایگاه اول کشور را به خود اختصاص داده و به کشور چین نیز این محصولات را صادر می‌کند.

وی افزود: ۶۰ درصد تولیدات صنایع غذایی کشور را تبریز انجام می‌دهد و در کنار ان به ۷۰ کشور دنیا صادرات انجام می‌شود.

کلامی گفت: آذربایجان شرقی در حوزه فولاد سومین تولید کشور است و اولین تولید کننده بخش خصوصی نیز در این استان قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی به سرمایه گذاری چینی‌ها در استان اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران چینی که در استان ما سرمایه گذاری کرده‌اند، اذعان دارند که همکاری آذربایجان شرقی با آنها بیشتر از خود چین است.

کلامی به تولیدات حوزه لوازم خانگی نیز اشاره کرد و اظهار کرد: در تولید لوازم خانگی به آذربایجان شرقی چین ایران می‌گویند بطوریکه ۶۵ درصد لوازم خانگی کشور در این استان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: منطقه آزاد ارس، در بین مناطق آزاد کشور، صنعتی ترین منطقه است؛ در یک سال اخیر نیز تجارت ما با کشور روسیه نزدیک ۵۰۰ درصد افزایش یافته که مرز خشکی ما روسیه همین منطقه آزاد ارس در جلفا و نوردوز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی به هیئت چینی تاکید کرد: اگر می‌خواهید در ایران سرمایه گذاری کنید، چینی‌هایی که در این استان سرمایه گذاری کردند را ملاقات کنید و نحوه ارائه خدمات مدیریت آذربایجان شرقی به آنها را جویا شوید.

کلامی ادامه داد: در صورت سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی، تضامین لازم توسط دولت ایران ارائه خواهند شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در پایان گفت: تبریز و آذربایجان شرقی در سال گذشته و در بین استان‌های کشور دومین استان کشور از لحاظ سرمایه گذاری خارجی در حوزه تولید بوده و در سال جاری نیز این روند ادامه دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید